صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

اخبار

۶۵ درصد مطالبات غیرجاری بانک‌ها مجهول‌الوصول است
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: با ارزیابی مطالبات غیرجاری بانک‌ها مشاهده می‌شود ۶۵ درصد مطالبات غیرجاری بانک‌ها مجهول‌الوصول است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد شیریجیان در دومین روز از همایش اقتصاد ایران از کاهش ناترازی نقدینگی نظام بانکی پس از تعریف حساب واحد خزانه در بانک مرکزی خبر داد و اظهار داشت: ناترازی نظام بانکی شامل سه موضوع می‌شود؛ نخست، مشکلات ساختاری، نهادی و ترازنامه‌ای نظام بانکی است که از مرحله سلامت بانکی آغاز می‌شود و تا کسب‌وکار بانکی و سرمایه‌گذاری خاتمه می‌یابد.
شیریجیان مورد دوم را مناسبات مالی میان دولت و شبکه بانکی و سرریز ناترازی‌هایی که به نظام بانکی تحمیل می‌شود عنوان کرد و افزود: مورد سوم، مناسبات بانک مرکزی به‌عنوان مقام ناظر و موضوعات تسهیل‌گری شبکه بانکی است.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۷ درصد از تأمین مالی اقتصادی ما توسط نظام بانکی انجام می‌شود، تصریح کرد: سهم بازار سرمایه در تأمین مالی حدود ۱۱ درصد است و این در حالی است که سهم فاینانس نیز به زیر یک درصد رسیده است.
شیریجیان با بیان اینکه در حال حاضر جریان ورود و خروج منابع دچار عدم توازن شده است، تصریح کرد: وقتی نرخ تسهیلات با تورم تناسبی ندارد باعث می‌شود میزان نقدینه‌خواهی بنگاه‌ها نیز به‌ صورت صوری افزایش یابد.
وی گفت: این در حالی است که گاهی بانک‌ها اصولاً تمایل دارند تجهیز منابع را صرف تأمین مالی شرکت‌های زیرمجموعه خود کنند و این امر باعث می‌شود با دارایی‌های میلیونی و منجمد مواجه شویم.
معاون بانک مرکزی یکی از ناترازی‌های جدی دولت را ناترازی بودجه‌ای دانست و عنوان کرد: متأسفانه دولت در حال تحمیل به شبکه بانکی است چراکه میزان بدهی بخش دولتی به بانک‌ها ۸۷۲ هزار میلیارد تومان و سازکاری برای تسویه بدهی دولت با شبکه بانکی تعریف نشده است و همین امر باعث شده دارایی‌های منجمد شکل بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه باید اولویت‌های تأمین مالی کشور مشخص شود، گفت: بزرگ‌ترین مشکل در نظام بانکی موضوع مطالبات است.

افزایش عمق داخلی‌سازی تاکسی‌های برقی
اوایل هفته جاری، از نخستین خودرو تمام‌برقی تولید داخل با پلاک ملی رونمایی و تعدادی نیز تحویل ناوگان تاکسیرانی کشور شد.
عباس علی‌آبادی، وزیر صمت گفت: سایر خودروسازان کشور نیز در تلاش هستند و به‌زودی تعداد خودروهای برقی بیشتری را در سبد محصولات خودروسازان خواهیم داشت.
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت افزود: در طرح مذکور، ۸۸ دستگاه آریزو ۵ برقی به ناوگان تاکسیرانی تحویل داده شد. این خودرو با مشارکت چینی‌ها تولید شده و در گام نخست ۲۱ درصد داخلی‌سازی شده هستند. منطقی با تأکید بر اینکه قرار است به‌ مرور روند داخلی‌سازی این خودروها افزایش پیدا کند، تصریح کرد: به‌صورت کلی برای تولیدهای مقدماتی، داخلی‌سازی خودروها از ۱۴ تا ۲۱ درصد آغاز شده و به‌‌مرور عمق داخلی‌سازی آنها افزایش خواهد یافت.

جستجو
آرشیو تاریخی