مراسم عزای فاطمی (س) به میزبانی رهبر انقلاب

روایت زندگی فاطمه زهرا(س) با زبان موسیقی ارادت هنرهای نمایشی به بانوی دو عالم دوازدهمین نمایشگاه «یاس کبود» در جوار حرم حضرت عبدالعظیم(ع) بر پا شد تجسم کوچه های مدینه با زبان هنر

همچنین مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و جمعی از مردم در حسینیه امام خمینی(ره) از پنجشنبه‌شب گذشته آغاز شده است. بنا بر اعلام روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری، مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) همچون سال قبل با حضور تعدادی از عزاداران از جمله خانواده معظم شهدا برگزار می‌شود و میزبانی از همه مشتاقان امکان‌پذیر نیست.

 

روایت زندگی فاطمه زهرا(س) با زبان موسیقی

نداسیجانی/ ارکستر ملی ایران پوئم سمفونی «بانوی آب» را با رهبری همایون رحیمیان به روی صحنه می‌برد. این برنامه 28 آذرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

خبری که طی چند روز گذشته از سوی سیدمحمود اسلامی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست بنیاد رودکی اعلام شد. به گفته ایشان: «در ایام فاطمیه و شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(س)، اجرای ویژه‌ای با عنوان «بانوی آب» در دستور کار ارکستر موسیقی ملی ایران قرار گرفته است.»
سید محمود اسلامی در این باره افزود: «این اجرا ادای دین هنرمندان موسیقی و نوازندگان به بانوی آب و آینه و در رثای ریحانه رسول‌الله(ص) است که با هدایت استاد همایون رحیمیان رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران روی صحنه می‌رود.»
صفی صفوی آهنگساز پوئم سمفونی «بانوی آب» در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره این اثر گفت: «این پوئم سمفونی شامل هشت موومان «پیشکش»، «عطر یاس»، «فاتح دل‌ها»، «مهر و ماه»، «پدرجان»، «شب دلتنگی»، «این همه تنهایی» و «آسمانی» می‌شود. درواقع روایت موسیقایی از تولد حضرت(س) تا ازدواج ایشان و در ادامه رحلت پیامبر(ص) و شهادت حضرت زهرا(س) و آسمانی شدن ایشان.»
پوئم سمفونی «بانوی آب» بر اساس سروده‌ای از عبدالجبار کاکایی و نوشتاری از سیدمهدی شجاعی برداشته شده و علی امیرقاسمی نیز خواننده این اثر است که به گفته این آهنگساز در بخش تولد حضرت از ساز عود در کنار ارکستر زهی استفاده شده که فلوت و فاگوت نقش مهمی در این بخش دارد. در روایت ازدواج حضرت فاطمه(س) از پیانو و ترومپت و در بخش وفات پیامبر اکرم(ص) از ترکیب سازهای بادی با همراهی گروه کر استفاده کرده‌ایم. بخش پایانی این آلبوم نیز با ساز رباب و عود همراهی می‌شود.صفی صفوی در ادامه صحبت‌هایش اظهار داشت: «این اثر حدود سال 91 ساخته شد که در قالب یک آلبوم موسیقی با عنوان «بانوی آب» است که به سفارش آقای حسین قنبری تهیه‌کننده این کاربوده و برای اولین بار اجرا می‌شود و در دستور کار ارکستر ملی ایران قرار گرفته است. لازم به ذکر است خواننده اثر نیز به انتخاب تهیه‌کننده بوده.»
او در ادامه صحبت‌هایش افزود: «هر کاری که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. براین اساس وقتی اثری در قالب سمفونی طراحی می‌شود قاعدتاً شأن و وجهه دیگری پیدا خواهد کرد. ناگفته نماند آثاری که به شکل سمفونی ساخته می‌شود، وزین است و شرایط اجرای خاصی دارد.»
صفی صفوی متولد 1346 از شهرستان شمیرانان است. او موسیقی را نزد پدرش امیرعباس صفوی آموخته است. پدرش مدرس موسیقی و آهنگساز بوده و از خردسالی، شاگرد پدرش بوده و با حمایت و تشویق ایشان وارد این حرفه شده است. البته در محضر دیگر اساتید همچون همایون رحیمیان، بهروز کافی، امیرحسین زندیان و علی شیبانی نیز تلمذ کرده است. این آهنگساز در حال حاضر مدرس ویولن کلاسیک است.
این آهنگساز درباره دیگر فعالیت‌های خود گفت: «قبل‌تر موسیقی فیلم کار کرده‌ام. موسیقی متن سریال «مسافران کویر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهرام علیدوستی و همچنین در موسیقی متن سریال تلویزیونی «هفت سنگ» دستیار آهنگساز بودم. سریال «درد عشق» که یک مستند 52 قسمتی با موضوع معماری و... به کارگردانی آقای علی دوستی است، دراین کار نیز دستیار آهنگسازبوده‌ام.»
آخرین اجرای آیینی ارکستر ملی ایران به شهریورماه امسال برمی‌گردد که پوئم سمفونی «وداع» به رهبری همایون رحیمیان، خوانندگی سیدحسام‌الدین سراج و روایت ساعد باقری شاعر و پژوهشگر پیشکسوت به مناسبت اربعین حسینی در تالار وحدت به روی صحنه رفت. پوئم سمفونی «بانوی آب» با آهنگسازی صفی صفوی و تهیه‌کنندگی حسین قنبری25 اردیبهشت 91 رونمایی شد.کتاب «5 کوارتت برای سازهای زهی»، مجموعه 5 جلدی تنظیم آثاری از فکرت امیراف و موسیقی فولک آذری با عنوان «قادین» و کتاب آموزشی «داستان‌های سامی و ویولنش» از دیگر آثار این هنرمند است.

 

ارادت هنرهای نمایشی به بانوی دو عالم

نمایش آیینی «اسیر هندی» به نویسندگی و کارگردانی علی یاری و جمعی از نوجوانان همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) روزهای ۲۳ تا ۲۵ و ۲۷ آذرماه از ساعت ۱۸ تا۱۹:۳۰ به صورت رایگان در سالن همایش‌های سینما بهاران این منطقه روی صحنه می‌رود. نازنین زهرا حسن‌نیا، محمدرضا نفری، مهدی بنفشه، ارسلان زارع، حسین قبادی، محمد ایمان نصیرزاده، مهران نظری، سجاد سلحشور، ابوالفضل فاتحی، محمد طه دهقان، محمدامین ملکی، ملیکا قاسمی، کوثرکمالی، مبینا رفیعی، فاطمه داداشی، ضحی جمال، فاطمه سلطانی، فاطمه زهرا احمدی در کنار بازیگران خردسال امیر علی حسینی، مهدیار اسدی، سالار زارع، روشا ترکمن و زینب سلطانی در نمایش «اسیر هندی» ایفای نقش می‌کنند.
داستان این نمایش مربوط به سرنوشت دختر اسیر اشراف‌زاده هندی به نام «فضه نوبیه» است که شهرت او به دلیل خدمتگزاری به حضرت فاطمه زهرا(س) بانوی بزرگ اسلام و نقل روایاتی منتسب به ایشان است.
 
سوگواره یاس کبود
مجلس شبیه‌خوانی حضرت زهرا(س) و اجرای خیابانی بشنو از فاطمه(س) در قالب ویژه‌‌برنامه سوگواره یاس کبود، در روزهای شنبه ۲۵، یکشنبه ۲۶ و دوشنبه ۲۷ آذر، همزمان با ایام فاطمیه در محوطه باز تئاتر شهر برگزار می‌شود.
سوگواره یاس کبود به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد. در این سوگواره نمایشی، هنرمندان تئاتر، مجلس شبیه‌خوانی حضرت زهرا(س) را با اجرای معین‌البکایی و ابوالفضل میرزا احمدی همچنین اجرای خیابانی بشنو از فاطمه(س) به نویسندگی و کارگردانی مرتضی وکیلیان برگزار خواهند کرد.
همچنین مراسم آئینی شبیه‌خوانی به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) توسط گروه حضرت سیدالشهدا(ع) به سرپرستی مجید خسروان با همکاری تماشاخانه‌ ایران‌شهر و شهرداری منطقه ۶ به مدت سه شب از شنبه ۲۵ آذرماه ساعت ۱۸ در پارک هنرمندان اجرا خواهد شد.

 

دوازدهمین نمایشگاه
«یاس کبود» در جوار حرم حضرت عبدالعظیم(ع) بر پا شد
تجسم کوچه های مدینه با زبان هنر

زینب سروستانی از اعضای این  قرارگاه در گفت و گو با «ایران» درباره  این نمایشگاه گفت:« این توفیق را پیدا کردیم که دوازدهمین دوره نمایشگاه «یاس کبود» را که با نام حضرت فاطمه زهرا(س) مزین شده است برگزار می‌کنیم.این نمایشگاه هرسال در بخشی از شهر تهران برگزار می‌شود ودر این دوره این توفیق حاصل شد در کنار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) این نمایشگاه را برپا کنیم. کلیت کار مانند سال‌های گذشته است. نکته دیگر اینکه «یاس کبود» یک نمایشگاه تجسمی است و طراحی آن در قالب کوچه‌های مدینه و زندگی حضرت زهرا(س) و ... با تلاش چند ماهه اعضای قرارگاه جهادی سفیران نور شکل گرفته است.البته طی این سال‌ها به فراخور فضایی که در اختیار ما قرار دادند غرفه‌هایی به آن اضافه شده است. اما کلیت کار همانطور که اشاره کردم مانند سال‌های قبل است.هدف ما این است، ولادت بانو (س) تا شهادت ایشان را با زبان هنر روایت کنیم.
لازم به ذکر است این نمایشگاه با محوریت سوگواره و نمایشگاه تجسمی یاس کبود راه‌اندازی شده است که راوی به صورت روضه‌خوانی به بیان زندگی حضرت می‌پردازد.»
 به گفته سروستانی:« این نمایشگاه هرسال مورد استقبال بسیاری ازمردم قرار می‌گیرد وافراد علاقه‌مند هستند در این ایام ازاین نمایشگاه بازدید کنند و همانطور که قبل‌تر اشاره شد، نمایشگاه هم به صورت روضه‌خوانی و هم بصری است.»
او درباره اثرگذاری موضوعات دینی و مذهبی با زبان هنربیان داشت: «زبان هنر همیشه اثر گذار بوده و هست. براین اساس در بحث انتقال مفاهیم و فرهنگ با زبان هنر و با موضوعات دینی، کار باید در شأن و شخصیت ائمه(ع) صورت بگیرد. به طور مثال ساخت صحنه‌هایی از زندگی حضرت زهرا(س) به صورت تجسمی و روایت آن با صدای راوی به مخاطب، بی تردید اثرگذاری بهتر و بیشتری خواهد داشت و مخاطب ارتباط خوبی با آن برقرار می‌کند. درواقع باید بگویم مردم ما با موضوعات مذهبی و دینی بیگانه نیستند وسیره ائمه (ع) درزندگی آنها جاری است و الگوبرداری می‌کنند. مردم ما  سال‌ها در مراسمی چون روضه‌خوانی شرکت
داشته‌اند و این احساس را از نزدیک درک کرده‌اند  و سیره و منش حضرت زهرا(س) را شنیده‌اند.اما پردازش این موضوعات با زبان هنر حال و احساس خاصی دارد و در این نمایشگاه در یک قالب بصری این موضوعات تجسم می‌شود و به جان و دل مخاطب می‌نشیند و ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند.درواقع این نمایشگاه مانند یک کتاب مصور و فشرده‌ای است  که بازدید کننده، طی یک بازه زمانی کوتاه این کتاب مصور را ورق می‌زند و با زندگی و منش حضرت زهرا(س)آشنا می‌شود.»
سروستانی با تأکید براین صحبت‌ها اظهار داشت:« یکی از وظایف هنر پرداختن به موضوعات دینی و مذهبی و آیینی است و در این باره می‌تواند کارهای بسیاری در قالب‌های مختلف هنری چون موسیقی، فیلم، تجسمی و... تولید کرد و جای چنین موضوعاتی بسیارخالی است. ما می‌توانیم  در بحث انتقال مفاهیم با زبان هنر کارهای متنوعی تولید کنیم و آن را به مخاطب ارائه دهیم.»
مدیر اجرایی این نمایشگاه در پایان صحبت‌های خود گفت:«از مسئولان شهرداری و زیباسازی شهر و مسئولان فرهنگی تقاضا داریم حمایت‌های لازم را داشته باشند. چرا که به دلیل تبلیغات بسیار اندک بسیاری از مردم حتی نام این نمایشگاه را نشنیده‌اند و آشنایی ندارند. خواهش ما این است نمایشگاه مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد و بیشتر اطلاع رسانی شود.»
نمایشگاه«یاس کبود» به همت قرارگاه جهادی سفیران نور از ۹ الی ۳۰ آذرماه از ساعت ۱۷ الی ۲۱ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 16 الی 22 در پارکینگ جنوبی حرم سیدالکریم(ع) پذیرای علاقه‌مندان است.
در این نمایشگاه ایستگاه‌های صلواتی، غرفه‌های کودک و نوجوان، دفاع مقدس، عفاف و حجاب، مشاوره خانواده، گفتمان دینی و پاسخ به شبهات و... برپا شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی