ساخت ۳ خط ریلی ایران و عراق

ایران از ۳ خط ریلی شلمچه – بصره، کرمانشاه – خسروی و سنندج – باشماق- کردستان به کریدورهای ترانزیتی عراق متصل می‌شود

در برنامه هفتم توسعه، افزایش ترانزیت به 50 میلیون تن در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی این است که تا آخر امسال میزان ترانزیت حداکثر به 13‌میلیون تن برسد.
بر این اساس تا حداکثر 5 سال آینده رشد بیش از 30 میلیون تنی در حوزه ترانزیت باید محقق شود. این رشد به گفته فعالان حوزه حمل و نقل به گسترش همه جانبه توسعه حمل و نقل نیاز دارد. اتصالات ریلی و جاده‌ای به کشورهای همسایه و کشورهایی که حمل یکسره کالا را برای ترانزیت از مسیر ایران تسهیل می‌کنند در دستور کار دولت قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، در هشت ماهه ابتدایی امسال ۹.۵ میلیون تن کالای ترانزیتی از کشور عبور کرده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۳۰ درصد افزایش دارد.

همکاری با کشورهای همسایه
ایران با ۱۵ کشور از مرز خشکی و آبی متصل است، از طرف دیگر برخی از این کشورها محصور در خشکی هستند و ایران مسیر اصلی دسترسی آنها به آبهای آزاد و انتقال کالاست. در کریدور شمال - جنوب اتصال روسیه به ایران -هندوستان و اتصال کشورهای آسیای مرکزی به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان، مطرح است. از طرف دیگر محور دیگر ترانزیتی در کشور محور شرق به غرب است که هدف ایران در این محور انتقال کالا از چین به سمت اروپا است. این کریدورها نقش عمده‌ای را برای ظرفیت مهمی که در ایران وجود دارد ایفا می‌کند.
شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر همکاری با کشورهای همسایه برای تحقق اهداف ترانزیتی گفت: کشور آذربایجان از طریق ایران می‌تواند به نخجوان وصل شود، بنابراین یک پروژه ریلی از طریق آق‌بند به سمت جلفا وجود دارد و جمهوری آذربایجان می‌تواند ترانزیتش را از داخل ایران عبور دهد و به نخجوان ببرد. پروژه بعدی شبکه ریلی را از طریق بندر کاسپین به رشت وصل می‌کند که اتمام این پروژه تا آخر امسال در نظر است، یعنی ما از طریق دریا حدود ۳۵ کیلومتر شبکه ریلی داریم و بعد به رشت وصل می‌شویم، رشت نیز که به راه‌آهن سراسری از بندرعباس تاشمال کشور متصل است. وی افزود: اتصال ریلی شلمچه به بصره پروژه‌ای است که حدود ۴۰ سال است برای آن مذاکره می‌کنیم، این خط ریلی حدود ۳۵ کیلومتر است و می‌تواند براحتی ایران را به عراق وصل کند و بعد به سمت سوریه برود.  افندی‌زاده درباره توسعه راه‌ها با کشور عراق بیان کرد: ما با کشور عراق سه پروژه داریم که دو تا از آنها از قبل در برنامه بوده که یکی پروژه شلمچه - بصره است و دیگری کرمانشاه به خسروی. پروژه دیگر، خط ریلی از سنندج به باشماق و اقلیم کردستان است.
وی خاطرنشان کرد: در طرح جامع حمل‌ونقل که در حال تدوین است تقریباً بین تمام استان‌ها یا شبکه آزادراهی داریم یا شبکه بزرگراهی. تأمین منابع شبکه بزرگراهی جزو وظایف دولت است، در بحث آزادراهی طبق قانون مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری نیازمند است. تحول در حمل‌ونقل جاده‌ای جزو برنامه‌های آینده ماست، بالاخص توسعه به سمت غرب کشور و کشورهای ترکیه و پروژه‌های مختلفی هم برای این کار دیده شده که باید در اولویت‌بندی تأمین منابع قرار گیرد.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل‌ونقلی بیان کرد: وزارت راه قسمت فنی و اجرایی را به عهده دارد، تأمین منابع از دو محل می‌تواند اتفاق بیفتد، یکی از محل منابع دولتی و دوم از بخش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و سرمایه‌گذاری خصوصی هم به دو قسمت تقسیم می‌شود، بخش داخلی و بخش خارجی. برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بسته‌هایی آماده شده از طریق سازمان سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذاری داخلی هم از طریق سازمان مدیریت انجام می‌شود.

 ساخت راه‌آهن رشت – آستارا
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت به آستارا و عملیات اجرایی آن گفت: طراحی‌های این پروژه دارد تمام می‌شود و از دولت روسیه برای این کار وامی گرفته شده و با توجه به موافقتنامه‌ بین دو کشور، امیدواریم از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی حدود یک ماه‌ونیم دیگر این پروژه شروع شود. این پروژه ۱۶۲ کیلومتر است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پل است و ما با تکمیل شدن این حلقه مستقیماً به جمهوری آذربایجان وصل می‌شویم، از جمهوری آذربایجان به روسیه و از روسیه به شمال اروپا؛ یعنی از شمال اروپا از طریق ریل به بندرعباس می‌آییم. این یعنی یک شبکه متصل شده که می‌تواند نقش عمده‌ای را در کریدور شمال - جنوب ایفا کند.
افندی‌زاده با بیان اینکه پروژه رشت آستارا طبق برنامه پیش می‌رود، گفت: بعد از اینکه موافقتنامه در اردیبهشت ماه امضا شد، نزدیک به ۸ ماه طراحی آن طول کشید و ما طبق برنامه‌ای که داریم، تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی توافق اجرایی بین شرکتی که ایران معرفی کرده و شرکتی که روسیه معرفی کرده، صورت می‌گیرد و طراحی‌ها از سال بعد آغاز می‌شود. البته در این پروژه علاوه‌بر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان هم در موافقتنامه وجود دارد. دولت روسیه هم به این پروژه خیلی علاقه‌مند است، چون مسیری که انتخاب شده به‌ نفع دو کشور است.
وی با اشاره به پروژه‌ چابهار - زاهدان و یونسی- مشهد بیان کرد: چابهار بندری است که به دریای آزاد متصل است و می‌تواند با طی مسیر بسیار کوتاهی، به کشورهای آسیای مرکزی حتی افغانستان و کشورهای دیگر متصل شود. این پروژه هم یکی از پروژه‌های کلان وزارت راه و شهرسازی است. از خود چابهار تا زاهدان حدود ۶۰۰ کیلومتر است که ۱۵۰ کیلومتر آن کاملاً افتتاح شده و ۴۵۰ کیلومتر دیگر ظرف یک سال و نیم تا دو سال آماده می‌شود. همچنین مسیر زاهدان به سمت یونسی که راه‌آهن بافق به‌سمت مشهد را قطع می‌کند، حدود ۹۰۰ کیلومتر است که در خراسان جنوبی ریاست محترم جمهور کلنگ آن را زدند و آن هم جزو پروژه‌های کلان وزارت راه و شهرسازی است، این مسیر بسیار کمک می‌کند که کشورهای آسیای مرکزی که کشورهای در حال رشد از نظر اقتصادی هستند به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان وصل شوند.

 

برش

دعوت از سرمایه‌گذاران برای توسعه حمل‌ونقل و تجهیزات
هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته از امروز با هدف افزایش حمل و نقل هوشمند، ترانزیت و توسعه اقتصادی در محل مصلای امام(ره) برگزار می‌شود. ۳۱۶ شرکت کننده بخش خصوصی و دولتی، ۸۵ شرکت دانش بنیان و استارتاپ و نمایندگان خارجی در این نمایشگاه حضور دارند. معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل‌ونقل به‌عنوان زیرساخت کشور نقش مهمی در تبادلات بین‌المللی ایفا می‌کند، افزود: نیازهای بخش دولتی در حوزه حمل‌ونقل در این نمایشگاه مطرح می‌شود تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند راهکارهای مؤثر و ظرفیت‌های خود را برای پاسخ‌گویی به این نیازها ارائه دهند.
شهریار افندی‌زاده در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه حمل و نقل توضیح داد: کشور ما یک چهارراه ترانزیتی است که با توجه به موقعیت استراتژیک و ظرفیت‌های بالای ترانزیتی می‌تواند با تکمیل تجهیزات در حوزه‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار، نقش خود را در منطقه تقویت کند.از تمام اقتصاددانان و فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم از این نمایشگاه بازدید و سرمایه خود را وارد زمینه‌های توسعه حمل‌ونقل و تجهیزات کنند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش
 - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲