صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

«ایران» چرایی حمله گروه‌های فشار به رویکرد «دولت کار و فعالیت» را بررسی می‌کند

تحول سفرهای استانی در دولت سیزدهم

استان گلستان روز پنجشنبه یازدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور و اعضای دولتش قرار گرفت. فارغ از آنچه در جریان این سفر انجام شد و نتایج حاصل از آن که به تفصیل در دیگر صفحات «ایران» بازتاب یافته، اما آنچه برگزاری منظم و متوالی این سفرهای استانی را به موضوع قابل ارزیابی تبدیل می‌کند، واکنشی است که در میان جریان‌های منتقد برانگیخته و این پرسش را ایجاد می‌کند که چه ویژگی و کارکرد مهمی در سفرهای استانی، رقبا و مخالفان دولت را بر آن داشته تا علیه آن موضع بگیرند؟

توصیه رهبر انقلاب به مقابله با گروه‌های فشار
دولت سیزدهم در حالی دو سال از عمر خود را پشت سر گذاشته که در این مدت همچنان با مسائل متعدد به جامانده از ناکارآمدی‌ها و بی‌عملی‌های مدیران پیشین و نیز مسائل ناشی از جنگ تحریمی مواجه بوده و در راستای حل این مسائل با نهایت توان و به‌ کار بستن روحیه جهادی خود تلاش کرده است.
در چنین وضعیتی برخی جریان‌های سیاسی که اتفاقاً در به وجود آمدن این مسائل دخیل بوده‌اند نه‌تنها چشم بر واقعیت مواجهه دولت با این مشکلات موروثی بسته‌اند که عامدانه موفقیت‌های به دست آمده در حل مسائل را مورد انکار قرار می‌دهند و در رویکردی که هدف و ثمری جز ناامیدسازی و به نارضایتی کشاندن مردم را دنبال نمی‌کند، به نقاط قوت دولت در حوزه‌های مختلف خارجی و داخلی از مبارزه با فساد تا روی ریل توسعه قراردادن مراودات سیاسی و اقتصادی خارجی و تا کارویژه سفرهای استانی می‌تازند. رهبر معظم انقلاب در دیدارشان با هیأت دولت در شهریورماه با تصریح بر عنوان «گروه‌های فشار علیه دولت»، در توصیه دولتمردان به بی‌اعتنایی نسبت به جوسازی‌ها و حاشیه‌های آنها تصریح داشتند: «ممکن است عده‌ای با فعالیت شدید در فضای مجازی به دنبال جنجال برای جلوگیری از یک اقدام دولت یا تحمیل اقدامی به دولت باشند اما اگر آن تصمیم یا اقدام شما، سنجیده و اندیشیده شده است نباید به جنجال‌های گروه‌های فشار توجه کنید، بلکه با توکل به خدا گام‌ها را محکم و با پیگیری کامل بردارید.»
 
ارتقا و تحول؛ کارویژه سفرهای استانی
بر خلاف توصیف افرادی که تلاش دارند جایگاه سفرهای استانی مستمر دولت سیزدهم را تا حد کاری بی‌نیاز از صرف انرژی مسئولان تنزل دهند و همچون مطالبی که برخی روزنامه های جریان اصلاح طلب، در تعبیری ناشی از بغض سیاسی «پر کردن اوقات فراغت» توصیف کنند، سفرهای استانی یکی از برنامه‌های هدفمند و اقدامات سنجیده دولت است که با ایجاد تغییر در شکل و ماهیتش نسبت به آنچه در ادوار گذشته با اسم سفر استانی انجام می‌شد، توانسته کارویژه‌هایی پیدا کند.
حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، معاونان و وزرای دولت‌اش در شهرها و روستاهای مختلف استان که با همنشینی و گفت‌و‌گوی رو در رو و از نزدیک اقشار مختلف مردم و عالی‌ترین مقام اجرایی کشور همراه است، بدون شک تأثیر قابل توجهی در ترمیم رابطه دولت و ملت ایفا کرده است؛ رابطه‌ای که در گذشته به واسطه دیده نشدن مشکلات و اهمال‌کاری در حل مسائل از سوی دولتمردان وقت بشدت آسیب دیده بود و حضور همراه با تبختر آنها که حتی حاضر نبودند برای گفت‌و‌گو با مردم پا بر زمین بگذارند، نمی‌توانست دردی دوا کند.
اثبات مردم‌مداری و عدالت‌محوری دولت سیزدهم تنها کارویژه‌ای نیست که در سفرهای استانی پیگیری می‌شود. چه اینکه سازکار سفرهای استانی نسبت به تمام ادوار گذشته خود ارتقا یافته است. از ابتدای در دستور کار قرار داشتن این برنامه، تأکید دولت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و بسنده کردن به مصوبات عمرانی جدید در موارد بسیار حیاتی، سبب شد که سفرهای استانی از رویکرد نمایشی و تبلیغاتی که در ادوار گذشته به آن مبتلا بود، دور شود.
سفر استانی؛ پیشران توسعه
تغییرات ماهیتی متعددی سبب شده است که سفرهای استانی به پیشرانی در راستای سرعت‌بخشی به توسعه استان‌ها و حل مسائل زیرساختی‌شان تبدیل شود.
دیدار استانداران و مدیران کل استانی با معاون اول رئیس‌جمهور در راستای افزایش نقش حاکمیتی و مدیریتی استان‌ها یکی از اجزای لاینفک سفرهای استانی است. جلساتی که به بحث و بررسی درباره طرح‌های پیشنهادی و اولویت‌دار هر استان و نیز توافقات و تعهدات دستگاه‌های اجرایی معطوف است و سبب می‌شود مدیران استانی با اشرافی که بر کاستی‌ها و مسائل و در عین حال ظرفیت‌های استان متبوع خود دارند، سهم قابل اعتنایی در ترسیم و پیشبرد نقشه راه توسعه آن ایفا کنند.
در این میان، فقط مدیران نهادهای اجرایی استان نیستند که طرف مشورت دولت قرار می‌گیرند و به نقش‌آفرینی دعوت می‌شوند، هم‌اندیشی و مشورت معاونان دولت و مشخصاً معاون اجرایی رئیس‌جمهور با نمایندگان استان‌ها، گروه‌های مردمی و نیز فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف صنعت، تجارت، کشاورزی و... برای احصای مزیت‌های نسبی استان و حل مشکلاتی که سد راه قرار گرفته‌اند از جمله تغییراتی است که اثرگذاری سفرهای استانی را تقویت کرده است.
 
استانداران، فرماندهان استان
تقویت نقش مدیران استانی که با افزایش اختیار استانداران و در معدودی از استان‌ها به دلیل کثرت مسائل و فوریت حل‌شان با انتصاب استاندار ویژه با حدود اختیاراتی در حد یکی از اعضای کابینه انجام شده تا کنون نتایج قابل توجهی داشته است.
با چنین ارتقایی که در سازکار سفرهای استانی انجام شده، پروژه‌های عمرانی صرفاً فهرستی از مصوبات روی کاغذ چشم انتظار تأمین بودجه از سوی وزارتخانه مربوط نیستند. ضریب دادن به بودجه استان‌های کمتربرخوردار و تخصیص بودجه استانی سبب شده که این پروژه‌ها با اولویت‌سنجی واقعی در مسیر اجرا قرار گیرند و با سرعت بیشتری پیشرفت داده شوند. شاهد واقعی بودن این ادعا را باید در کلام مردم هر استان جست‌و‌جو کرد. مجموعه اقداماتی که می‌توانند با ایجاد رضایت عمومی و تقویت امید به بهبود شرایط به‌رغم همه مشکلات، توان بخش‌های مختلف جامعه را با هدف توسعه همه‌جانبه و قدرت‌یابی بیش از پیش ایران همگرا سازند؛ قطاری رو به پیشرفت که قرار نیست با سنگ‌اندازی «گروه فشار» و هجمه‌های گاه‌و بیگاه‌‌شان از حرکت بایستد.

جستجو
آرشیو تاریخی