صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

نتایج یک نظرسنجی در امریکا نشان داد

جوانان امریکایی مخالف موجودیت اسرائیل

نتایج یک نظرسنجی در ایالات متحده نشان می‌دهد که بیش از نیمی از جوانان امریکایی، راه حل منازعه بلندمدت اسرائیلی- فلسطینی را پایان اسرائیل و واگذاری سرزمین‌های اشغالی به حماس و فلسطینی‌ها می‌دانند. به‌گزارش روزنامه نیویورک‌پست، این نظرسنجی که هفته گذشته توسط مؤسسه نظرسنجی هاروارد- هریس انجام شد، نشان می‌دهد که 51% امریکایی‌های 18 تا 24 سال، معتقدند که راه چاره درازمدت منازعه اسرائیلی- فلسطینی، این است که اسرائیل پایان یابد و سرزمین فلسطین به حماس و فلسطینی‌ها داده شود. تنها 32 درصد به راه‌حل دو کشوری باور دارند و 17 درصد هم می‌گویند که باید از دیگر کشورهای عربی خواست که جمعیت فلسطینی را در خود هضم کنند. همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا اسرائیل علیه ساکنان غزه دست به نسل‌کشی زده یا صرفاً تلاش می‌کند از خودش دفاع کرده و حماس را نابود کند؟ در پاسخ 60 درصد این جوانان گفته‌اند که اسرائیل مرتکب نسل‌کشی می‌شود؛ دیدگاهی که 37 درصد از کل جامعه امریکا آن‌را باور دارند. در این میان، 53 درصد جوانان امریکایی می‌گویند که دانشجویان باید در درخواست برای پایان نسل‌کشی یهودیان آزاد باشند بی‌آنکه برای‌شان پیامدی داشته باشد.
بنابر گزارش نیویورک پست این نتایج، در تقابل کامل با دیدگاه دیگر گروه‌های سنی جامعه امریکا قرار دارد که قاطعانه راه‌حل دو کشوری را ترجیح می‌دهند. این درحالی است که تنها 4 درصد امریکایی‌های 65 سال به بالا می‌گویند که اسرائیل باید پایان یابد. حال آنکه 60 درصد این گروه جمعیتی می‌گویند که حملات تروریستی هفتم اکتبرِ حماس را می‌توان باتوجه به رنجی که به فلسطینیان تحمیل شده است، توجیه کرد؛ موضعی که در کل جامعه امریکا، 27 درصد طرفدار دارد.
 «راجر مارشال»، نماینده جمهوری‌خواه در انتقاد از دیدگاه ضداسرائیلی جوانان امریکایی به نیویورک پست گفته است: سوگیری این افراد با «نیروی شر» در برابر دموکراسی، یک زنگ بیدارباش است. پوسیدگی ایدئولوژیک میان جوانان امریکایی که از ارزش‌های بیدارباشی و فرهنگ قربانی سرچشمه می‌گیرد، چنان وخیم شده که آنها خود را متقاعد می‌کنند تا از تروریست‌هایی واقعی حمایت کنند که از امریکا بیزارند.
به گزارش «ایران»، پیش از این رسانه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی تصریح کرده بود که با آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر که به کشته ‌شدن ۱۲۰۰ نفر و اسارت ۲۴۰ صهیونیست منجر شد، حمایت‌ها از رژیم صهیونیستی افزایش یافت. اما با گذر زمان و عملیات دوماهه این رژیم در نوار غزه که به شهادت دست‌کم 18 هزار فلسطینی منجر شده، بسیاری از امریکایی‌ها مخصوصاً جوانان این کشور به خیابان‌ها آمده و مخالفت خود را با حملات زمینی و هوایی صهیونیست‌ها علیه مردم غزه اعلام کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی