صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و نه - ۳۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و نه - ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبــار جهــان

امیر جدید کویت سوگند یاد کرد
«مشعل الاحمد الجابر الصباح» روز گذشته به عنوان امیر جدید کویت در مقابل پارلمان این کشور سوگند یاد کرد. به گزارش ایسنا، امیر جدید کویت در سخنانی پس از ادای سوگند، با بیان اینکه «ما به عنوان رهبری سیاسی باید به همه نزدیک باشیم»، بر اهمیت پیگیری، نظارت و پاسخگویی در چهارچوب قانون اساسی تأکید کرد. وی در بخشی دیگر از سخنان خود به انتقاد از عملکرد نمایندگان پارلمان و دولت این کشور پرداخت و گفت: «ما در سخنرانی‌های قبلی خود تأکید کردیم که تعهدات ملی وجود دارد که باید توسط مقامات قانونگذاری و اجرایی به نفع ملت و شهروندان انجام شود، اما تغییر و اصلاحی را مشاهده نکردیم، بلکه موضوع از این فراتر رفت که نهاد قانونگذاری (پارلمان) و دولت همکاری و توافق کردند که به منافع کشور و مردم و انتصابات و جابه‌جایی‌ها لطمه بزنند.» وی افزود: «به همین دلیل تصمیم ما با توقف تصمیمات انتصاب، ترفیع، اعزام و جابه‌جایی برای مدت معین گرفته شد تا بخشی از این پوچی را متوقف کرده و واقعیت کنونی را از همه جنبه‌ها بویژه جنبه‌های امنیتی و معیشتی بررسی کنیم.» در پی برگزاری این مراسم، منابع رسانه‌ای از تقدیم استعفای اعضای دولت کویت به امیر جدید این کشور در راستای تشکیل کابینه جدید خبر دادند.

دستگیری 4 مأمور فرانسوی
در بورکینافاسو
چهار تبعه فرانسوی که به‌عنوان مأمور اطلاعاتی معرفی شده‌اند، در اوگادوگو بورکینافاسو دستگیر شدند. منابع بورکینافاسو اعلام کردند: «ما در حال بررسی کار میدانی واقعی چهار شهروند فرانسوی هستیم که به‌عنوان مأمور DGSE (اطلاعات خارجی) معرفی شده‌اند. آنها در حال حاضر نزد بازپرسان هستند.» روابط بین فرانسه و بورکینافاسو از زمانی که ابراهیم ترائوره در سپتامبر ۲۰۲۲ از طریق یک کودتا - دومین کودتا در هشت ماه گذشته - به قدرت رسید، به طور قابل‌توجهی بدتر شده است.

پکن: امریکا به تجسس‌های خطرناک خاتمه دهد
پس از آنکه فرمانده نیروهای هوایی ایالات متحده مدعی شد پکن در هفته‌های گذشته رهگیری‌های هوایی پرخطر خود را کاهش داده، چین اعلام کرد که همچنان به مقابله با عملیات‌های امریکا برای جمع‌آوری اطلاعات در نزدیکی مرزهای کشورش ادامه خواهد داد. به گزارش ایسنا، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «به عنوان یک اصل، می‌خواهم تأکید کنم که چین با شناسایی مکرر از نزدیک توسط کشتی‌های جنگی و هواپیماهای امریکایی در اطراف حریم هوایی و آب‌های سرزمینی چین، شدیداً مخالف است. ما از ایالات متحده می‌خواهیم که این فعالیت‌های خطرناک را که امنیت چین را تهدید و تضعیف می‌کند و خطر درگیری‌های منطقه‌ای را افزایش می‌دهد، متوقف کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی