صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

استاندار گیلان: باقیمانده آزادراه باید تا آخر سال زیربار ترافیک برود

بهره‌برداری از آزادراه رشت - قزوین معطل تکمیل ۸ کیلومتر

ایران‌زمین- آزادراه رشت - قزوین یکی از مهم‌ترین راه‌های کشور و بخشی از کریدور بین‌المللی شمال - جنوب محسوب می‌شود؛ آزادراهی که کوتاه‌ترین، ارزان‌ترین و مناسب‌ترین مسیر حمل کالا بین دو قاره آسیا و اروپا تلقی شده و در بازشدن گره ترافیکی در گیلان نقش مؤثری خواهد داشت. روند احداث این آزادراه که یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های راهداری کشور به لحاظ تعدد تونل‌ها و پل‌های واقع در مسیر است، با تزریق اعتبارات لازم در ایستگاه پایانی قرار گرفته و طبق گفته استاندار گیلان، 8 کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت - قزوین باید تا پایان امسال زیر بار ترافیک برود. در غیر این صورت هیچ عذری پذیرفته نشده و از پیمانکار و دستگاه اجرایی شاکی شده و پیگیری لازم در این ارتباط انجام خواهد شد.
«اسدالله عباسی» در جلسه پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان گیلان اظهار کرد: برخی پروژه‌ها در استان مانند آزادراه رشت - قزوین و راه‌آهن رشت - کاسپین از سال‌های گذشته متوقف شده و از این رو بیشترین تمرکز برای اتمام این پروژه‌هاست.
نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر اینکه آزادراه رشت - قزوین باید امسال بهره‌برداری شود، بیان کرد: اعتبارات مربوط به این آزادراه و نیز راه‌آهن رشت - کاسپین به طور کامل تعیین و تخصیص یافته است، بنابراین بهانه‌ای برای کم‌کاری در اتمام این پروژه‌ها وجود ندارد و هیچ عذری هم پذیرفتنی نیست.
این در حالی است که اواخر ماه پیش، استاندار گیلان در بازدید مشترک با معاون وزیر راه از پروژه آزادراه رشت- قزوین تأکید کرد که مشکل و مانعی برای فعالیت پیمانکاران پروژه آزادراه رشت - قزوین وجود ندارد و تا پایان سال زیر بار ترافیک می‌رود.
وی افزود: اگر چه در اجرای پروژه آزاد‌راه رشت - قزوین در سال ۱۴۰۰ وقفه‌ای ایجاد شد و دستگاه اجرایی (وزارت راه و شهرسازی) به تعهدات خود عمل نکرد اما با پرداخت مطالبات پیمانکاران این مشکل مرتفع شد، ضمن اینکه اکنون مشکلی از بابت پرداختی‌ها وجود ندارد.
وی بیان کرد: با وجود این تلاش‌هایی از سوی پیمانکاران برای پیشبرد و اجرای پروژه آزادراه رشت - قزوین انجام شده اما انتظار ما از پیمانکاران آن است که به عقب برنگردند، با توجه به اهمیت این پروژه، اتمام آن با حفظ کیفیت محور عمل باشد.
پیشرفت 90 درصدی
«خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی نیز پیشرفت فیزیکی پروژه آزادراه رشت- قزوین را ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: فقط ۱۰ درصد از این پروژه تا بهره‌برداری کامل باقی‌مانده که می‌توان آن بخش از کار را پس از بهره‌برداری تکمیل کرد، اما جمع‌بندی‌ها آن است که تا پایان سال کار به اتمام می‌رسد و عید نوروز زیر بار ترافیک خواهد رفت. وی تصریح کرد: تاکنون در مجموع برای این پروژه ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار طی سال‌های مختلف تخصیص یافته و هزینه شده است. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ارزش این آزادراه نیز نزدیک به ۵۵ هزار میلیارد ریال است و منابع مورد نیاز برای اتمام آن نیز به میزان 5 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.
خادمی با اشاره به کمک‌ها و مساعدت‌های دولت در تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه تأکید کرد: طبق مصوبه دولت برای اتمام این پروژه ۱۰۰ درصد اعتبارات مربوط به مصوبات سفر به صورت نقدی با همکاری استانداری گیلان و عنایت ویژه دولت تأمین شده و رقم اعتباری باقی‌مانده تا تکمیل نهایی با آخرین پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت و حداکثر تا پایان ۱۴۰۲ این مسیر عملیاتی شده و باند رفت زیر بار ترافیک خواهد رفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی