حوادث جهان

زلزله مرگبار چین با 120 کشته

 زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر یک شهرستان دورافتاده و کوهستانی در لبه شمالی «فلات چینگهای و تبت» را در نیمه شب دوشنبه لرزاند که بر اثر آن دست‌کم 120 نفر کشته و بیش از 500 نفر زخمی شدند.
 به گزارش یورونیوز، بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری چین، این زمین لرزه شامگاه دوشنبه ساعت 59 و 23دقیقه به وقت محلی (۱۵:۵۹ به وقت گرینویچ) در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین، شهرستان جیشان در استان گانسو در شمال غربی چین را لرزاند و خسارات زیادی بر جا گذاشت.
نیروهای امدادی در دمای زیر صفر درجه در حال انجام عملیات جست‌و‌جو و نجات در استان «گانسو» و استان‌ همجوار آن «چینگهای» هستند. صدها نفر از مجروحان پس از زلزله ۶.۲ ریشتری در شرایط دمایی منفی ۱۵ درجه سانتیگراد سرگردان شدند.
به گزارش بی‌بی سی، دولت تیم‌های نجات را به کمک نیروهای امداد محلی فرستاده است. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در بیانیه‌ای گفته است برای جست‌و‌جو و نجات زلزله‌زدگان، رسیدگی بموقع به مجروحان و جلوگیری از تلفات بیشتر تمام تلاش ممکن صورت خواهد گرفت. زلزله دومی نیز در نخستین ساعات روز سه‌شنبه استان سینکیانگ را لرزاند. مقام‌های محلی از مردم خواسته‌اند به مناطق زلزله‌زده نزدیک نشوند و راه را برای تردد نیروهای امداد باز بگذارند. قطعی برق و آب در منطقه نیز باعث ایجاد مشکلاتی برای عملیات امداد شده است. چین روی منطقه‌ای قرار دارد که چندین تکتونیک صفحه‌ای به هم می‌رسند و همین آن را زلزله‌خیز می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دست‌کم ۱۰۵ نفر در استان گانسو کشته و حدود ۴۰۰ نفر زخمی شده‌اند.شبکه سی.سی.تی.وی نیز گزارش داد که در استان کیگای 11نفر کشته و 100 نفر نیز زخمی شده‌اند. این زلزله باعث تخریب یا ترک‌خوردگی برخی ساختمان‌ها شده و خساراتی به زیرساخت‌های آب، برق، حمل‌ونقل و مخابرات وارد کرده است.
به نوشته شینهوا، زلزله در منطقه جیشیشان به ۶ هزار و ۳۸۱ ساختمان خسارت وارد کرده و تاکنون ۳۲ پس‌لرزه ثبت شده است.
همچنین مقام‌های راه‌آهن حرکت قطارها در مناطق زلزله‌زده را متوقف کرده‌اند.
لی کیانگ نخست‌وزیر چین نیز ضمن تأکید بر انجام عملیات گسترده امداد و نجات خواستار نجات کسانی شد که زیر آوار مانده‌اند.
این در حالی است که یک زلزله ۵.۵ ریشتری نیز استان سین‌کیانگ در شمال غرب چین را لرزاند. این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و تاکنون گزارشی در مورد تلفات و خسارات احتمالی آن منتشر نشده است.
 
آتشفشان ایسلند فوران کرد

 یک کوه آتشفشان در جنوب غرب ایسلند چند هفته پس از تخلیه نزدیک به
 4 هزار نفر از ساکنان یک شهر مجاور در بحبوحه فعالیت‌های لرزه‌ای شدید، باردیگر فوران کرد و گدازه و دود، منطقه وسیعی را در بر گرفت.
 به گزارش الجزیره، اداره هواشناسی ایسلند زمان فوران  این آتشفشان را ساعت ۲۲:۱۷ روز دوشنبه اعلام کرد. ویدیوهای منتشرشده از این حادثه گدازه‌های نارنجی رنگ به همراه دود متصاعد شده از آن را نشان می‌دهد. در پی فوران این آتشفشان، مقامات پلیس به حالت آماده باش درآمده‌اند و به مردم محلی نیز هشدار داده شده تا از نزدیک شدن به اطراف این آتشفشان خودداری کنند.ایسلند دارای ۳۳ آتشفشان فعال است که بالاترین تعداد در اروپا است.

حمله سارقان مسلح به خانه فوتبالیست معروف
 خانه الکساندر لتلیه دروازه‌بان تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن در شمال فرانسه در ساعات اولیه صبح روز سه‌شنبه مورد حمله سارقان قرار گرفت.
به گزارش شبکه فرانسوی RMC، این فوتبالیست 33 ساله و همسرش حدود ساعت ۲ بامداد پس از به صدا درآمدن آژیر خطر خانه از خواب بیدار شدند و بلافاصله با پلیس تماس گرفتند اما سارقان موفق به ورود به خانه شده بودند. سارقان با چاقو به این فوتبالیست و همسر و دو فرزندش حمله کردند و خواستار پول و جواهرات شدند.سارقان به‌صورت همسر لتلیه ضربه زدند. پلیس بسرعت موفق به مداخله شد و سه نفر از چهار سارق دستگیر شدند.یکی از افسران پلیس هنگام حضور در صحنه از ناحیه زانو آسیب دید. سه سارق که یکی ۲۱ ساله و دو نفرشان ۱۶ ساله‌اند در بازداشتگاه هستند تا تحقیقات پلیس کامل شود.
 
کشف گنج گمشده در خانه

 گنجینه گمشده متعلق به شهر باستانی «پمپئی» در خانه یک خانواده ساکن بلژیک پیدا شد.
 به گزارش آرت‌ نت، این اثر باستانی مرمرین در ۵۰ سال اخیر در دیوار مجاور پلکان منتهی به زیرزمین یک خانه نصب شده بود. به گفته پسر مالک این خانه، پدرش این اثر باستانی را حدود پنج دهه قبل از «پمپئی» ایتالیا به‌عنوان سوغاتی از مردی ناشناس خریده بود. اعضای خانواده که از اهمیت این شیء مطلع نبودند آن را به‌عنوان یک شیء‌ تزئینی در خانه خود نصب کرده بودند. قدمت این تکه مرمر باریک، که روی آن حکاکی‌هایی وجود دارد، به حدود سال ۶۲ میلادی بازمی‌گردد و روی آن صحنه‌ای از زمین‌لرزه‌ای به تصویر کشیده شده که در همان سال رخ داده است. نکته قابل توجه درباره نقش‌های روی این مرمر، نمایش فروریختن دروازه‌های «پمپئی» است. زمانی که مالک ۸۵ ساله این خانه تصمیم گرفت آن را بفروشد، اعضای خانواده نیز تصمیم گرفتند درباره ارزش احتمالی این تکه مرمر مطلع شوند. در نتیجه آنها از کارشناسان یک موزه خواستند که این مرمر را بررسی کنند. همان موقع بود که متوجه شدند این اثر حدود ۲۰۰۰ سال قبل در خانه‌ای واقع در مرکز «پمپئی» نصب شده بود و حدود نیم قرن به‌عنوان یک شیء مسروقه گزارش شده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی