صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبــار

مرشایمر: اسرائیل
زیر سؤال رفته است
جان مرشایمر، نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل و استاد ارشد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو با تأکید بر اینکه خفقان اشغالگری زمینه‌ساز حمله 7 اکتبر حماس بود، گفت: «به عقیده من تا زمانی که این اشغالگری تداوم داشته باشد فلسطینی‌ها نیز مقاومت خواهند داشت.»
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اگر حماس می‌دانست واکنش صهیونیست تا این حد سنگین است، عملیات خود را لغو می‌کرد، نیز خاطرنشان کرد: «شکی نیست که حماس در اینکه اسرائیل از تمام قوای خود در این مسیر استفاده می‌کند، تردید نداشته است.»
وی در بخش دیگری از سخنانش بر مخالفت قاطبه مردم جهان با صهیونیست‌ها پرداخت و گفت: «یک اندیشکده اسرائیلی، میزان حمایت مردم در اعتراضات از اسرائیل و فلسطین را در دو مقطع 7 تا 13 اکتبر و پس از آن بررسی کرده که نتیجه این پژوهش نشان داد حدود 96 درصد اعتراضات یک هفته پس از 7 اکتبر در حمایت از فلسطین و تنها 31 درصد که البته کمی ناباورانه است در حمایت از اسرائیل بوده است. این در حالی است که در بازه دوم که از 13 اکتبر تا امروز را شامل می‌شود، 95 درصد تظاهرات‌ها در حمایت از فلسطین بوده و سهم اسرائیل تنها 5 درصد ثبت شده است. به عقیده من این آمار نشان می‌دهد کارزار مجازات فلسطینی‌ها از نظر راهبردی راه به جایی نمی‌برد و عملکرد اسرائیل در جهان بشدت زیر سؤال رفته است.»

یمنی ها دو کشتی دیگر را هدف گرفتند
نیروهای یمنی شامگاه دیشب یک کشتی را در دریای سرخ هدف قرار دادند. به گزارش کانال شبکه خبری الجزیره، یک منبع در ارتش مردمی یمن خبر داد، کشتی «ام سی سی» که به سمت اراضی اشغالی در حرکت بود، هدف حمله قرار گرفت تا نتواند به مسیر خود ادامه دهد. این حمله در حالی انجام شده است که این نیروها صبح دیروز نیز یک فروند کشتی را در آب‌های دریای سرخ توقیف کردند. این کشتی در 50 کیلومتری بندر حدیده در حال حرکت بود.

جستجو
آرشیو تاریخی