صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبـــار جهــان

واکنش موشکی پیونگ یانگ به تحرکات امریکا
روز گذشته پیونگ یانگ در واکنش به ورود یک فروند زیردریایی هسته‌ای امریکا به بندر بوسان در کره جنوبی، یک فروند موشک بالستیک قاره پیما را پرتاب کرد. کره شمالی در حالی این موشک را پرتاب کرد که روز یکشنبه نیز یک فروند موشک بالستیک کوتاه برد را پرتاب کرد که حدود 570 کیلومتر را پرواز و در نهایت داخل اقیانوس سقوط کرد.
پیونگ یانگ پس از پرتاب این موشک بیانیه‌ای صادر کرد که در بخش پایانی آن آمده است: «هرگونه تلاش قدرت‌های متخاصم برای توسل به زور علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره با واکنشی پیشگیرانه و ویرانگر مواجه خواهد شد.»
به گزارش شبکه ان اچ کی ژاپن، به نقل از معاون وزیر دفاع ژاپن، موشکی که کره شمالی بامداد دوشنبه پرتاب کرد احتمالاً بردی بیش از ۱۵ هزار کیلومتر داشته و می‌تواند به هر مکانی در امریکا برسد. کیشیدا فومیو، نخست‌وزیر ژاپن پرتاب موشک‌های بالستیک کره شمالی را محکوم کرد و گفت این پرتاب‌ها نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. همچنین به گزارش این شبکه دیپلمات‌های ارشد ژاپن، امریکا و کره جنوبی پرتاب اخیر موشک‌های بالستیک توسط کره شمالی را محکوم کردند. بر اساس معاهدات میان سئول و واشنگتن، ورود تجهیزات نظامی امریکایی به کره شدت یافته و همین امر منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه شده است.

السیسی برای سومین دوره پیاپی رئیس جمهور مصر ماند
کمیسیون ملی انتخابات مصر اعلام کرد «عبدالفتاح السیسی» برای سومین بار پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد. کمیسیون انتخابات مصر اعلام کرد: عبدالفتاح السیسی، با کسب ۸۹.۶ درصد آرا، حدود ۳۹ میلیون رأی، برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید. به گزارش اسپوتنیک، به این ترتیب السیسی 69 ساله برای سومین دوره متوالی برای یک دوره 6 ساله رئیس جمهور مصر خواهد شد. این کمیسیون همچنین اعلام کرد، درصد مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۶۶.۸ درصد بوده است. مدیر این نهاد، این میزان مشارکت را در تاریخ مصر «بی‌سابقه» خواند. السیسی قبلاً ۲ دوره چهار ساله رئیس جمهور مصر بوده است. اصلاحیه قانون اساسی در سال ۲۰۱۹ راه را برای ماندن او در این سمت تا سال ۲۰۳۰ هموار کرد.
عبدالفتاح السیسی پس از پیروزی در انتخابات سال 2014 که یک سال پس از برکناری محمد مرسی و اخوان المسلمین از قدرت برگزار شد، به عنوان رئیس جمهور مصر انتخاب شد. در سال 2018، او دوباره برای دومین دوره انتخاب شد.

کمبود مهمات، ضدحمله اوکراین را لغو کرد
یک فرمانده ارشد اوکراینی اعتراف کرد که نیروهای نظامی این کشور در جبهه جنگ با روسیه با کمبود مهمات روبه‌رو هستند و به خاطر همین عملیات‌های ضدحمله لغو شده است. به گزارش رویترز، الکساندر تارنافسکی روز دوشنبه اعلام کرد: نیروهای اوکراینی مجبور شده‌اند به خاطر کمبود مهمات و ادوات جنگی، عملیات‌های نظامی خود را لغو کنند. این سخنان در حالی مطرح شده است که جمهوری‌خواهان کنگره امریکا بسته کمک ۶۰ میلیارد دلاری ایالات متحده به کی‌یف را متوقف کردند و مجارستان نیز در حال حاضر جلوی ارسال بسته کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به ارزش ۵۰ میلیارد یورو را گرفته است. وی همچنین اعتراف کرد که نیروهایش در جبهه جنوب شرقی خسته و در حالت تدافعی هستند و نمی‌توانند حمله‌ای جدید انجام دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی