صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

هجوم برای مصرف گوشت مرغ منجر به افزایش قیمت‌ها شد

کاهش قیمت مرغ در بازار با افزایش جوجه‌ریزی

جوجه‌ریزی 135 هزار قطعه‌ای در ماه در پی افزایش تقاضا برای گوشت مرغ، شاهد افزایش مجدد قیمت این محصول هستیم زیرا طبق گزارش‌های موجود، ماهانه طبق روال بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود

هما همت‌خواه
خبرنگار

طی روزهای اخیر با زمزمه افزایش قیمت گوشت قرمز، نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ نیز افزایش یافت که به‌رغم تولید بالای این محصول در هر ماه، همین امر نگرانی‌هایی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.
با این حال معاون امور دامی وزارت جهاد کشاورزی از جوجه‌ریزی 140 میلیون قطعه‌ای در مرغداری‌ها به صورت ماهانه خبر داده است، امری که به نظر می‌رسد می‌تواند باعث کاهش محسوس قیمت گوشت مرغ شود. در همین خصوص برادری، رئیس جهاد کشاورزی تهران گفت: جهاد کشاورزی استان تهران با تلاش‌های شبانه‌روزی و جلسات مستمر با اتحادیه‌های کشتارگاه‌های مرغ و ماهی و سایر تشکل‌ها، روزانه ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تن گوشت مرغ گرم در استان تهران توزیع می‌کند. به گفته وی، به‌رغم اظهارات برخی مسئولان، جهاد کشاورزی تنها متولی تأمین و مدیریت عرضه با قیمت مصوب در مراکز عمده و خرده‌فروشی میادین میوه و تره‌بار است. برادری قیمت هر کیلو مرغ در میادین را ۷۳ تا ۷۸ هزار تومان اعلام کرد و افزود: روزانه ۳۰۰ تن مرغ منجمد در سطح میادین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شهرستان‌ها در حال عرضه است.
رئیس جهاد کشاورزی تهران نیاز روزانه گوشت مرغ استان تهران را یکهزار و 400 تن اعلام کرد و گفت: ۴۰درصد این میزان با قیمت مصوب در میادین میوه و تره‌بار به صورت عمده و خرده توزیع می‌شود و هیچ‌گونه کمبود یا محدودیتی در توزیع نداریم. وی از عرضه گسترده گوشت قرمز خبر داد و گفت: اکنون گوشت قرمز گوسفندی در راستای تنظیم بازار به صورت شقه با قیمت هر کیلوگرم ۲۸۲ هزار تومان، گوشت قرمز گوساله به صورت بسته‌بندی با قیمت ۲۹۹ هزار تومان و گوشت قرمز گوساله و گوسفند منجمد قطعه‌بندی با قیمت هر کیلو ۲۱۵ تا ۲۲۰ هزار تومان توزیع می‌شود.
برادری با بیان اینکه توزیع گوشت قرمز و مرغ بدون محدودیت در حال انجام است، گفت: این اقلام با هدف سهولت در دسترسی شهروندان، علاوه بر میادین در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شهرستان‌ها در حال توزیع است.
او از برخورد جدی بازرسان جهاد کشاورزی استان تهران با هر گونه سودجویی و عرضه خارج از شبکه در آستانه شب یلدا خبر داد.
همچنین حسین فاطمی، رئیس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «ایران اقتصادی» گفت: اکنون قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۶۵ تا ۶۸ هزار تومان است و باید این محصول با نرخ هر کیلوگرم ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد اما آنچه طی روزهای اخیر رخ داده قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۷۰ تا ۷۴ هزار تومان به فروش می‌رسد که باعث شده نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان باشد.
وی افزود: میزان تولید گوشت مرغ نه تنها کاهش نیافته است بلکه طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش تولید این محصول نیز هستیم اما آنچه مسلم است با افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، مصرف به سمت گوشت مرغ سوق داده می‌‌شود. وی اظهار داشت: در پی افزایش تقاضا برای گوشت مرغ، شاهد افزایش مجدد قیمت این محصول هستیم زیرا طبق گزارش‌های موجود، ماهانه طبق روال بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود، بنابراین کاهشی در تولید نداریم اما هر گونه افزایش تقاضایی می‌تواند بازار این محصول را تحت‌تأثیر قرار دهد.
وی تصریح کرد: در گذشته طبق روال عادی، مصرف گوشت قرمز و مرغ ماهانه حدود ۲۰۰ تن بود اما اکنون شواهد نشان می‌دهد ماهانه باید بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ تن گوشت مرغ به بازار عرضه شود تا بازار این محصول تنظیم بماند.

بازار با کاهش وزنی گوشت مرغ روبه‌رو است
 رئیس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر میزان جوجه‌ریزی از لحاظ تعداد، افزایش یافته یعنی ماهانه به ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه رسیده اما از لحاظ وزنی کاهش یافته است به طور مثال در گذشته با ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه، گوشت مرغ با مبنای وزن ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم محاسبه و به بازار عرضه می‌شد که نیاز بازار را تأمین می‌کرد اما امروز با ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه، با کاهش وزنی گوشت مرغ روبه‌رو هستیم یعنی گوشت مرغ با وزن‌های پایین به بازار عرضه می‌شود بنابراین بازار این محصول از لحاظ وزنی با اندکی کمبود روبه‌رو است.
وی با بیان اینکه ذائقه ایرانی‌ها مصرف گوشت مرغ درشت است، تصریح کرد: اکنون مرغ ریز ۳۰ درصد از جوجه آرین است زیرا این‌ نژاد نمی‌تواند وزن نژادهای دیگر را داشته باشد بنابراین وزن مرغ‌ها اندکی کاهشی است که البته مورد پسند برخی از مصرف‌کنندگان است. به گفته وی، کاهش وزنی گوشت مرغ نیز ناشی از کمبود نهاده‌های طیور است که باعث شده تولیدکنندگان به دنبال مرغ درشت نباشند زیرا نهاده‌ای ندارند که بخواهند مرغ را بیشتر در سالن‌های پرورش نگهداری کنند.
وی براین باور است که ماهانه نزدیک به ۲۶۰ تن گوشت مرغ از لحاظ وزنی نیاز داریم تا بازار این محصول تنظیم شود. فاطمی یکی از مشکلات صنعت طیور را وقفه در تأمین نهاده‌های طیور دانست و گفت: همچنان تولیدکنندگان صنعت طیور با مشکل کمبود و وقفه در تأمین و توزیع نهاده‌ها روبه‌رو هستند تا جایی که این امر باعث شده برخی از تولیدکنندگان دست نگه دارند و اقدام به تولید نکنند.
وی خاطرنشان کرد: طی ماه‌های اخیر تولیدکنندگان با مشکل جدی کمبود کنجاله سویا روبه‌رو بودند به طوری که توزیع به شکل قطره‌چکانی انجام می‌شد اما طی ۱۰ روز اخیر توزیع نهاده‌های طیور مناسب شده که این امر مقطعی و ممکن است برای ماه آینده دوباره توزیع روند کندی به خود بگیرد.
وی ادامه داد: با نزدیک شدن به پایان سال تأخیر و کمبود نهاده‌های طیور قوت می‌یابد زیرا در بازار پایان سال تجار به دلیل افزایش قیمت سال آینده، طبق روال هر ساله از عرضه نهاده‌ها خودداری می‌کنند و انبارها تعطیل می‌شود، بنابراین این نگرانی برای بخش تولید وجود دارد که نهاده مورد نیازشان چگونه تأمین خواهد شد. به گفته وی، قیمت نهاده‌ها در سامانه بازارگاه تغییری نداشته و در بازار آزاد نیز نرخ کنجاله سویا از ۳۸ هزار تومان کمتر شده است.

افزایش ۱۰۰ هزار تومانی گوشت مرغ توسط کشتارگاه‌ها و دلالان
رئیس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور گفت: اکنون قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۶۵ تا ۶۸ هزار تومان است و باید این محصول با نرخ هر کیلوگرم ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد و افزایش قیمت بیش از این ناشی از عملکرد کشتارگاه‌ها و دلالان است.
وی افزود: بخشی از گوشت مرغ که باید به طور کامل با نرخ ۸۵ هزار تومان در بازار عرضه شود، اکنون به شکل قطعه‌بندی توسط دلالان، کشتارگاه‌ها و شرکت‌های بسته‌بندی با نرخ‌های ۱۲۰ تا ۱۹۰ هزار تومان یعنی دو تا سه برابر به بازار عرضه می‌شود که سود کلانی را برای این گروه در پی دارد. فاطمی پیشنهاد داد: اگر دولت به دنبال تنظیم بازار گوشت مرغ است باید برای مدتی قطعه‌بندی مرغ را ممنوع یا محدود کند تا بازار به شرایط عادی خود بازگردد و مرغ با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان و اقشار مختلف برسد.
وی درباره اینکه آیا در بحث انتقال مرغ زنده از استان‌ها محدودیت داریم یا خیر، گفت: انتقال مرغ زنده از استان‌ها بستگی به تصمیم‌گیری استانداران دارد. برخی از استان‌ها انتقال مرغ زنده ندارند اما در بعضی دیگرهمچون مازندران و گلستان انتقال به تهران آزاد است زیرا تعداد واحدهای استان تهران محدود است و اگر مرغ از این استان‌ها تأمین نشود بازار تهران با کمبود روبه‌رو خواهد شد.

 

بــرش

جوجه‌ریزی حداقل ۱۴۰ میلیون قطعه در ماه‌های پایانی سال
رئیس سابق اتحادیه سراسری صنعت مرغداری کشور درباره میزان جوجه‌ریزی شب عید و ایام نوروز اظهار داشت: برای ماه‌های پایانی سال ماهانه حداقل ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی لازم است تا بازار گوشت مرغ داخلی تأمین شود و با کمبود روبه‌رو نشویم زیرا ۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی بخش قابل‌توجهی از گوشت مورد نیاز بازار را تأمین می‌کند.  فاطمی بر این باور است که صنعت مرغداری کشور نیازمند یک برنامه مدون است تا بازار دچار کمبود و افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی نشود. وی از شرکت پشتیبانی امور دام کشور به عنوان یک شرکت حمایتی خواست در این شرایط بحرانی وارد بازار شود و مرغ منجمد ذخیره‌سازی را با قیمت مناسب در بازار عرضه کند تا بازار این محصول متعادل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی