همزمان با دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان افتتاح می‌شود

آغاز به کار تصفیه‌خانه زیتون در قطب تولید طلای سبز

زنجان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت:‌ تصفیه‌خانه زیتون استان هم‌اکنون در مراحل پایانی کار است که همزمان با دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان افتتاح خواهد شد.
روح‌الله حسنی اظهار داشت:‌ ایجاد این تصفیه‌خانه با توجه به اینکه استان زنجان مقام نخست تولید محصول زیتون کشور را دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و هم‌اکنون سطح زیر کشت زیتون در استان ۲۰ هزار هکتار بوده که ۱۶ هزار هکتار آن بارور محسوب می‌شود.
وی گفت:‌ وجود این میزان زیتون تولیدی در استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی این محصول بوده که تصفیه‌خانه زیتون نیز از جمله آنهاست.
این مسئول گفت: پساب واحدهای فرآوری زیتون در طارم از سال‌های دور تاکنون بدون رعایت اصول بهداشتی و زیست‌محیطی در محیط رهاسازی می‌شود که این امر سلامتی مردم را نیز با مشکل جدی مواجه کرده است.
حسنی افزود: تصفیه این پساب یکی از مطالبات مهم و بحق شهرستان طارم بود چراکه رهاسازی موادی مانند هیدروکسید سدیم، اسید سیتریک و همچنین نمک فراوان که برای از بین بردن تلخی زیتون در صنایع تبدیلی آن استفاده می‌شود، عوارض جبران‌ناپذیری بر محیط و سلامت افراد جامعه دارد، از همین‌رو با ورود یک شرکت دانش‌بنیان به این موضوع، تصفیه پساب فرآوری زیتون عملیاتی شد.
وی همچنین در خصوص مصوبه انتقال آب کشاورزی به اراضی پایاب سد کینه‌ورس اظهار داشت: این پروژه با همکاری شرکت آب منطقه‌ای به مساحت ۴۳۰ هکتار از اراضی روستاهای کینه‌ورس، رحمت‌آباد و اسپاس تکمیل شده است و ۲۸۰ خانوار از آن بهره‌مند شده‌اند.
وی با بیان اینکه اراضی پایاب سد کینه‌ورس در ۲ شهرستان ابهر و خرمدره مشترک است و برای آن حدود یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار شبکه آب اجرا شده است، افزود: برای اجرای این طرح بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
حسنی اضافه کرد: سهم شهرستان خرمدره از اراضی پایاب سد در حدود ۹۷۰ هکتار است و به دلیل کمبود بارندگی و بحث خشکسالی مصوب شد اراضی‌ای که فاقد چاه عمیق کشاورزی هستند از طریق آب سد آبیاری شوند. در حال حاضر میزان محدودی آب از سد اختصاص یافته است اما در آینده برای کل شبکه، آب اختصاص می‌یابد.
فعال شدن 4 شهرک‌ کشاورزی
وی در خصوص مصوبه اختصاص مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت شهرک‌های کشاورزی استان خاطرنشان کرد:‌ بر اساس اقدامات انجام شده، بزودی تعداد شهرک‌های کشاورزی فعال در استان زنجان به چهار شهرک افزایش می‌یابد.
بزرگ‌ترین گلخانه هوشمند به مساحت ۶۰ هکتار و با ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در شهر هیدج اجرا می‌شود که ۲۰ هکتار آن در سفر رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد. حسنی گفت: هم‌اکنون بزرگ‌ترین گلخانه هوشمند و مدرن با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و با پرداخت تسهیلات در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار در اراضی محدوده شهر هیدج و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا با سیستم کشت هیدروپونیک در حال احداث است که ۲۰ هکتار آن قابلیت بهره‌برداری دارد و در سفر رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.
وی افزود:‌ این طرح از طرح‌های مدرن و هوشمند پرورش سبزیجات و میوه در محیط کنترل شده است که برای آن ۱۵ هزار تن تولید انواع فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی گیلاسی و توت‌فرنگی لحاظ شده است و به طور مستقیم زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر را فراهم می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی