صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

اخبار

یک نمایشگاه دائمیِ ساز با حضور چهره‌های نامدار هنری افتتاح شد
پیوندی زنانه میان سازسازی و نوازندگی
مؤسسه هنری موسیقی سورنامهر به عنوان نمایشگاه دائمی ساز از ۲۴ آذرماه آغاز به کار کرد. این مؤسسه بنا دارد پیوندی عمیق‌تر میان سازسازی و نوازندگی برقرار کند. جمعی از اهالی نامدار حوزه فرهنگ و هنر از جمله حسین علیشاپور، علی علیشاپور، هومان رومی، هوشنگ اکبری، محسن راسخ و رضا مهدوی در مراسم افتتاحیه این مؤسسه حاضر شدند. هوشنگ اکبری، یکی از سازسازان نامدار و سازنده سازهای گوناگون بویژه ویولن در این‌باره گفت: سازسازان امکاناتی ندارند تا بتوانند شاگردانی تربیت کنند. دولت باید کمک کرده و فضایی فراهم کند تا بتوانیم سازسازی را به عاشقان آموزش دهیم. اگر سازساز در رفاه باشد، می‌تواند هر چه را آموخته به شاگردانش بیاموزد. چنین مؤسسه‌ای می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. دخترانی هستند که هیچ نیازی ندارند و تنها عاشقانه کار می‌کنند. مردم باید بدانند پشت تلاش بسیار در موسیقی، عشقی بزرگ نهفته است.
حسین علیشاپور، خواننده موسیقی اصیل ایرانی هم با خوشحالی از ورود زنان به صنعت ساز گفت: بنا بر توجه فراوانی که زنان به جزئیات مقوله‌های مختلف دارند، دقت آنها در سازسازی نیز بسیار کارآمد خواهد بود. خانم سورنامهر که با زحمات زیاد نمایشگاهی را ترتیب داده است هم از این قاعده مستثنی نیست. حوزه سازسازی با توجه به تنوع سازها و تجربه سازسازان، گستردگی بسیاری دارد. در واقع هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ کیفیت، تلورانس زیادی را دربرمی‌گیرد. لازم است نظارتی از سوی دوستان اعمال شود تا هر آنچه پیش می‌آید بر اصل و اصالت مبتنی باشد. اگر ‌‌سازی گران است، به کیفیت ساز و اصالت سازساز برگردد تا شاهد بی‌نظمی در این عرصه نباشیم. روند موجود امیدوارکننده بوده و به سمتی که از آن سخن گفتم پیش می‌رود.
هومان رومی، نوازنده و مدرس کمانچه نیز گفت: شاید 10 سال پیش انتظار نداشتیم زنان بتوانند وارد عرصه سازسازی شوند، چون این هنر خشن بوده، با چوب و اره سر و کار داشته و از گذشته مردانه محسوب می‌شده است، اما به لطف استاد امیرعطایی این اتفاق بویژه در ساز کمانچه رخ داد. اکنون بیش از نیمی از کمانچه‌سازان خانم هستند و کیفیت کارشان نیز بسیار خوب است. البته کار، بسیار سختی دارد. زنان ابتدا در سازسازی چندان جدی گرفته نمی‌شوند، ولی وقتی سازها را می‌بینیم و می‌نوازیم، نگاه‌ها نسبت به آنها تغییر می‌کند./ روابط عمومی
 
همایش ملی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها افتتاح شد
«همایش ملی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها: راهکارها و موانع» با حضور گروهی از استادان دانشگاه‌ها و پژوهشگران این حوزه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز به کار کرد. محمدرضا ترکی، دبیر همایش ملی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها در مراسم گشایش این همایش گفت: با توجه به اینکه فرهنگستان زبان و ادب فارسی نهاد سیاستگذار در حوزه ادبیات فارسی است، وظیفه خود دانستیم بنا به ضرورتی که در حوزه ادبیات پایداری احساس می‌کردیم، رویدادی ملی را در این حوزه برنامه‌ریزی و برگزار کنیم تا ضمن بررسی موانع، بتوانیم راهکارهایی برای بهبود وضیعت گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها ارائه کنیم.
 
«دار زَن» به کتابفروشی‌ها آمد
کتاب «دار زَن» نوشته طاهره کوه‌کن توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشر شد. این کتاب زندگینامه داستانی اصغر اقلیدی از روزهای انقلاب تا اسارت در زندان‌های حزب کومله است؛ زندگی‌ای که سال ۶۲ مانند خط‌کش، به دو قسمت تقسیمش کرد. بخش اول، مربوط می‌شود به حوادث جورواجور سیوند در قبل از انقلاب و تلاش‌های اصغر به همراه پدر و برادرش برای گذران زندگی‌شان در برابر ظلم‌هایی که از طرف مالک و جنگلبانی به آنها تحمیل می‌شد. / مهر
 
دورهمی شبکه نسیم در یلدا
شبکه نسیم در بلندترین شب سال با برنامه‌های متنوع به پیشواز یلدا و آغاز زمستان می‌رود. برنامه‌های جدید بگو بخند ۲، نسیمی‌شو، نسیم آوا و شوتبال از جمله برنامه‌هایی است که از ساعت ۱۷:۳۰ تا بامداد نخستین شب زمستان روی آنتن خواهد رفت. ویژه‌برنامه‌ یلدای «بگو بخند» که برای دو شب تهیه و تدارک دیده شده در پنجشنبه ۳۰ آذرماه و جمعه اول دی‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه نسیم میهمان خانه‌های مخاطبان خواهد بود. در این برنامه‌ها عبدالله روا میزبان هنرمندان شاخصی همچون علیرضا خمسه، شهرام شکیبا، پژمان بازغی، قدرت‌الله ایزدی، سوگل طهماسبی، رضا شفیعی‌جم، نعیمه نظام‌دوست، شهاب عباسی، فیروز کریمی، امیر تاجیک، سپیده خداوردی، سینا درخشنده، رسول نجفیان و... است. اجرای نمایش، استندآپ کمدی و شعرهای طنز از دیگر بخش‌های این برنامه است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی