صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

کشت و تولید گیاهان دارویی به رشد 250 درصدی رسید

اشتغال 18 هزار نفر در مزارع گیاهان دارویی استان فارس

حمیرا حیدریان
خبرنگار

گیاهان دارویی به‌عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب می‌شوند که نقش بسزایی در پویایی اقتصاد بویژه در حوزه سلامت دارند ومی‌توان آنها را به‌عنوان یکی از بازوان پرقدرت در ایجاد ثروت ملی در نظر گرفت.
براساس مصوبه سند توسعه گیاهان دارویی شورای انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۱، مقرر شد سطح زیر کشت تا سال ۱۴۰۵ به ۵۰۰ هزار هکتار در کشور برسد. به گفته محمد مهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضرسطح زیر کشت گیاهان دارویی در ایران به ۲۶۱ هزار هکتار رسیده است که از این میزان نزدیک به 400 هزار تن محصول در سال گذشته تولید شده است.
به گفته کارشناسان کشاورزی نزدیک به 8 هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ گونه را گیاهان دارویی شامل می‌شوند. در این میان سهم استان فارس با دارابودن 20 هزار هکتار اراضی زیرکشت گیاهان دارویی مقام نخست و برتر کشور را کسب کرده است.
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: در حال حاضر 20 هزارهکتار از اراضی استان فارس به گیاهان دارویی اختصاص یافته است که این گیاهان یا  دارویی یا گیاهانی دائمی هستند که به‌طور مداوم برداشت می‌شوند یا به‌صورت چندساله و یک‌ساله برداشت می‌شوند.
 حمید دبیری بااشاره به اینکه در استان فارس با تولید 3 میلیون‌و 300‌هزارتن محصول باغی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است افزود: این استان همچنین با اختصاص نزدیک به ۶ هزار و ۴۰۳ هکتار به طرح توسعه گیاهان دارویی در اراضی، توانسته است در سال گذشته میزان تولید گیاهان دارویی را به رقمی بالغ بر ۴۳ هزار تُن برساند که می‌توان گفت در تولید گیاهان دارویی نیز این استان حرف اول را می‌زند.
این مسئول با بیان اینکه استان فارس دارای بیش از 40 نوع گونه گیاهی است اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی و کار در این مزارع تاکنون توانسته است برای 18 هزار نفر شغل ایجاد کند.
وی به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها نیز اشاره کرد و بیان داشت: از دیگر اقدامات مؤثر در تولید گیاهان دارویی اجرای طرح جهش تولید در دیمزار است که از سال گذشته اجرایی شده است و قرار بود تا در 2 هزار هکتار از این اراضی، گیاهان دارویی کشت شود اما نزدیک به 5 هزار هکتار به زیر کشت گیاهان دارویی رفت. به‌عبارتی رشد 250 درصدی در این زمینه داشتیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه گیاهان دارویی دارای چهار کاربرد درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی هستند خاطرنشان کرد: استان فارس در میان استان‌های کشوردر تولید گل محمدی پیشتاز است و سالانه بیش از 5 هزار و 500 تن از این محصول  در این منطقه تولید می‌شود، اما در زمینه کشت و تولید دیگر گیاهان دارویی بدون احتساب این محصول نیز جایگاه ویژه‌ای را در کشور دارد.
فیروزآباد نیز با تولید انواع گیاهان دارویی به خارج از کشور به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید در کشور شناخته می‌شود. بخش عمده‌ای از جمعیت این شهرستان به کار تولید و فرآوری گیاهان دارویی اشتغال دارند. به‌طورکلی 28 شهرستان استان فارس به تولید کشت گیاهان دارویی می‌پردازند که کشت آنغوزه، شیرین‌بیان، آویشن، زعفران، گل‌محمدی، آلواورا در اولویت قرار دارد.
وی همچنین تعداد واحدهای فرآوری در استان را 89 باب عنوان کرد و گفت: در این واحدها کارهای مربوط به بسته‌بندی، فرآوری، اسانس‌گیری و عرق‌گیری انجام می‌شود که با این اقدام برای یک‌هزار و ۷۰۰ نفر اشتغالزایی شده است. همچنین این واحدها حدود ۲۵۰ هزار تُن ظرفیت فرآوری دارند.
 این مسئول به میزان صادرات گیاهان دارویی نیز اشاره کرد و افزود: طی شش ماه گذشته 7هزار تن محصولات و گیاهان دارویی با ارزش ۱۵ میلیون دلار از استان فارس صادر شده که کشورهای آلمان، ترکیه، هند، پاکستان، انگلیس، عمان، کویت، بلژیک، قطر و امارات به‌عنوان مقاصد اصلی صادراتی بوده‌اند.
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که وجود ۵۷ شرکت دارای مجوز در حوزه گیاهان دارویی در سطح استان که در این بین شهرستان جهرم با تعداد ۱۹ شرکت بیشترین سهم را داراست، نشان از فعالیت‌های بسیار خوب فارس در این حوزه است.
محمد فرخ‌زاده گفت: هم‌اکنون با جمع کردن، هم‌افزایی، تقسیم کار و تمرکز بر فعالیت‌های نیمه‌تمام، استان فارس می‌تواند خیز بلندی در راستای به‌ثمر نشاندن این صنعت بردارد.
در حال حاضر تعداد ۴۷ نوع گیاه دارویی در سطح استان زیر کشت است که از این تعداد شهرستان فیروزآباد با تنوع ۱۵ گیاه دارویی و مرودشت ۱۳ گیاه‌دارو بیشترین سهم را در استان دارند و سایر شهرستان‌ها با تنوع بین ۲ تا 8 گیاه دارویی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 

بــــرش

طی 6 ماه گذشته  7هزار تن محصولات و گیاهان دارویی با ارزش ۱۵ میلیون دلار از استان فارس صادر شده که کشورهای آلمان، ترکیه، هند، پاکستان، انگلیس، عمان، کویت، بلژیک، قطر و امارات به عنوان  مقصد های اصلی صادراتی بوده اند.

جستجو
آرشیو تاریخی