صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

اخبار

از سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر چه خبر؟
کمتر از دو ماه دیگر سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی آغاز می‌شود. دراین دوره از جشنواره قرار است در کنار گروه‌های مختلفی که درجدول جشنواره قراردارند، بخش تکنوازی کودک و نوجوان نیزحضور پررنگی داشته باشد. این بخش به منظور حمایت از استعدادهای موسیقی و هدایت آنها به عرصه‌های حرفه‌ای، برای نخستین بار در جشنواره طراحی شده است. تمامی نوازندگان از گروه سنی 7تا 18 سال می‌توانند درگونه‌های مختلف موسیقی؛ ردیف دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی و... به‌صورت انفرادی یا به شکل گروه‌نوازی شرکت داشته باشند.لازم به ذکر است در این دوره از جشنواره بخش جایزه آهنگسازی هم تعریف شده است که شامل آهنگسازی موسیقی کلاسیک غربی با تم ایرانی در فرم سونات، آهنگسازی موسیقی با کلام با موضوع خانواده (سبک خانواده ایرانی _اسلامی) برای تمام گروه سازها می‌شود، همچنین موسیقی ایرانی و تک‌خوان. این جایزه به منظور حضور جریان‌های فکری موسیقی درایران و تقویت دیدگاه‌های آهنگسازی با محوریت بخش‌های عنوان شده در این دوره از جشنواره تعریف شده است.
بخش دیگر به پایان‌نامه و رساله اختصاص دارد و در این بخش تمامی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد موسیقی (تمامی گرایش‌ها) و رساله‌های دکترا تمامی رشته‌ها(با موضوع میان‌رشته‌ای موسیقی) که در بازه زمانی 1 مهر 1396 تا 1مهر 1402 دفاع و ارائه شده است، مجاز به حضور خواهند بود. همچنین جایزه ویژه پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای نیز تعریف شده است. این جایزه شامل تمامی آثاری است که گردآوری، تحقیق و تدوین شده و در صورتی که قبل ازانتشار آماده ارائه باشند می‌توانند دراین بخش شرکت کنند. لازم به ذکر است درکنار بخش سرود پخش فیلم‌های قدیمی از استادان موسیقی و همچنین بخش بانوان هم در این دوره از جشنواره قرارگرفته است.
ارسال 428 اثر به سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر
 خبر دیگر در خصوص این جشنواره پایان مهلت ارسال آثار در بخش رقابتی(جایزه باربد) و غیررقابتی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر است.
فراخوان بخش رقابتی(جایزه باربد)و غیررقابتی این دوره از جشنواره که ثبت‌نام آن از مهرماه آغاز شده بود، بیست و هفتم آذر به پایان رسید. با پایان یافتن مهلت ارسال آثار، در بخش رقابتی و غیررقابتی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، مجموعاً ۴۲۸ اثر درخواست حضور داشته‌اند که توسط هیأت انتخاب آثار و گروه‌ها مورد ارزیابی و بررسی نهایی قرار خواهد گرفت. سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت مرکز موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران، از ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار می‌شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی _رادیویی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

فروش سینماهای ایران در آذرماه از مرز 136 میلیارد تومان گذشت
کولاک پاییزی سینما
فروش سینمای ایران در آخرین ماه پاییز به بیش از 136 میلیارد و 878 میلیون تومان رسید. همچنین تهران، شیراز، مشهد و اصفهان پرفروش‌ترین سینماهای کشور را داشتند. سینمای ایران در آذرماه روزهای پرفروشی را پشت سر گذراند. جمعه 24 آذر با فروش بیش از 9 میلیارد و 717 میلیون تومان پرفروش‌ترین روز و سه‌شنبه 21 همین ماه با 263 هزار و 110 نفر پرمخاطب‌ترین روز این ماه محسوب می‌شوند. فیلم‌های سینمایی «هتل» با فروش بیش از 58 میلیارد و 705 میلیون تومان، «ویلای ساحلی» با فروش بیش از 17 میلیارد و 560 میلیون تومان، «فسیل» با فروش بیش از 12 میلیارد و 752 میلیون تومان، «بچه زرنگ» با فروش 11 میلیارد و 477 میلیون تومان، «جوجه تیغی» با فروش بیش از 7 میلیارد و 932 میلیون تومان، «ورود و خروج ممنوع» با فروش بیش از 6 میلیارد و 30 میلیون تومان، «گیجگاه» با فروش بیش از 3 میلیارد و 664 میلیون تومان، «نارگیل2» با فروش بیش از 3 میلیارد و 612 میلیون تومان، «حدود 8 صبح» با فروش بیش از 3 میلیارد و 299 میلیون تومان، «عامه‌پسند» با فروش بیش از 3 میلیارد و 27 میلیون تومان، «شهرهرت» با فروش بیش از 2 میلیارد و 84 میلیون تومان، «مسافری از گانورا» با فروش بیش از یک میلیارد و 375 میلیون تومان، «سلفی با رستم» با فروش بیش از یک میلیارد و 79 میلیون تومان به ترتیب، اول تا سیزدهم جدول فروش آذر را به خود اختصاص دادند. فروش کلی سینمای ایران تا پایان پاییز به حدود 859 میلیارد تومان رسیده است و سینمای ایران در حالی زمستان ۱۴۰۲ را آغاز کرده که گیشه سالن‌ها برای محقق شدن فروش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی، به فروش بلیتی با رقم حدود ۱۴۸ میلیارد تومان نیاز دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی