صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی:

نسبت به نابودی کتابخانه و آرشیو ملی غزه ساکت نمانیم

گروه فرهنگی/ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی با اشاره به بیانیه‌ای که این مرکز به تازگی در محکومیت اقدام رژیم اشغالگر قدس در تخریب کتابخانه و آرشیو ملی غزه منتشر کرده از مدیران مراکز اسنادی و آرشیوی سراسر جهان برای محکوم کردن این اقدام غیرفرهنگی دعوت کرد. وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ضرورت حرکتی همگام با تغییرات دنیای تکنولوژی برای اثرگذاری هرچه بیشتر بر مخاطبان سخن گفت.
 
 خود را بی‌نیاز از شکل تازه حکمرانی فناوری‌های مدرن نمی‌دانیم
 به گزارش «ایران»، علیرضا مختارپور ضمن تأکید بر لطماتی که اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در تخریب آرشیو ملی غزه سبب شده، گفت: «همان طور که در بیانیه نیز آمده بود همه افرادی که در مراکز آرشیوی جهان مسئولیتی به عهده دارند باید نسبت به نابودی آرشیو غزه، با آن پیشینه تاریخی‌اش واکنش نشان بدهند. در بمبارانی که اسرائیلی‌ها انجام دادند تمامی اسناد این مرکز از میان رفته است. هرچند که از رژیم صهیونیستی بیش از این نیز انتظار نمی‌رود اما توقع مان از مردم آزاده جهان این است که با فشار افکار عمومی کاری کنند.»
بخش دوم صحبت‌های مختارپور به تشریح نکاتی درباره اهمیت برپایی چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش اختصاص یافت؛ رویدادی علمی- فرهنگی که همزمان با فرارسیدن هفته پژوهش آغاز شده و در اواخر دی ماه با معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر به کار خود پایان می‌دهد. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: «اگرچه مسأله پژوهش در همه دوران‌ها مهم بوده اما در دوره فعلی که جهان به سوی نوع جدیدی از حکمرانی مبتنی بر اطلاعات حرکت کرده، ارتباط میان آحاد مردم و مراکز کتابخانه‌ای بیش از هر زمان اهمیت دارد.»
وی ادامه داد: «الزام جدیدی که بر این اساس ایجاد شده همگان را برآن داشته تا به شکل تازه فناوری‌های نوین و دستاوردهای آن از جمله هوش مصنوعی نزدیک شوند. تنها در این صورت است که قادر به اثربخشی بیشتر در جهان تازه و بر کاربران خواهیم شد. اسناد و کتابخانه ملی کشورمان با چنین نگاهی فعالیت‌های مختلفی داشته که از آن جمله می‌توان به تشکیل کارگروه‌هایی در حوزه دیجیتال اشاره کرد. در همین رابطه ارتباطاتی با مراکز اسنادی کشورهایی نظیر ترکیه، جمهوری‌آذربایجان، عراق و فیلیپین داشته و تفاهمنامه‌هایی نیز امضا کرده‌ایم. چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش نیز از همین دریچه و به منظور ارتقای سطح کیفی خدمات ارائه شده از سوی کارکنان این سازمان و ضمن تجهیز به فناوری‌های جدید برپا می‌شود.»پایان بخش گفته‌های مختارپور در این خصوص بود که در صورت موفقیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان در حرکت به سوی دنیای جدید و فناوری‌های برخاسته از آن، شاهد ارتقای سایر مراکز اسنادی و کتابخانه‌های کشور نیز خواهیم بود.
 
 دسترسی به منابع دیجیتال، یکی از پایه‌های پیشرفت هر کشوری است
 فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال نیز در ادامه این نشست ضمن تبریک فرارسیدن هفته پژوهش به عموم پژوهشگران به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های صورت گرفته در معاونت مذکور پرداخت و گفت: «معاونت پژوهش و منابع دیجیتال فعالیت‌های رو به آینده سازمان اسناد و کتابخانه ملی را به عهده دارد. برخورداری و دسترسی به منابع دیجیتال یکی از پایه‌های پیشرفت هر کشوری را تشکیل می‌دهد. در همین رابطه ما در خدمت 27 نفر عضو هیأت علمی در شش گروه تخصصی - پژوهشی از جمله گروه‌های ایران شناسی و اسلام شناسی، مطالعات تاریخ معاصر و شفاهی، مدیریت اطلاعات سازمان و گروه حفاظت و نگهداری هستیم.»
معاون پژوهش و منابع دیجیتال یکی از مهم‌ترین و آخرین پروژه‌های فناوری را که از سوی این معاونت انجام شده پروژه فناوری orc خواند که به کمک آن امکانی برای جست‌و‌جوی پژوهشگران در متن اسناد، با استفاده از کلیدواژه فراهم شده است. بر این اساس نیازی به تبدیل تصویر به فایل word وجود ندارد. صدر در همین رابطه تأکید کرد: «با چنین نگاهی تا به امروز 50 طرح پژوهشی به انجام رسیده که 22 طرح آن پایان یافته و 28 طرح نیزهمچنان در جریان هستند. درخصوص برپایی چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش نیز باید بگویم که اختتامیه این رویداد علمی و فرهنگی در هفته چهارم دی ماه برپا می‌شود و آثار برگزیده و شایسته تقدیر نیز معرفی می‌شوند. البته جشنواره همزمان با شروع هفته پژوهش آغاز شده است.»
سعیده اکبری داریان، دبیر کمیته علمی چهاردهمین جشنواره پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز گفت: «امسال ۱۴۱ اثر دریافت شده که نسبت به سال گذشته افزایشی ۴۵درصدی را نشان می‌دهد. در این دوره شاهد اتفاقات خوب دیگری نیز برای نخستین مرتبه بوده‌ایم که از آن جمله می‌توان به ارسال آثار برای داوران از طریق سامانه و انتقال جایگاه دبیرخانه جشنواره از اداره کل به معاونت پژوهشی اشاره کرد. در جشنواره امسال بیشترین آثار ارسالی به محور علم اطلاعات و دانش شناسی با 59 اثر اختصاص یافته است.»
وی ادامه داد «تمام آثار در کمیته علمی با رعایت داوری ناشناس انجام شده تا شاهد به حداقل رساندن سوگیری در روند بررسی‌ها باشیم. مضمون و درون مایه جشنواره امسال هم «هوش مصنوعی و آینده پژوهی» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود. هوش مصنوعی قابلیت‌های بی‌نظیری را در بهینه‌سازی داده‌ها فراهم می‌کند و البته آینده پرچالش و پیچیده‌ای را نیز پیش روی مان می‌گذارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی