صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبــار جهــان

آماده باش امنیتی در قاره سبز
همزمان با آغاز جشن‌های سال نو میلادی، پلیس کشورهای فرانسه، آلمان و اتریش از آماده‌باش نیروهایشان برای مقابله با تهدیدهای تروریستی در خاک خود خبر دادند. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، ژرار دارمانن وزیر کشور فرانسه به نیروهای پلیس دستور داده است تا حضور خود را در کلیساهای سراسر کشور افزایش دهند و از مسیحیانی که برای جشن میلاد مسیح گرد هم می‌آیند، محافظت کنند. در آلمان نیز تلاش‌های امنیتی افزایش یافته است. مایکل اسر رئیس پلیس کلن در بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس هر کاری را که بتواند برای اطمینان از تأمین امنیت مردم حاضر در کلیساها انجام خواهد داد. پلیس وین، پایتخت اتریش هم ضمن افزایش حضور امنیتی در مراسم میلاد مسیح در بیانیه‌ای اعلام کرد: از آنجایی که تروریست‌ها در سراسر اروپا به دنبال حمله به جشن‌های مسیحیان هستند، اقدامات حفاظتی مربوطه در فضاهای عمومی در وین و استان‌های فدرال افزایش یافته است.

استقبال سرد اندونزیایی‌ها از روهینگیایی ها
با بدترشدن وضعیت میانمار و هجوم پناهندگان روهینگیا از بنگلادش به اندونزی، ‌شهروندان و مقامات محلی این کشور نمی‌خواهند این پناهجویان را بپذیرند و در این باره تظاهرات کرده‌اند. به گزارش روزنامه ژاپن تایمز، هزاران پناهجوی روهینگیا از اواسط نوامبر(آبان - آذر) به جزیره‌ دورافتاده‌ای در شمال غربی اندونزی، تنها چند کیلومتر آن طرف‌تر از سواحل ماسه‌ای سفید آمده‌اند و انبوهی از ساکنان آنجا بیرون از پناهگاه موقت تازه‌واردها راهپیمایی کرده‌اند. این در حالی است که با بهبود شرایط دریانوردی در ماه‌های اخیر، بیش از نیمی از قایق‌های چوبی روهینگیایی‌ها که شمار آنها به یک میلیون نفر می‌رسد، از بنگلادش عبور کرده‌اند. به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، ورود آنان بزرگترین هجوم جمعیت به اندونزی از سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شود.

نگرانی امریکا از رآکتور هسته‌ای جدید کره شمالی
ایالات متحده در خصوص بروز نشانه‌هایی مبنی بر آغاز عملیات یک رآکتور هسته‌ای آب سبک جدید و تلاش احتمالی کره شمالی برای تولید سوخت تسلیحات هسته‌ای ابراز نگرانی جدی کرد. به گزارش یونهاپ، پس از اینکه روز پنجشنبه رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت آژانس نشانه‌های بیشتری از راه‌اندازی راکتور آب سبک (LWR) در مجتمع هسته‌ای اصلی کره شمالی، از جمله تخلیه آب گرم از آن را شناسایی کرده است، دیروز هیأت نمایندگی امریکا در سازمان ملل در وین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «راه‌اندازی یک نیروگاه هسته‌ای جدید از سوی کره شمالی نگرانی‌های جدی در حوزه امنیت را برانگیخته است. برنامه‌های غیرقانونی موشکی و هسته‌ای و بالستیک کره شمالی همچنان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.»

جستجو
آرشیو تاریخی