صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

پیکر 11 شهید فراجا در شهرهای مختلف کشور تشییع شد

بدرقه شهدای راسک با شعار وحدت شیعه و سنی

از ابتدای سال‌جاری تاکنون، نیروی انتظامی 30«شهید ترور» تقدیم مردم سیستان و بلوچستان کرده است

پیکر مطهر 11 شهید فراجا که در حمله تروریستی گروهک جیش الظلم به مقر ستاد انتظامی شهرستان راسک به شهادت رسیدند، همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) در شهرهای مختلف کشور تشییع شد. با این حمله بزدلانه و تروریستی، نه تنها خون شهید سنی و شیعه در هم آمیخته شد، بلکه داغ مظلومیت شهدای حافظ امنیت بار دیگر در جای جای ایران اسلامی تازه شد. چرا که شهیدان مسلم شجاعیان، احسان بابایی، پویا شیخ، ابوالفضل شهریاری، محمدحسن براهویی، علیرضا اکبر مزار، علی دشت‌پوری، حسن بابانیا، احمد خمری، مجید فیروزنیا، حمید رضایی امین نه فقط از استان سیستان و بلوچستان، بلکه از استان‌های گیلان، قزوین، بوشهر و خراسان رضوی نیز بودند. هرچند نفس حمله تروریستی به این مقر انتظامی به معنای تعرض به تمامیت ایران است، اما حضور شهدایی از استان‌های مختلف، معنای خاصی به این حادثه داده است؛ این معنا که دفاع از امنیت در هر نقطه از کشور که باشد، خون جوانی از نقاط دیگر کشور پاسدار و ضامن آن است.
 
30 شهید ترور فراجا در سال‌جاری در سیستان و بلوچستان
با در نظر گرفتن شهدای حمله تروریستی به مقر انتظامی شهرستان راسک، می‌توان از افزایش تعداد شهدای ترور در این استان، مشخصاً در سال‌جاری سخن گفت؛ افزایشی که بی‌شک نشانگر تشدید برنامه‌های ضدامنیتی دشمنان این مرز و بوم و به تبع آن، افزایش مأموریت‌های ضدتروریستی از سوی حافظان امنیت ایران برای تثبیت امنیت مردم استان سیستان و بلوچستان در برابر گروهک‌های مسلح است. تا پیش از حمله تروریستی اخیر، 19 نفر از نیروهای فراجا در حمله‌های تروریستی جداگانه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. از این رو با احتساب 11 شهید حمله به مقر انتظامی راسک، می‌توان تعداد شهدای فراجا بر اثر حملات تروریستی در سال‌جاری را 30 شهید ذکر کرد که البته تعداد شهیدان مقابله با قاچاق، مرزبانی و مبارزه با مواد مخدر را باید به این تعداد افزود. اما این تعداد شهید، نشان دهنده اهتمام فراجا به تأمین امنیت به عنوان اصلی‌ترین لازمه و زیرساخت توسعه و پیشرفت در این استان است؛ امنیتی که بدخواهان با استفاده از عملیات بزدلانه سعی در برهم زدن آن دارند. عملیاتی همچون حمله به گشت پلیس راه که نشان می‌دهد دشمنان تنها سبوعیت را می‌شناسند و هر فردی که لباس مقدس خدمت به تن داشته باشد را یک هدف ترور فرض می‌کنند.
 
تشییع پیکر شهدا، از زاهدان تا رشت
پیکر مطهر برخی از شهدای حمله تروریستی 23 آذرماه به مقر انتظامی شهرستان راسک، روز شنبه و یکشنبه در مراکز استان‌های زادگاه شان برگزار شد. در شهرستان رشت، پیکر شهید سرافراز «حسن بابانیا» به همراه پیکر مطهر ۶ شهید گمنام دوران دفاع مقدس، روز گذشته با حضور جمع عظیمی از مردم گیلان تشییع شدند. ستوان دوم حسن بابانیا اهل شهرستان املش استان گیلان بود. در مشهد مقدس نیز پیکرهای مطهر سرگرد «حمید رضایی امین» اهل چناران و استوار یکم «علیرضا اکبری مزار» اهل بجستان به همراه پیکر مطهر ۱۲ شهید گمنام دفاع مقدس با حضور پرشور عزاداران فاطمی از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی تشییع شدند. تشییع کنندگان با در دست داشتن پرچم‌های فاطمیه با شعار «لبیک یا زهرا» شهدای گمنام و مدافع امنیت را تا حرم مطهر رضوی بدرقه کردند. پیکرهای مطهر شهیدان «ابوالفضل شهریاری»، «محمد خمری» و «مجید فیروزی نیا» در شهرستان زابل تشییع شدند. این مراسم روز گذشته با حضور باشکوه مردم‌ شهید پرور و ولایتمدار سیستان از میدان انقلاب اسلامی این شهرستان آغاز شد و پس از اقامه نماز از سوی امام جمعه زابل، پیکرهای مطهر شهدا در گلزار شهدای زابل و بنجار خاکسپاری شدند. زاهدان هم شاهد تشییع پیکر دو شهید حمله تروریستی در راسک بود. در این شهر، روز گذشته پیکر مطهر شهیدان «پوریا شیخ» و «مسلم شجاعیان» در این شهر تشییع و در گلزار شهدای این شهر خاکسپاری شدند.
در قزوین اما، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین اعلام کرد که مراسم تشییع و تدفین شهید مدافع وطن، استواریکم «احسان بابایی» که در عملیات تروریستی شهرستان راسک استان سیستان و بلوچستان به فیض شهادت نائل آمد، دوشنبه (امروز) برگزار می‌شود.

وزیر کشور: تروریست‌ها
به سزای اعمال خود می‌رسند
د رهمین راستا، احمد وحیدی، وزیر کشور در بازدید از مقر انتظامی راسک که مورد حمله گروهک‌های تروریستی قرار گرفته بود ضمن محکوم کردن این جنایت تروریستی اظهار کرد: بنابر تحقیقات انجام شده، این گروهک از مرز کشور همسایه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده و با استفاده از موقعیت شب و شرایط جغرافیایی منطقه، خود را به این مقر رسانده و اقدام به شهادت این حافظان نظم و امنیت کرده است. وی افزود: با تلاش نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی عاملان این حادثه قطعاً به سزای اعمالشان خواهند رسید و انتقام سختی در انتظار آنان خواهد بود. وحیدی، روز گذشته نیز در آیین تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام در تهران، با اشاره به حمله تروریستی در شهرستان راسک، گفت: گروهک‌های ترویستی حمایت شده از سوی رژیم صهیونیستی تصور می‌کنند که با عملیات و حملات مزدورانه خود می‌توانند در پیمودن مسیر بزرگ امنیت از سوی حافظان آن تردیدی ایجاد یا میان شیعه و سنی اختلاف افکنی کنند. اما نمی‌دانند که هر قطره از خون این شهیدان هم امنیت را تحکیم می‌کند و هم وحدت و پیوستگی شیعه و سنی را افزایش می‌دهد.

 محکومیت حمله تروریستی راسک از سوی شورای امنیت
همچنین در پی نامه سفیر ایران در سازمان ملل، اعضای شورای امنیت سازمان ملل حمله تروریستی «بزدلانه» گروهک جیش الظلم به مقر فرماندهی پلیس در راسک استان سیستان و بلوچستان ایران را بشدت محکوم و بر لزوم پاسخگویی عاملان، سازمان دهندگان، تأمین کنندگان مالی و حامیان این اقدامات مذموم تروریستی و محاکمه آنان تأکید کردند.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه مراتب همدردی و تسلیت عمیق خود را به خانواده قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز و برای مجروحان شفای عاجل و کامل آرزو و بار دیگر تأکید کردند: «تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، یکی از جدی‌ترین تهدیدات برای صلح و امنیت بین‌المللی است.» اعضای شورای امنیت در بیانیه خود «بر لزوم پاسخگویی عاملان، سازمان دهندگان، تأمین کنندگان مالی و حامیان این اقدامات مذموم تروریستی و محاکمه آنان تأکید کردند.»
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از همه کشورها خواستند، «مطابق با تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، به طور فعال با دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر مراجع ذیربط در این زمینه همکاری کنند.»

محکومیت حمله
از سوی وزارت خارجه پاکستان
 همچنین سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با محکومیت حمله تروریستی به نیروهای پلیس ایران در راسک گفت: پاکستان در این لحظات دشوار وصف ناپذیر همبستگی کامل خود را با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند.
خانم ممتاز زهرا در بیانیه خود گفت: تروریسم تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی است و باید با همه ابزارها از جمله از طریق همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای با آن مقابله کرد.
 
تأکید نمایندگان
بر برخورد قاطع با تروریسم
در همین حال، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تسلیت شهادت جمعی از نیروهای فراجا در حمله تروریستی به مقر انتظامی راسک خواستار برخورد قاطع با عوامل حمله تروریستی شدند. محمدباقر قالیباف در پیام خود تأکید کرد که این تحرکات بی‌اثر با مجازاتی سرسختانه پاسخ داده خواهد شد. جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد نیز برخورد قاطع با گروهک‌های مسلح در این منطقه را یک خواسته عمومی و منطقی دانست و ابراز امیدواری کرد که نیروهای نظامی انتظامی و امنیتی در این مهم موفق باشند.
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان، محمد سرگزی نماینده زابل، عبدالناصر درخشان، نماینده مردم ایرانشهر، اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش و میرجاوه، شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از دیگر نمایندگانی بودند که با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکومیت این حمله، خواستار برخورد جدی و بازدارنده با عاملان آن شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی