صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

خبر در خبر

پاد

تقی‌زاده، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان طبس از پایش شبانه‌روزی واحدهای صنعتی، خدماتی، تولیدی و معدنی به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی این اداره خبر داد و گفت: تمامی واحدهای صنعتی و معدنی این شهرستان که دارای خروجی گاز و ذرات می‌باشند به ‌صورت مستمر توسط کارشناسان پایش و از طرفی به ‌صورت فصلی در قالب نمونه‌برداری آزمایشگاه‌های معتمد در چهارچوب برنامه‌های خوداظهاری پایش می‌شوند. در صورت تخطی واحدی از استانداردهای محیط‌زیستی، اخطار اولیه صادر می‌شود و در صورت بی‌توجهی، نه تنها جهت درج در فهرست صنایع آلاینده معرفی، بلکه به مراجع قضایی ارجاع می‌شوند.

 

ایسنا

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان از ورود ده‌ها قطعه پرنده مهاجر و حمایت شده قوی فریادکش به تالاب بین‌المللی انزلی خبر داد و گفت: در روزهای اخیر با سرد شدن هوا، دستجات متعدد قوی فریادکش در بخش‌های مختلف تالاب انزلی بویژه تالاب سلکه مشاهده شده‌اند. با سردتر شدن هوا شاهد حضور پرندگان مهاجر آبزی بیشتر بویژه قوها در استان خواهیم بود.

 

ایسنا

 تالاب هورالعظیم از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر است که هر ساله در سرشماری زمستانه پرندگان، پذیرای بیشترین تعداد پرنده است. هر ساله با آغاز فصل مهاجرت، تب شکار غیرمجاز پرندگان بین شکارچیان بالا گرفته و آنان دامگاه‌هایی را در مناطق پرتردد این تالاب برپا می‌کنند. نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست که به نگهبانان تالاب شهرت دارند عملیات گشت، تخریب دامگاه و محمیه‌های شکارچیان را دنبال می‌کنند.

 

ایرنا

 بنای میراثی سلمان در بابل که در مقطعی از تاریخ به عنوان تجارتخانه روس فعال بود، اکنون بخشی از سقف این بنا فرو ریخته و سیلاب پیایی روزهای اخیر شمارش معکوسی بر فروپاشی این مکان تاریخی است. بنای تاریخی سلمان بابل که در زمان پهلوی اول در بابل احداث شد در ۲۹ تیرماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۵۲ به ثبت ملی رسید.

 

پاد

 علیرضا محمدی‌فارسی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان فسا از شناسایی عکس‌های پرندگان و گونه‌های حیات‌وحش شکار شده در گوشی یک متخلف محیط‌زیست خبر داد و گفت: پیرو گزارش 15 آذرماه سال‌ جاری مبنی بر دستگیری دو نفر متخلف و کشف یک قبضه سلاح ساچمه‌زنی پنج‌ تیر پران مجاز و برخی موارد اتهامی دیگر به این پرونده با شناسایی عکس‌ها افزوده شد. دو قطعه کبک، دو قطعه تیهو، پروژکتور و مقداری ادوات شکار نیز از این متخلفان به دست آمده است.

 

صدا و سیما

 معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: مورد مشکوکی از ابتلای پرندگان به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است. با توجه به اینکه این استان در مسیر مهاجرت پرندگان قرار گرفته است، پایش زیستگاه‌ها از آغاز فصل پاییز تا پایان زمستان به صورت مستمر انجام می‌شود تا در صورت مشاهده احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تدابیر و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

 

پاد

مهرانگیز حیدریان، دبیر کارگروه غار استان کرمان گفت: با توجه به اهمیت حفظ چرخه طبیعی حیات‌وحش غارها در فصل سرما و عدم ایجاد خلل در خواب زمستانه موجودات آن، نظارت بر نحوه فعالیت‌های تورهای گردشگری با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزایش خواهد یافت.
   

دانشجو

 ایرج حشمتی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از برگزاری بیست‌وچهارمین همایش ملی «واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز» در روز سه‌شنبه 28 آذرماه سال‌ جاری خبر داد. این همایش با رویکرد تشویقی برای صنایعی که در راستای توسعه پایدار گام بر‌می‌دارند برگزار می‌شود که در این راستا از واحد‌های صنعتی، معدنی و خدماتی که در کنار ایجاد تولید و اشتغال، مسائل زیست‌محیطی را نیز رعایت می‌کنند، معرفی و مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

 

فارس

ناهید نجفی‌خلج، مدیر موزه رضا عباسی از برگزاری کارگاه تخصصی اصالت‌سنجی با عنوان «اصل، جعل، بدل» همزمان با هفته پژوهش خبر داد و گفت: این کارگاه تخصصی ویژه کارکنان موزه‌ها، دانشجویان و کارشناسان مرمت، موزه‌داری و باستان‌شناسی است. موزه رضا عباسی در خیابان دکتر شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، شماره ۸۹۲ قرار دارد. 

جستجو
آرشیو تاریخی