صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

اخبار

عایق‌کاری توربین‌های گازی با دانش ایرانی
باتوجه به شکل‌گیری واحدهای متعدد تولیدی در زمینه ساخت توربین‌های گازی، متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان برای طراحی، تأمین، نصب و بومی‌سازی مرحله‌ای عایق‌های تخصصی این توربین‌‌ها مطابق با استانداردهای جهانی اقدام کردند.
به گزارش روابط‌عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، «امیر عارفیان» مدیرعامل این شرکت گفت: قبلاً تولید تخصصی عایق‌ توربین‌های گازی و بخار در انحصار چند کشور خارجی بود ولی اکنون ما تنها شرکت داخلی برای پیاده‌سازی دانش فنی طراحی و تولید سامانه‌های عایقی در کشور هستیم. محصول ما با فناوری روز دنیا و مطابق با استانداردهای بین ‌المللی تولیدشده و ضمن صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجه برای محصول نهایی، قابل ارائه به صنایع مختلف کشور ازجمله نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی است. وی با بیان اینکه توانسته‌ایم چالش‌‏های فنی،اقتصادی و زیست‌محیطی متعدد در مسیر طراحی و تولید محصول را رفع کنیم، افزود: علاوه‌بر این با بهینه‌‏سازی مراحل مختلف و استفاده از روش‌‏های نوآورانه و متنوع در ارائه محصول، موفق به افزایش سرعت تولید و افزایش کیفیت محصول شده‌ایم.

سازنده چت‌جی‌پی‌تی
 در جست‌وجوی ۱۰۰میلیارد دلار

شرکت OpenAI در مرحله مذاکرات اولیه برای دور جدید تأمین مالی به میزان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است.
به گزارش ایسنا، بر اساس داده‌های شرکت CBInsights، اگر دور اخیر تأمین مالی طبق برنامه‌ریزی انجام شود، شرکت OpenAI به دومین استارتاپ ارزشمند در امریکا پس از شرکت اکتشاف فضایی اسپیس‌ایکس ایلان ماسک تبدیل می‌شود. سیر صعودی ارزش شرکت OpenAI، منعکس‌کننده تب هوش‌مصنوعی است که یک سال پیش با عرضه چت‌بات هوش‌مصنوعی، چت جی‌پی‌تی از سوی این شرکت ایجاد شد. این شرکت، جذاب‌ترین استارتاپ سیلیکون‌ولی شد و تا به امروز از مایکروسافت، ۱۳ میلیارد دلار تأمین مالی دریافت کرده و ظرف مدت چندماه، چشم‌انداز صنعت فناوری را تغییر داده است.
شرکت آمازون و آلفابت از آن زمان، میلیاردها دلار به شرکت آنتروپیک که رقیب شرکت OpenAI است، سرازیر کرده‌اند. شرکت انویدیا که سازنده بسیاری از تراشه‌های مورد‌ استفاده برای وظایف هوش‌مصنوعی است، ماه میلادی جاری اعلام کرد بیش از ده‌ها سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳ داشته است.

تحلیل همزمان ۴۰۰ هزار عکس
 با پردازشگر سیگنال

گروهی از محققان استرالیا یک پردازشگر سیگنال بسیار سریع معرفی کرده‌اند که قادر به تجزیه و تحلیل ۴۰۰ هزار تصویر ویدیویی به‌طور همزمان است.
به گزارش مهر، این ابزار می‌تواند ۳۴فعالیت مختلف مانند یافتن لبه‌های اشیا، واضح‌تر کردن لبه‌ها و ترمیم تاری در حرکت را انجام دهد. تأمین نیازهای پردازش سریع مقادیر زیاد داده، چالش‌هایی را از نظر سرعت پردازش و مصرف انرژی بویژه با فناوری‌های سنتی پردازش سیگنال الکتریکی که با محدودیت‌هایی مواجه هستند، ایجاد می‌کند. در همین راستا فناوری جدید یک راهکار ارائه کرده که کاربرد آن در یادگیری ماشین و بینایی روباتیک بسیار وسیع است. می‌توان از آن در حوزه‌های مختلف مانند خودروهای خودران، کشت سلول برای ردیابی ویروس‌ها و تحلیل سرطان، توسعه شبکه‌های اپتیکی عصبی، تصویربرداری با سرعت بالا، نمایشگرهای هولوگرافیک سه‌بعدی و ... استفاده کرد.

چهارمین پرتاب موشک فایرفلای هم خطا رفت
موشک آلفا متعلق به شرکت فایرفلای آئرواسپیس در چهارمین پرتاب خود نیز دچار مشکل شد و محموله‌هایش را به مدار اشتباهی فرستاد.
به گزارش مهر، موشک آلفا از مقر فضایی وندربرگ به فضا پرتاب شد و همراه خود یک محموله آنتن متعلق به شرکت لاکهید مارتین با قابلیت هدایت الکترونیکی(ESA) را به مدار زمین برد. ابتدا همه چیز طبق برنامه پیش رفت اما فایر فلای در آپدیتی اعلام کرد به نظر می‌رسد بوستر بالایی آلفا محموله را به مدار دقیق خودمنتقل نکرده است.در بیانیه شرکت آمده است: ارتباط با محموله برقرار شده و عملیات‌های این مأموریت در حال انجام است. در راستای اصول فعالیت، ما به‌عنوان یک شرکت برای یافتن راه‌حل و اطمینان از رفع کامل هرگونه ناهنجاری در طول پرواز به‌سرعت و به‌طور مداوم نوآوری‌هایی انجام خواهیم داد. ما برای تحقیقات در عملکرد بوستر دوم و تعیین دلیل چالش با مشتریان و شرکای دولتی خود همکاری می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی