صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

ادامه از صفحه 3

صهیونیست ها در تکاپوی آتش‌بس


گزینه‌های حماس برای تل‌آویو
در حالی که تلاش‌ها برای مذاکره مجدد از سوی صهیونیست‌ها شدت گرفته است، یکی از رهبران جنبش حماس تأکید کرد، اشغالگران تنها سه گزینه دارند و قبل از آتش‌بس در غزه مذاکره وجود نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس روز یکشنبه در گفت‌وگو با المیادین با اشاره به اینکه خشم مردم در خیابان‌های اسرائیل به دلیل آزاد نشدن اسیران و کشته شدن سه نفر توسط نیروهای خودی برانگیخته شده، تأکید کرد: «موضع ما محکم است، هیچ صحبتی از مذاکره قبل از توقف تجاوز وجود ندارد. در حالی که مقاومت ماه‌ها می‌تواند پایداری کند، اشغالگران گزینه‌های زیر را دارند: گزینه شالیت یا گزینه سربازانی که با گلوله همرزمان‌شان کشته می‌شوند یا گزینه رون آراد.»
گلعاد شالیت، سرباز صهیونیست است که گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس در سال ۲۰۰۶ موفق شد او را به اسارت درآورد. اشغالگران در طول سال‌ها به‌رغم انجام بیش از یک حمله به نوار غزه نتوانستند او را پیدا کنند تا اینکه حماس در سال ۲۰۱۱ موفق شد او را با بیش از هزار اسیر مبادله کند. اما در مورد رون آراد، او خلبانی است که پس از سرنگونی هواپیمایش در سال ۱۹۸۶، ناپدید شد و اشغالگران نتوانستند اطلاعات مهمی در مورد سرنوشت او به دست آورند.
حمدان همچنین با بیان اینکه اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا «نشان می‌دهد که اختلاف اسرائیل و واشنگتن در شکل است و نه محتوا»، تأکید کرد: «این دو در حالی درگیر چنین اختلافاتی هستند که جنگ ادامه دارد. با این حال امریکایی‌ها به گسترش نبرد آن‌طور که نتانیاهو علاقه دارد، تمایلی ندارند.»
 
نشستی جدید در شورای امنیت
خبر دیگر اینکه، شورای امنیت سازمان ملل متحد بنا بود شب گذشته به قطعنامه جدیدی رأی دهد که خواستار «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها» در غزه شده است.
به گزارش رویترز، این قطعنامه از رژیم صهیونیستی می‌خواست اجازه ارسال کمک‌ها به نوار غزه - از طریق مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی - را تحت نظارت سازمان ملل بر کمک‌های بشردوستانه بدهد. دیپلمات‌ها پیش از این رأی‌گیری گفتند که سرنوشت پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت به مذاکرات نهایی بین امریکا، متحد بی‌چون و چرای تل‌آویو و دارای حق وتوی شورا و امارات متحده عربی که متن پیش‌نویس را تهیه کرده، بستگی دارد.
این قطعنامه جدید دیشب در حالی راهی شورای امنیت شد که پیش از آن، مقامات سازمان ملل و آژانس‌های امدادی نسبت به یک فاجعه انسانی در غزه - گرسنگی و بیماری گسترده - هشدار دادند. قطعنامه شورای امنیت به حداقل ۹ رأی موافق و بدون وتوی امریکا، فرانسه، چین، انگلیس یا روسیه نیاز دارد. در اوایل ماه جاری، واشنگتن قطعنامه‌ای را در شورای ۱۵ عضوی که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه بین رژیم صهیونیستی و حماس در غزه بود، وتو کرد. اما پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو با رأی موافق ۱۵۳ عضو خواستار آتش‌بس شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی