صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۸

صادرات گاز ایران رکورد زد


صادرات گاز ایران از لحاظ ارزش و وزن به ترتیب ۱۳۹ و ۱۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. سازمان توسعه تجارت ایران گزارش داده است که صادرات گاز ایران در ۷ ماهه سال ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱ از لحاظ ارزشی با افزایش یک میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلاری معادل ۱۳۹ درصدی به دو میلیارد و ۳۷۴ میلیون دلار رسید. صادرات گاز از لحاظ وزنی نیز با افزایش سه میلیون و ۷۷۹ هزارتنی معادل ۱۱۵ درصدی به ۷ میلیون و ۵۵ هزار تن رسید. صادرات گاز طبیعی ایران در سال میلادی گذشته ۹ درصد رشد کرد و به مرز ۱۹ میلیارد مترمکعب رسید. ایران ۱۸.۹ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال میلادی گذشته صادر کرده که این رقم معادل ۲.۵ درصد از کل تجارت جهانی گاز طبیعی از طریق خط لوله در این سال بوده است. آمارهای بین‌المللی از رشد تولید نفت و گاز ایران در سال ۲۰۲۲ و کسب جایگاه سومین تولید کننده بزرگ گاز و هشتمین تولید کننده بزرگ نفت جهان توسط ایران در این سال خبر می‌دهد. کل تولید نفت و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۴.۱ درصد کل تولید جهان در این سال بوده است.  امریکا با اختصاص سهم ۱۴.۶ درصدی از کل تولید نفت جهان به خود و تولید ۱۱ میلیون و ۸۸۷ هزار بشکه نفت در روز در رتبه نخست از این نظر قرار گرفته و روسیه با سهم ۱۳.۱ درصدی و عربستان با سهم ۱۲.۹ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. این گزارش همچنین از افت ۰.۲ درصدی تولید گاز طبیعی جهان طی سال ۲۰۲۲ خبر داده است. کل تولید گاز طبیعی جهان در این سال به ۴۰۴۸ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. با وجود این، تولید گاز ایران رشد ۱.۱ درصدی داشته و به ۲۵۹ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۲ رسیده است. بر اساس این گزارش تولید گاز طبیعی در ایران از سال ۲۰۱۱ همواره روندی صعودی را طی کرده و تحریم‌های امریکا نتوانسته رشد تولید گاز در ایران را متوقف یا معکوس کند. طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ تولید گاز طبیعی در ایران به طور متوسط سالانه ۵.۲ درصد رشد کرده که بیش از ۲.۵ برابر رشد متوسط جهانی بوده است.
تولید گاز طبیعی جهان در این دوره به طور متوسط ۲ درصد در سال رشد داشته است.
 ایران در سال ۲۰۲۲ با تولید ۲۵۹ میلیارد مترمکعبی ۶.۴ درصد کل تولید گاز طبیعی جهان را به خود اختصاص داده و به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان در این سال شناخته شده است.  گفته می‌شود که خالص صادرات گاز ایران در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ میلادی به ترتیب حدود ۱۸.۷۹ و ۱۸.۴۳ میلیارد مترمکعب بوده و نسبت به سال ۲۰۲۰، بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است. جهش صادرات گاز در دو سال گذشته در حالی رقم خورد که ایران از سال ۱۴۰۰ به‌صورت جدی وارد ناترازی گاز در فصل زمستان شده، اما نه تنها به تعهدهای صادراتی خود در طول سال عمل کرده، بلکه این مقدار را افزایش داده است. شاخص شدت انرژی در کشور دو برابر متوسط دنیا و سه تا چهار برابر کشورهای توسعه‌یافته است. بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت صرفه‌جویی در حوزه مصرف انرژی در کشور وجود دارد که معادل ارزش فروش روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت‌خام در طول یک سال است و اگر تنها ۲۵ درصد آن را بهینه‌سازی کنیم، گامی مهم برداشته‌ایم.
از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم، بیش از ۶۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف صنعت گاز (پروژه‌های گازرسانی روستایی و شهری، خطوط انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار، پالایشگاه‌ها و امور پژوهشی) انجام شده است.
در دو سال گذشته، ۳۸.۶ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های روستایی و شهری، ۱۹.۶ هزار میلیارد تومان در مهندسی و توسعه گاز، ۲.۹ هزار میلیارد تومان در انتقال گاز، ۲.۴ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های پالایشگاهی و ۴.۷ هزار میلیارد تومان در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری شده است. امسال در مجموع، ۶۹.۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که از این رقم، ۳۴.۵ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های روستایی و شهری، ۲۳.۴ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های مهندسی و توسعه گاز، ۲.۴ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های انتقال گاز و ۹ هزار میلیارد تومان در بخش پالایشگاهی پیش‌بینی شده است.

 

برش

۷۶ میلیارد دلار  سرمایه‌گذاری
جواد اوجی، وزیر نفت به پروژه‌های کلیدی که توسط وزارت نفت برای افزایش تولید در حوزه‌های مختلف صنعت نفت به بهره‌برداری رسیده است اشاره و اظهار کرده که حفظ و نگهداشت تولید، افزایش تولید نفت و گاز، تولید از میدان‌های مشترک و افزایش ذخیره‌سازی گاز، بحث اکتشاف‌های جدید، بحث افزایش ظرفیت پالایشی نفت و گاز و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی، افزایش تولید محصولات پتروشیمی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های گازی از کلیدی‌ترین پروژه‌های ما بوده است. به گفته وی، تا امروز ۱۳۲ طرح یا پروژه را که عمدتاً پروژه‌های نیمه‌کاره در صنعت نفت بوده به بهره‌برداری رسانده‌ایم. سال ۱۴۰۱، ۴۸ پروژه به بهره‌برداری رسید و امسال ۶۷ پروژه به بهره‌برداری رسیده یا خواهد رسید که همسو با افزایش تولید است و تکمیل ۵۰ پروژه جدید همسو با افزایش تولید آغاز شده که ارزش آن ۴۷.۵ میلیارد دلار است. مجموع پروژه‌هایی که تا به حال تکمیل شده یا آغاز عملیات داشته است سرمایه‌گذاری آن به ۷۶ میلیارد دلار می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی