فضای‌مجازی

هیچ محدودیتی برای انتشار آثار استاد شفیعی کدکنی نیست
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیترش درواکنش به حواشی ایجادشده درباره اشعار استاد شفیعی کدکنی نوشت: «استاد شفیعی کدکنی از مفاخر ادبی ایران است. هیچ محدودیتی برای انتشار آثار ایشان وجود ندارد.»


 یک فیلم استراتژیک درباره نفوذی‌ها
محمود گبرلو، منتقد فیلم در اینستاگرامش درباره فیلم «ضد» نوشت: «فیلم «ضد» یک فیلم استراتژیک برای حوزه هنری است؛ استراتژی‌ای که در این سال‌ها از آن غفلت شد. فیلم «ضد» برای کارگردان، یک دست‌گرمی برای بهترشدن و شناخت بیشتر بافت دراماتیک روایت و پرداخت شفاف شخصیت‌ها و به‌خصوص نوآوری و خلاقیت در ساختار است. تاریخ انقلاب اسلامی نیاز به گره‌گشایی این روایت‌های «ساخته نشده» دارد. وظیفه سفارش‌دهنده، جبران بازگشت سرمایه و درآمد آثار استراتژیک برای سینمادار و پخش‌کننده و سایر است. مواظب باشید «فسیل»ها فریب ندهند! «نفوذ » و«فریب» در طول تاریخ قابل اعتناست اما همیشه، این نفوذی‌های ناشناخته و پنهان، مانع رشد این نوع فیلم‌ها می‌شوند. نباید امثال «ربیعی»ها دلسرد شوند. «سرگرمی جذاب»و «باورپذیری» روایت تاریخی مستند که رمز موفقیت این فیلم‌هاست نیاز به «گروه نویسندگان متبحر» دارد، در جهان هم مرسوم است. بازی در این مضامین، در شرایط امروز که نفوذی‌ها سنگ‌اندازی دارند، یک جرأت و شجاعت می‌خواهد که بازیگران از عهده برآمدند.«سلیمانی» در متفاوت بودن هم دوست داشتنی است.»

اهدای نسخه خطی مثنوی معنوی به شهرام ناظری
شهرام ناظری، خواننده در اینستاگرامش نوشت: «به مناسبت هفتصد و پنجاهمین سالگرد درگذشت حضرت مولانا، بخت حضور در جمع عاشقانش در قونیه ترکیه را داشتم. خاک قونیه به یارای نفس حضرت مولانا و قرن‌ها پایکوبی و سماع عاشقان، پیوندگاه آسمان و زمین بوده و اکنون سال‌هاست آیین بزرگداشت مولانا با شور و حال خاصی در آن برپا می‌شود تا پیام صلح، دوستی، عشق و انسانیت این عارف بلندمرتبه به همه جهانیان از هر قوم و‌نژاد و زبانی برسد. برای من همچنین افتخار بزرگی است که در آستان بارگاه مولانا، یک نسخه نفیس از قدیمی‌ترین نسخه خطی مثنوی معنوی را از دست بانو اسین چلبی نواده مولانا و جناب عبدالستار یارار مدیرکل اداره فرهنگ قونیه و جناب ناجی باقیرچی مدیر بارگاه دریافت کردم.»

 معرفی یک سفرنامه به چین
حامد خسروشاهی، نویسنده در اینستاگرامش ضمن معرفی یک کتاب نوشت: «در این سال‌ها این همه آدم بابت مأموریت‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... به چین سفر کرده‌اند اما چیزی درباره مشاهداتشان از جامعه و فرهنگ این کشور ننوشته‌اند -لااقل من ندیده‌ام-. اما گلی به جمال جناب دکتر احمد رضایی‌جمکرانی که روایت‌ها و یادداشت‌هایش از سه‌سال زندگی در شانگهای را که به جهت مأموریت تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه SISU بوده قلمی کرده. کتاب را بوستان کتاب چاپ کرده که اولین ورود این انتشارات بزرگ به این ژانر است و بسی مایه تعجب و البته قدمی مبارک. به علاقه‌مندان فرهنگ و جامعه چین، به آنها که برنامه سفر کاری، تجاری، تفریحی و..‌. به چین دارند و علاقه‌مندان به سفر که مثل من معتقدند «وصف‌العیش، نصف‌العیش» توصیه می‌کنم حتماً این کتاب را بخوانند.»

 گروه‌های خصوصی حامی ترویج کتاب
سمیه میهن‌خواه، معلم و کتابدار در چابهار در اینستاگرامش نوشت: «پدر خیمه‌شب‌بازی، جناب آقای سیاوش ستاری با گروه همراهش و با جناب‌ آقای محمد دین‌دشتی در کتابخانه حامی سما2شهر پلان کارگاه عروسک‌سازی ونمایش خیمه‌شب‌بازی را برای بچه‌ها برگزار کردند. پشتیبان این کارگاه وگروه در پلان بوم‌ گردی واهگ پلان بود.»

خواندن بیش از 7هزار کتاب در یک ماه
اسماعیل آذری‌نژاد در توئیترش با ارائه گزارشی از کتاب‌خوانی در استان کهگیلویه و بویراحمد، نوشت: «در آبان، ۷۵۱۹ کتاب توسط کودکان شهر و روستا خوانده شد و کاربرگ ویژه همان کتاب را پر کردند. حدود 250 مدرسه را پوشش می‌دهیم و هر هفته به تعدادی از دانش‌آموزان توسط واحدهای سیار به مدارس کتاب امانت می‌دهیم.»

نگاه نادرست به اهمیت تبلیغ
سهیل اسعد طلبه و فعال فرهنگی آرژانتینی‌الاصل در توئیترش نوشت: «یکی از معضلات جدی حوزه‌های علمیه، اولویت نبودن تبلیغ در آن است. اگر ما معتقدیم که «العلماء ورثة الأنبیاء» باید به وظیفه ذاتی انبیا که هدایت مردم است نیز پایبند باشیم. متأسفانه نگاه بسیاری در حوزه تحقیرآمیز است: -بنده خدا نتوانست مجتهد شود و مُبَلغ شد!-».

جستجو
آرشیو تاریخی