صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۸

توسعه چابهار با سرمایه‌گذاری چین و هند


ایران در حال مذاکره و امضای قرارداد با شرکت‌های هندی و چینی برای تأمین تجهیزات بندری و مکانیزه تخلیه و بارگیری برای توسعه چابهار است. روز گذشته وزیر راه‌و‌شهرسازی در سفر به چابهار از اجرای توسعه فازهای بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد. مهرداد بذرپاش گفت: راه‌آهن چابهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
در صورت بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی، این بندر نخستین بندر آب عمیق ایران خواهد بود که کاهش وابستگی به بنادر منطقه (جبلعلی امارات) در تخلیه و بارگیری کشتی‌های عظیم باربری را که در حال حاضر به دلیل عدم توسعه‌یافتگی بندر شهید بهشتی امکان آن برای ایران فراهم نیست، ایجاد می‌کند. در سیاست‌های کلی توسعه دریامحور که اخیراً از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، توسعه همه‌جانبه سواحل و بنادر مورد تأکید قرار گرفته است. بندر شهید بهشتی چابهار مهم‌ترین منطقه تجاری و ترانزیتی است که توسعه آن در 5 فاز در دستور کار قرار دارد. وزیر راه‌و‌شهرسازی در خصوص اجرای برنامه توسعه فازهای چابهار اظهار کرد: زیرساخت فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل شده است و اقداماتی که از امروز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شاهد آن هستیم . وی تأکید کرد: فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار با ایجاد کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی و نهادهای عمومی باید هر چه سریع‌تر در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار بگیرد. وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به عملکرد بندر شهید بهشتی در ۹ ماهه امسال یادآور شد: گزارش عملکرد این بندر بیانگر رشد ۱۴۰ درصدی عملیات کانتینری و ۸ درصدی صادرات بویژه به کشورهای هند و چین است.
 
راه‌آهن چابهار-زاهدان سال ۱۴۰۳
پروژه راه‌آهن چابهار-‌زاهدان به طول ۶۳۱ کیلومتر خط اصلی، بخشی از کریدور ریلی شمال‌-‌جنوب در شرق کشور است که در امتداد جاده چابهار به زاهدان قرار گرفته است. راه‌آهن زاهدان به سرخس دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی‌ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می‌کند، به گونه‌ای که می‌توان گفت این راه اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می‌دهد.  در شهریورماه سال ۱۴۰۱ خط ریلی زاهدان-خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر به بهره‌برداری رسید و با تکمیل راه‌آهن خاش-چابهار، بندر شهید بهشتی به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود. وزیر راه‌وشهرسازی در سفر به سیستان و بلوچستان با اشاره به افتتاح ۹۶ کیلومتر راه اصلی از کریدورهای بزرگراهی در این استان اظهار کرد: تکمیل کریدور نوار ساحلی جنوب کشور به طول ۱۸۵۰ کیلومتر، یکی از پروژه‌های محوری وزارت راه‌و‌شهرسازی در راستای توسعه دریا‌محور در دولت سیزدهم است. وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه به افتتاح ۳۸ کیلومتر از کریدور بزرگراهی جنوب-شمال‌شرق واقع در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور است که در مجموع ۹۶ کیلومتر راه اصلی به راه‌های استان اضافه شد.
بذرپاش ارزش این ۹۶ کیلومتر را که افتتاح شد یک‌هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در سطح استان بیش از 2 هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی به ‌غیر از راه‌های روستایی در دستور کار قرار دارد که یک‌هزار و۸۵۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است؛ بخشی در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارند که ۹۶ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسید و مابقی به‌ مرور زمان و با سفر رئیس‌جمهور افتتاح و تقدیم مردم شریف استان سیستان و بلوچستان خواهد شد.
وی گفت: تمام تلاش این وزارتخانه، قرارگاه خاتم‌الانبیا و استانداری سیستان و بلوچستان این است که پروژه در سال آینده به بهره‌برداری برسد و کل مسیر زیر بار عبور قطار قرار گیرد. خوشبختانه منابع مورد نیاز تأمین شده‌ و یکی از اهداف  این سفر بازدید از این پروژه و رفع کسری‌های آن است. بذرپاش با بیان اینکه حدود ۸۳۰ کیلومتر از کریدور شمال-جنوب در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، بیان کرد: قطعه چابهار به زاهدان حدود ۶۳۰ کیلومتر است. قطعه زاهدان به خاش به بهره‌برداری رسیده و کل ظرفیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا برای تکمیل قطعه خاش به چابهار به کار گرفته شده ‌است. با توجه به زیرسازی خط، در روزهای آینده عملیات ریل‌گذاری به طول ۲۰۰ کیلومتر آغاز می‌شود.

 

برش

۴ هزار میلیارد تومان  سرمایه‌گذاری  در بندر چابهار
وزیر راه‌وشهرسازی به اهمیت بنادر واقع در استان سیستان و بلوچستان بویژه بندر شهید بهشتی چابهار اشاره و تصریح‌ کرد: با تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان، ارزش بندر شهید بهشتی دوچندان می‌شود. در همین راستا برنامه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی ارائه شده‌ است که در شرف دستیابی به قرارداد نهایی هستیم و از طرفی نهادهای مختلف داخلی نیز از سرمایه‌گذاری در این بندر استقبال کرده‌اند. بذرپاش از آغاز عملیات اجرایی ۵ پروژه سرمایه‌گذاری در بندر چابهار با ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار خبر داد.

جستجو
آرشیو تاریخی