صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

در تازه ترین تور خاورمیانه ای مقامات امریکایی، وزیر دفاع امریکا وارد تل آویو شد

تقلای واشنگتن برای فرار از شکست

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


در تازه‌ترین تور مقامات امریکایی به خاورمیانه، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا همراه با مقامات عالی‌رتبه نظامی وارد تل‌آویو شد تا پازل امریکایی را در راستای بهینه کردن همزمان منافع رژیم صهیونیستی و ایالات متحده در شرایط اضطراری کنونی تکمیل کند.
فشارهای مضاعف از سوی گروه‌های مقاومت بالاخص مقاومت یمن و همچنین عدم دستیابی صهیونیست‌ها به اهداف اعلامی چون «حذف حماس» و آزادی گروگان‌ها در ازای حملات جنون‌آمیز و همچنین هزینه‌کردهای جبران‌ناپذیر کاخ سفید در زمینه‌های سیاسی، مالی و اعتبار جهانی، ایالات متحده را بر آن داشته تا اقداماتی در پیش گیرد. این درحالی است که در گذر زمان مقاومت حماس همپا با سایر گروه‌های مقاومت، بر شدت حملات خود می‌افزاید و موجودیت خود را با وجود لفاظی‌های نتانیاهو بیشتر ابراز می‌کند.
سفر قطاری مقامات نظامی و سیاسی امریکا و اروپا به غرب آسیا خود گواه درهم‌پیچیدگی تصمیم‌گیری اتاق فکر غرب برای برون رفت از شرایط بغرنج کنونی در مقابله با گروه‌های مقاومت است. در همین رابطه، شبکه سی‌ان‌‌ان نوشت: درحالی که جو بایدن احساس تحمل هزینه سیاسی به علت حمایت از تل‌آویو را دارد، تنش‌های بی‌سابقه‌ای بین کاخ سفید و نتانیاهو به‌وجود آمده و درحال افزایش است. بنابر تحلیل این شبکه، رهبری جهانی واشنگتن به دلیل حمایت از اسرائیل با خطر دریافت ضربه‌ای محکم مواجه است. در همین ارتباط بلومبرگ هم ادعا کرد، تلاش‌های واشنگتن برای مقابله با حملات یمن به کشتی‌ها در یکی از آبراهه‌های مهم جهان به‌دلیل اختلافات بین متحدان عربی واشنگتن با مانعی بزرگ مواجه شده است.
 
سفر وزیر دفاع امریکا به منطقه
در همین رابطه، روز گذشته لوید آستین، وزیر دفاع امریکا همراه با چارلز کیو براون، یکی از فرماندهان ارشد ارتش این کشور وارد تل‌آویو شد.
به گزارش رویترز، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده به خبرنگارانی که همراه آستین سفر می‌کردند، گفت که انتظار می‌رود، وزیر دفاع امریکا در گفت‌و‌گوهای خود با رهبران ارشد اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت وزیر دفاع، در مورد برنامه‌ریزی اسرائیل برای انتقال به مرحله بعدی جنگ مذاکره کند. این مقام همچنین گفت: «آنچه شما از نظر عملیات زمینی با شدت بالا، به‌علاوه حملات هوایی می‌بینید، برای همیشه ادامه نخواهد داشت. این یک مرحله از یک کارزار است.» از نظر او، آستین با نحوه انجام اقدامات نظامی برای اطمینان از اینکه بازسازی نظامی حماس در این مورد قابل اجرا یا امکان پذیر نیست، آشنا بوده است.
مایکل آیزنشتات، مدیر برنامه مطالعات نظامی و امنیتی در مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن هم در همین رابطه اظهار داشت: «به نظر می‌رسد، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی درخصوص انتقال نهایی به مرحله بعدی کارزار نظامی اسرائیل به توافق رسیده‌اند اما واشنگتن تمایل دارد هرچه سریع‌تر این انتقال نبرد به مرحله‌ دیگر رخ دهد و اسرائیل می‌گوید که به زمان بیشتری نیاز دارد.»
طی هفته گذشته نیز آنتونی بلینکن، وزیرخارجه امریکا برای بار سوم و جیک سالیوان مشاور ارشد امنیت ملی کاخ‌سفید، در تل‌آویو با مقامات عالی‌رتبه اسرائیل دیدار کردند.
 
بازی با ادبیات دیپلماتیک
البته ورود وزیر دفاع امریکا به حوزه‌های جنگی را نمی‌توان به‌تنهایی در چهارچوب طرح آتش‌بس تعبیر کرد و اصرارهای آستین بر حمایت از رژیم صهیونیستی نیز گویای ارسال کمک‌های بیشتر نظامی و مالی به ارتش صهیونیستی است. امریکا همچون گذشته تلاش می‌کند، همزمان با ارسال مخرب‌ترین بمب‌ها و تسلیحات نظامی به تل‌آویو و همچنین وتوی طرح‌های آتش‌بس، دست به بازی با ادبیات دیپلماتیک و استفاده از کلیدواژه‌هایی چون «لزوم ارسال کمک به مردم غزه» و «نگرانی از افزایش تلفات فلسطینی» بزند تا چهره‌ای چندوجهی از خود، در نگاه‌های انتقادی مردم جهان به نمایش بگذارد. علاوه‌بر آن، امریکا به خوبی می‌داند که لجاجت نتانیاهو برای بکارگیری استراتژی زمین سوخته و حملات وحشیانه درحالی که جنگ وارد سومین ماه خود می‌شود، می‌تواند محاسبات را علیه صهیونیست‌ها تغییر داده و شرایط را غیرقابل کنترل کند. لذا هرگونه تصمیم جدید برای امریکا پرهزینه‌تر خواهد شد. برهمین اساس، آستین اخیراً پیش‌بینی کرد که اگر اسرائیل به کشتار غیرنظامیان ادامه دهد، ممکن است با «شکست استراتژیک» روبه‌رو شده و امنیت تل‌آویو را کمتر کند.
یکی از دلایل آن‌را می‌توان در صحبت‌های دانیل لوی، مذاکره‌کننده سابق صلح اسرائیل دید که گفته بود: «این سطح از کشتار و تخریب غیرنظامیان و خشم ناشی از آن، جذب شبه نظامیان و حمایت از مقاومت را در میان نسل‌های آینده، چه در فلسطین و چه فراتر از آن، تضمین می‌کند.»
در واکنش به سفر آستین، خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. آنها در این تظاهرات، خواستار اقدام رژیم صهیونیستی برای آزادی اقوام و نزدیکان‌شان، از طریق تبادل اسرا با مقاومت فلسطین شدند.
 
مذاکرات فیدان و بلینکن
در بخش دیگری از تحرکات دیپلماتیک امریکا روز یکشنبه هاکان فیدان، وزیرخارجه ترکیه و آنتونی بلینکن، همتای امریکایی در گفت‌و‌گویی تلفنی با یکدیگر مذاکره کردند. آناتولی در این رابطه نوشت که این تماس که به درخواست طرف امریکایی صورت گرفت، فیدان با اشاره به بدتر شدن اوضاع در غزه و کرانه باختری از امریکا خواست از نفوذ خود بر اسرائیل برای توقف حملات استفاده کرده و بر لزوم کشاندن اسرائیل به میز مذاکره برای آغاز فرایندی سیاسی با هدف دستیابی به صلح عادلانه و پایدار براساس راه‌حل دو کشوری البته پس از اعلام آتش بس کامل تأکید کرد. آنها همچنین در مورد چگونگی الحاق سوئد به ائتلاف نظامی ناتو و تحویل جنگنده‌های اف-16 نیز مذاکره کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی