صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

افزایش سردخانه‌ها و توسعه صنایع تبدیلی، ضایعات سیب‌زمینی را کاهش داد

عرضه سیب‌زمینی همدان در چهار فصل سال

همدان- با توسعه صنایع‌ تبدیلی و همچنین افزایش امکان ذخیره‌سازی محصول با بهره‌برداری از 85 سردخانه جدید، حالا کشاورزان همدان نگران افت قیمت و افزایش ضایعات سیب‌زمینی در فصل برداشت نیستند و امکان عرضه سیب‌زمینی در چهار فصل سال فراهم شده است.
 مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ضایعات سیب‌زمینی با بهره‌برداری از ۸۵ فقره سردخانه با ظرفیت ۲۵۰هزار‌تن، از ۲۵ درصد به سه درصد کاهش یافته است.
حسن محمدی بااشاره به برنامه‌های مدون توسعه صنایع تبدیلی محصولی چون سیب‌زمینی در استان اظهار کرد: عمده محصول تولیدی استان سیب‌زمینی است از همین‌رو به‌منظور ارتقای بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده درصدد برآمدیم تا صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه توسعه یابد.
وی با بیان اینکه سالانه ۹۵۰هزارتن سیب‌زمینی بهاره و پاییزه در استان همدان کشت می‌شود افزود: این رقم با احتساب سیب‌زمینی استان‌های هم‌جوار که در همدان ذخیره‌سازی می‌شود به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزارتن می‌رسد به عبارتی برای این میزان محصول برنامه‌ریزی لازم است.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: برنامه اول مدیریت صنایع تبدیلی، ذخیره‌سازی این محصول راهبردی است به‌طوری که با اجرای این برنامه ضایعات ۲۵ درصدی کاهش یافته و در تمام طول سال محصول با کیفیت عرضه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ۱۵۰ جواز تأسیس سردخانه با ظرفیت بیش از ۵۰۰ هزار تن صادر شده که از این میزان ۸۵ فقره با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن به بهره‌برداری رسیده و ۶۵ فقره با ظرفیت ۲۷۰ هزار تن نیز در دست اجرا است.
وی تصریح کرد: در این حوزه هفت واحد بسته‌بندی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، محصول استان را بسته‌بندی می‌کند به نحوی که قابلیت رقابت در بازار داخل و خارج را فراهم آورده اگرچه این حوزه نیازمند فرهنگ‌سازی و تلاش بیشتر است.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به حوزه فرآوری سیب‌زمینی اشاره کرد و گفت: فرآوری سیب‌زمینی در استان باتوجه به تولید عمده این محصول، قیمت تمام‌شده مناسب‌تری خواهد داشت از همین‌رو مقرون به‌صرفه و اقتصادی است.
وی اضافه کرد: سه جواز تأسیس برای واحد فرآوری سیب‌زمینی با پیشرفت فیزیکی ۴۰، ۱۵ و ۱۰ درصد صادر شده و در حال احداث است و چنانچه تسهیلات مورد نیاز تأمین شود به چرخه تولید افزوده خواهند شد.
محمدی ذخیره‌سازی، بسته‌بندی و فرآوری سیب‌زمینی را جزو برنامه‌های مدون در راستای ایجاد ارزش افزوده و راهکاری برای جلوگیری از خام‌فروشی سیب‌زمینی دانست.

جستجو
آرشیو تاریخی