صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و پنج - ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبـــار جهــان

مسیر سخت و پرچالش بایدن و ترامپ
در انتخابات 2024
در حالی که یکی از قاضی‌های ناظر بر پرونده دخالت دونالد ترامپ در انتخابات 2020 دستور توقف این پرونده را داده، مجلس نمایندگان امریکا به تحقیق درباره استیضاح جو بایدن رأی مثبت داد.
به گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، تمامی 221 عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به آغاز تحقیقات درباره استیضاح بایدن رأی دادند. این در حالی است که تمامی 212 عضو دموکرات این نهاد رأی منفی خود را به چنین طرحی اعلام کردند. در پی این رأی‌گیری که بعد از چند جلسه غیررسمی جمهوری‌خواهان پشت درهای بسته انجام شد، جو بایدن، مدعی شد: جمهوری‌خواهان مجبور خواهند بود برای حمله به من به دروغ متوسل شوند.
در شرایطی که اردوگاه دموکرات‌ها برای انتخابات 2024 دچار تنش‌های جدیدی شده است، قاضی تانیا چوتکان، از قاضی‌های پرونده دخالت دونالد ترامپ در انتخابات 2020، بر اساس شکایت رئیس‌جمهور سابق امریکا و تأکید او بر مصونیت داشتن در این اتهام، اعلام کرد، بررسی این پرونده باید به طور موقت متوقف شود. با این حال تاریخ برگزاری این دادگاه که 4 مارس تعیین شده، تغییر نکرده است و باید دید آیا حکمی هم برای لغو این تاریخ داده می‌شود یا خیر.
 
وعده قاره سبز به اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا
رهبران قاره سبز در نشست پنجشنبه‌شب خود، به آغاز دوباره مذاکرات برای عضویت اوکراین و همچنین مولداوی در اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند.
به گزارش رویترز، اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا پس از این نشست، تصمیم گرفته شده را یک تصمیم استراتژیک خواند و گفت: «امروز در تاریخ اتحادیه اروپا ثبت خواهد شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز با ابراز خوشحالی از این نتیجه گفت: «این یک پیروزی برای اوکراین و سراسر اروپاست.»
این در حالی است که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که به عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا رأی داد، تنها چند ساعت پس از آن کمک مالی 50 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین را وتو کرد و گفت اگر لازم ببیند، هنوز هم می‌تواند مانع عضویت کی‌یف در اتحادیه اروپا شود.
 
درگذشت نماینده پارلمان ترکیه در غم غزه
حسن بتماز، نماینده پارلمان ترکیه که هنگام سخنرانی درباره جنگ غزه سکته کرده بود، درگذشت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کانال تلگرام رادیو الاقصی تصاویری از فوت حسن بتماز را منتشر کرد. در این تصاویر مشخص است، آخرین جملات وی پیش از مرگ این بود: «بار گناه هر بمبی که اسرائیل به غزه شلیک می‌کند، بر دوش شماست. اگر از بازخواست تاریخ نجات یافتید، از حساب و کتاب خدا نجات نخواهید یافت.» بنا بر این گزارش، این نماینده مجلس ترکیه هنگام سخنرانی در کنار دست خود پلاکارد کوچکی داشت که روی آن نوشته شده بود: «اسرائیل قاتل است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی