صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

937 هزار شغل جدید از ابتدای امسال تاکنون ثبت شد

تثبیت 674 هزار شغل تمام وقت جدید

72درصد از شاغلان جدید در سال‌جاری، شغل‌شان تثبیت شده است

براساس داده‌های سامانه رصد اشتغال کشور، حدود 72درصد از اشتغال ایجاد‌شده در سال‌جاری به پایداری رسیده و تثبیت شده‌ است.
ایجاد یک‌میلیون و 88 هزار فرصت شغلی یکی از اهداف دولت سیزدهم در بخش کسب وکار در سال‌جاری بوده است که بنابر داده‌های سامانه‌ملی رصد اشتغال کشور تا 27 آذرماه امسال، 937 هزار کد ملی منحصر به‌فرد در این سامانه به ثبت رسیده که گویای ایجاد این تعداد شغل در سال‌جاری تا کنون بوده است.
براساس پایش صورت‌گرفته در قالب سامانه رصد ملی اشتغال کشور، 71.9 درصد از تعداد اشتغال به ثبت‌رسیده در این سامانه، به پایداری رسیده‌‌اند. به‌عبارتی 674 هزار شغل از مجموع 397 هزار شغل ثبت‌شده در سال‌جاری تثبیت شده‌اند. گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سامانه رصد اشتغال کشور، حکایت از آن دارد در 273 روز منتهی به 28 آذرماه سال‌جاری، دو هزار و 469 شغل ‌تثبیت شده به ثبت رسیده است. برپایه این داده‌ها، ماهانه حدود 75 هزار شغل به پایداری مطلق رسیده‌اند.

نحوه عملکرد سامانه رصد اشتغال
دولت سیزدهم برای تحقق اهداف اشتغالزایی خود و برای کاهش نرخ بیکاری، سامانه ملی رصد اشتغال را ایجاد کرد تا اشتغال ایجاد شده را در راستای تثبیت آنها پایش کند.
گزاره‌ای که تا پیش از دولت سیزدهم مغفول مانده بود و برنامه‌های اشتغالزایی دولت‌ها فاقد این نوع سامانه بود، به همین دلیل بیشتر سیاست‌گذاری‌های دولت‌ها بر پایه پول‌پاشی صرف و رها‌شدگی بازار کار بود. به همین دلیل بود که اغلب فرصت‌های شغلی ایجادشده، به دلیل بی‌توجهی دولت‌ها پس از مدتی از بین می‌رفتند. دولت‌ها هیچ برنامه‌ای برای تثبیت اشتغال ایجادشده نداشتند.
در این دولت، بنابر پول‌پاشی صرف برای ایجاد شغل نبود. از این‌رو سامانه رصد ملی اشتغال ایجاد شد تا علاوه‌بر اینکه بازار کار را به‌صورت مدوام پایش کند خدمات اشتغالی که به افراد در این سامانه ارائه می‌شود، از طریق سه مرحله مورد نظارت و صحت‌سنجی نسبت به مشاغل ایجادشده مورد بررسی قرار می‌گیرند.
در این سامانه کارشناسان و بازرسان در مرحله نخست به کسانی که خدمات دریافت کرده‌اند، پیام ارسال می‌کنند. در مرحله دوم تماس و در مرحله سوم نظارت به صورت حضوری و میدانی انجام می‌شود.
در مرحله نظارت میدانی بر اشتغال ایجادشده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارشناسان از محل اشتغال ایجادشده براساس هویت افراد بازرسی انجام می‌دهند و نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی را به ثبت می‌رسانند تا از این طریق تسهیلات به شاغلان واقعی برای رونق کسب‌وکارها پرداخت شود و از هرگونه انحراف در تسهیلات جلوگیری شود. سامانه رصد ملی اشتغال کشور، برای کسب اطلاعات دقیق از ورودی‌ها و خروجی‌ها به بازار کار و میزان اشتغال ایجادی راه‌اندازی شده است تا سیاست‌گذاری‌ها و وضعیت بیکاران و شاغلان مورد بررسی قرار گیرد.
به این ترتیب، سامانه رصد ملی اشتغال، به‌عنوان سومین منبع آماری کشور پس از مرکز آمار و سازمان تأمین‌اجتماعی است که البته منبع معتبری است، چرا که بازار کار روزانه رصد می‌شود.

انجام 86 درصدی تعهدات دستگاه‌های اجرایی در حوزه اشتغال
بر پایه گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با ثبت 937 هزار شغل از ابتدای سال‌جاری تا 27 آذرماه امسال، دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد شغل و حمایت از اشتغال، به میزان 86 درصد تعهداتشان را عملیاتی کرده‌اند.
براساس مصوبه شورایعالی اشتغال کشور، تعدادی از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور در برنامه اشتغال‌زایی دولت متعهد به ایجاد یا حمایت از اشتغال شده بودند که براساس آمارهای ارائه‌شده میزان عملکرد‏شان یا به‌ عبارتی تعهدشان به برنامه اشتغا‌لزایی به 86 درصد رسیده است.
بازخوانی هم‌زمان رشد 86 درصدی اشتغالزایی دستگاه‌های متعهد و تثبیت 72 درصدی اشتغال تمام‌وقت در کشور نشان می‌دهد که فضای اشتغال به سمت تمرکز بر بازار کار رسمی و شایسته پیش رفته است.
فرصت‌های شغلی ایجادشده توسط دستگاه‌های دولتی و اجرایی، در زمره‌ مشاغل تمام‌وقت و باکیفیت محسوب می‌شوند و به همین دلیل می‌توان استدلال کرد که با اشتغالزایی در این حوزه، از میزان اشتغال پاره‌وقت و در سطحی فراتر، اشتغال کاذب کاسته شده است. استانداری‌های استان‌های هرمزگان، مرکزی، سمنان، قزوین، خراسان‌جنوبی، بوشهر و ایلام نیز 100درصد تعهد خود را به اشتغال اجرایی کرده‌اند.

 

برش

روایت مرکز آمار از اشتغال کشور
گزارش مرکز آمار در تابستان امسال از وضعیت بازار کار نیز مهر تأییدی بر گزارش سامانه رصد اشتغال است، در تابستان امسال نیز نرخ مشارکت اقتصادی به 41.6 درصد و نسبت اشتغال به 38.3 درصد و نرخ بیکاری به 709 درصد رسید. بر اساس این گزارش، در تابستان امسال 906هزار و 799نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده شده که این میزان افزایش اشتغال در یک سال، از سال 1390تاکنون بی‌سابقه است. درباره آخرین وضعیت کاهش نرخ بیکاری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (17 آذرماه) در شورای اداری شهرستان طالقان گفته است که نرخ بیکاری کشور در دهه 90 بین 11 تا 12 درصد بود اما در 2 سال گذشته به هفت درصد رسیده است. طبق اعلام سیدصولت مرتضوی، علاوه‌بر این، در 6ماهه نخست سال‌جاری رشد اقتصادی کشور به کانال هفت درصد رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی