حملات انصارالله در باب المندب، بهای نفت در بازار جهانی را صعودی کرد

خداحافظی تانکرهای طلای سیاه با دریای سرخ

زهره صفاری
خبرنگار


تداوم حملات انصارالله یمن به کشتی‌های نفتی و باری به مقصد سرزمین های اشغالی در دریای سرخ و ناامن شدن این مسیر مهم تجاری دریایی، بهای نفت را پس از 7 هفته سقوط با جهشی صعودی روبه‌رو کرد به طوری که قیمت هر بشکه نفت با حدود یک درصد رشد به 77 دلار رسید. در عین حال شماری از شرکت‌های بزرگ نفتی جهان از جمله شرکت بریتیش پترولیوم تردد در دریای سرخ را تعلیق کرده و مسیرهای طولانی و پرهزینه‌تر را جایگزین کردند که بشدت بر سود اقتصادی آنها اثر می‌گذارد.
براساس آنچه تحلیلگران سایت نشنال نیوز اعلام کرده‌اند، کاهش صادرات نفت خام روسیه و حملات متعدد انصارالله به کشتی‌هایی که به نوعی با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند بر این افزایش قیمت تأثیر داشته است. بنا بر اعلام الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، این کشور ممکن است، تولیدات نفتی خود را در روزهای باقی مانده از ماه دسامبر روزانه بالای 50 هزار بشکه یا بیشتر کاهش دهد. در حال حاضر برنامه کاهش تولیدات نفتی صادراتی روسیه روی 300 هزار بشکه در روز قرار دارد.
در بازار نفتی امریکا نیز وست تگزاس اینترمدیت(WTI) با افزایش حدود یک درصدی قیمت روبه‌رو شده و بهای نفت آن از 71.78 دلار برای هر بشکه، به 72.50 دلار رسیده است.
این تغییرات در حالی رخ داده است که بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی امریکا، 12 درصد نفتکش‌های جهان و 8 درصد کشتی‌های حامل گاز مایع طبیعی در نیم سال نخست سال 2023 از کانال سوئز عبور کرده‌اند.
 هراس حامیان صهیونیست
از انصارالله
در همین راستا، رسانه‌های بین‌المللی مدعی شده‌اند حملات انصارالله، دولت امریکا را به تحرکاتی واداشته تا برای پیشگیری از تبعاتی که نمونه آن در بهای نفت جهان بروز کرده، امنیت دریایی منطقه را بالا ببرد. در عین حال یک مقام امریکایی اعلام کرد کاخ سفید از طریق عمان و دیگر میانجی‌ها با یمنی‌ها در ارتباط است تا حملات را متوقف کنند. اما همچنان انصارالله توقف حملات را منوط به رفع محاصره و توقف کامل تجاوزها در غزه کرده و بر آن تأکید دارد.
الجزیره نوشت افزایش ناامنی در دریای سرخ، یکی از تبعات بمباران‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه به شمار می‌رود. انصارالله از حدود 10 هفته پیش دست کم 8 کشتی را که متعلق به صهیونیست‌ها یا در مسیر بنادر این رژیم بودند، در تنگه باب المندب هدف قرار داده است. عصر دیروز نیز دو کشتی در همین مسیر در تیررس حملات انصارالله قرار گرفتند.
کلبی کانلی، تحلیلگر ارشد اطلاعات انرژی کمپانی اطلاعات انرژی واشنگتن معتقد است: «هر چه این حملات گسترده‌تر شود، بازار جهانی تحت تأثیر بیشتری قرار گرفته و قیمت نفت خام نیز هر روز ممکن است بالاتر برود.»
پل سالیوان، مقام ارشد مرکز جهانی انرژی شورای آتلانتیک نیز گفت: «هر چه تنش‌ها افزایش یابد، پیش‌بینی آینده بحران دریای سرخ دشوارتر خواهد شد. در این شرایط هر سناریویی قابل بررسی است. اگر شرایط آنقدر وخیم شود که همه کشتی‌های باری مجبور به تغییر مسیر به سمت آفریقا شوند، قراردادهای حمل و نقل دریایی شامل نفتکش‌ها و حاملان گاز مایع طبیعی تغییر خواهد کرد و فشار هزینه‌های جانبی، بهای نفت را بشدت بالا می‌برد.»
بنا بر پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی سال آینده، درخواست‌های نفتی تا 1.1 میلیون بشکه افزایش خواهد داشت که این میزان تنها نیمی از 2.3 میلیون بشکه‌ای است که این آژانس برای رشد مورد نظر در سال 2023 انتظار داشت.
 
کوچ اجباری و پرهزینه
بسیاری از خطوط حمل و نقل جهان برای پیشگیری از هر گونه خسارت جانی و مالی در این مسیر دریایی، از صاحبان کشتی‌های خود خواسته‌اند تا از مسیرهای جایگزین حرکت کنند.
غول صنعتی مرسک، نخستین شرکتی بود که در روز جمعه دستور تعلیق ورود کشتی‌هایش به تنگه باب المندب را داد. این شرکت که صاحبان آن یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های حمل و نقل کشتیرانی جهان را در اختیار دارند، با این تصمیم بر چرخه تأمین جهانی بشدت تأثیر می‌گذارد. پس از مرسک، دیگر ناوگان‌های حمل و نقل بزرگ همچون‌ام اس سی سوییس، سی‌ام آ سی جی‌ام فرانسه و هاپاگ لوید آلمان از این اقدام تبعیت کرده و هراس از ایجاد خسارت‌های مالی و جانی کلان را به عنوان دلیل تصمیم شان اعلام کردند. دیروز نیز شرکت بزرگ بریتیش پترولیوم به این زنجیره پیوست. بلومبرگ نوشت: با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 30 درصد حمل و نقل تجاری جهان از کانال سوئز-مسیر پیوند دریای سرخ به مدیترانه- انجام می‌شود تمامی قراردادهایی که در ماه دسامبر و مارس بسته شده است بدون شک با افزایش قیمت همراه خواهد شد. چراکه مسیر جایگزین که از آفریقای جنوبی است، مسیر طولانی و پرهزینه‌ای را به ناوگان حمل و نقل برای انتقال محموله‌های تجاری دریایی به اروپا و آسیا تحمیل خواهد کرد. در این شرایط افزایش بهای انتقال محموله‌های نفتی بر قیمت نفت خام نیز اثر خواهد گذاشت.
با این حال تحلیلگران همچنان امیدوار به بازگشایی این مسیر هستند و معتقدند، این بحران همانند سال 2021 پس از چند هفته تمام خواهد شد. موضوعی که بیانیه‌های انصارالله خلاف آن را نشان می‌دهد و آنطور که آنها اعلام کرده‌اند، این بار این شرایط بدون عقب‌نشینی کامل صهیونیست‌ها از حملات به غزه امکانپذیر نخواهد بود.
از سوی دیگر به نوشته سایت اینگلیس نیوز، انصارالله به صراحت به شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی نیز درباره نزدیک شدن به بنادر رژیم صهیونیستی هشدار داده و آنها را نسبت به عواقب این اقدام مطلع کرده است.
ماسیمو بونیسولی، تحلیلگر اقتصادی به رویترز گفت: «ما معتقدیم تصمیم بستن مسیر دریای سرخ برای محموله‌های نفتی، نه تنها زمان بلکه هزینه‌های جانبی شرکت‌های حمل و نقل نفتی را بشدت بالا خواهد برد.»
در عین حال کارشناسان تأکید دارند، فارغ از این شرایط که می‌تواند بهای نفت را تا زمانی نامعلوم در نمودار صعودی نگه دارد، تقویت دیگر ارزهای خارجی در برابر دلار، سرمایه‌گذاران را به خرید نفت خام با شاخص دلاری ارزان‌تر سوق می‌دهد و این می‌تواند بازار نفت را دچار اختلال کند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت
 - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲