مخالفت دولت با ایده افزایش قیمت سوخت در مجلس
رئیس سازمان برنامه و بودجه: کمترین کسری تراز عملیاتی ۱۰ سال گذشته را در بودجه ۱۴۰۳ داریم
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه قرار نیست که فشار مالیاتی جدیدی اعمال شود و نرخ و پایه مالیاتی تغییری نداشته است، گفت: دولت فعلاً برنامهای برای افزایش قیمت انرژی ندارد و منابع هدفمندی یارانهها صرفاً براساس رشد مصرف دیده شده و این رشد مصرف بدون افزایش قیمت است.
به گزارش ایرنا، داوود منظور سهشنبه شب در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما که با حضور حمیدرضا حاجیبابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، برگزار شد، درباره انتقادات مجلس در رابطه با دیده نشدن رفع ناترازی انرژی در بودجه، گفت: رفع ناترازی انرژی از نظر آقایان یعنی قیمت انرژی را افزایش دهیم؛ یعنی قیمت بنزین و برق را بالا ببریم تا مردم کم مصرف کنند اما دولت فعلاً بنایی برای اینکه قیمت انرژی را اصلاح کند، ندارد و منابع هدفمندی صرفاً براساس رشد مصرف دیده شده که بدون افزایش قیمت است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه معتقدیم ابتدا باید اصلاحات غیرقیمتی را انجام بدهیم، گفت: ۵۰ برنامه برای اصلاحات غیرقیمتی دیده شده که در سال آینده در چهارچوب برنامه و تکالیفی که ما در فصل بهینهسازی مصرف انرژی آمده، اجرا خواهیم کرد؛ بنابراین از نظر ما اولویت با اصلاحات فرایندی و غیرقیمتی است، اگر لازم باشد جایی قیمت تغییر کند، حتماً باید منافع آن به خود مردم برگردد.
وی در خصوص اینکه آیا برنامه هفتم در لایحه بودجه دیده شده است، اظهار کرد: هنوز برنامه هفتم ابلاغ نشده و ما برنامه مصوب نداریم. آنچه که هست، مصوبات مجلس است.
وی افزود: بخشی از مصوبات مجلس در برنامه هفتم ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی دارد و شورای نگهبان در حال بررسی آن است. به شورای نگهبان نامه نوشتیم که ۴۸ مورد که مجلس تصویب کرده بار مالی دارد که در مصوبات مجلس دیده نشده است؛ بنابراین قابل اجرا نیست.
تحمیل ۱۱ هزار و ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بار مالی در برنامه هفتم
معاون رئیس جمهور ادامه داد: این ۴۸ مورد ۱۱ هزار و ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بار مالی که تحمیل میکند، یعنی سالانه بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان که معادل یک بودجه است. این را نمایندگان تصویب میکنند و دولت میخواهد اجرا کند؛ از ابتدای سال آینده چه اتفاق جدیدی میخواهد بیفتد که بودجه ما باید دو برابر شود، پس این احکام قابل اجرا نیست. اینها را به شورای نگهبان گفتیم.
منظور تأکید کرد: تدبیر مقام معظم رهبری این است که در رسیدگی به برنامه و همه لوایح باید اصل ۷۵ رعایت شود؛ بنابراین اینکه برخی از نمایندگان میگویند برنامه اجرا نشده است؛ سخن ما این است که اصلاً برنامهای وجود ندارد، کدام برنامه، آن قسمتهایی که مسجل است و مورد اختلاف نیست، ما آن را در لایحه بودجه آوردهایم.
وی افزود: امسال ارائه لایحه بودجه به مجلس ۲ مرحلهای است که خود نمایندگان تصویب کردند؛ که گفتند در مرحله اول درآمدها را و احکام را بیاورید و در مرحله دوم هزینهها را ارائه دهید. ما اصلاً متعرض هزینهها نشدهایم، اینکه بعضیها میگویند کسری بودجه وجود دارد، وقتی که ما هزینهای تعریف نکرده ایم، کسری بودجه از کجا است؟!
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: کسری بودجه یعنی تفاوت درآمد و هزینه؛ در حالی که ما هنوز هزینهای پیشنهاد و ارائه نکردهایم. یک هزینههای ادعایی وجود دارد که مجلس میگوید دولت حتماً باید اینها را پرداخت کند و مخالف هستیم، زیرا اینها برخلاف اصل ۷۵ است و شورای نگهبان هم قطعاً در مورد اینها اعلام نظر خواهد کرد.
منظور بیان کرد: بنابراین در این مرحله همانطور که مجلس خواست، درآمدها را پیشبینی کردیم و نسبت به درآمدها هم همانطوری که در گزارش کمیسیون تلفیق در مجلس قرائت شد، یکی از ویژگی این لایحه دقت در پیشبینی درآمدها بود.
کمترین کسری تراز عملیاتی بودجه در ۱۰ سال گذشته
وی توضیح داد: در گزارش کمیسیون تلفیق، برآورد دقیقتر ارقام منابع عمومی نسبت به بودجه سنوات گذشته یکی از نکات مثبت و مهم لایحه است که برآورد ارقام دقیق است و عنوان شد که ارقام واقع بینانه برای واگذاری اموال غیرمنقول، واگذاری شرکتهای دولتی نسبت به گذشته در لایحه بودجه آمده است.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کاهش قابل توجه کسری تراز عملیاتی یکی از نقاط قوت لایحه بودجه است که نمایندگان به آن اشاره کردند، گفت: تراز عملیاتی تفاوت بین درآمدها و هزینههای جاری است از عدد ۴۵۰ همت در بودجه امسال به ۳۰۰ همت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کاهش یافته و به اذعان همه کارشناسان این کمترین تراز عملیاتی در ده سال گذشته بودجه نویسی کشور است.
منظور تأکید کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۳، کم حجم، دقیق، کارشناسانه، با احکام حداقلی، احکام ناظر به بودجه است و احکام غیربودجهای به هیچ وجه وجود ندارد و یک لایحه کاملاً منقح است که خود نمایندگان هم تعبیر کردهاند. آییننامه مجلس هم رعایت شده است.
وی با بیان اینکه در لایحه بودجه دقت برآوردها بالا رفته است، ادامه داد: پیشبینی منابع برای رشد اشتغال و تولید، رشد اقتصادی، تکمیل طرحهای عمرانی جدید انجام و سازکارتهاتر اموال دیده شده است؛ اینها امتیازات لایحه بودجه است که نمایندگان به آن اذعان کردهاند.
درآمدها در لایحه بودجه کاملاً واقعی دیده شده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به اینکه درآمدها در لایحه بودجه کاملاً واقعی دیده شده است، گفت: درآمد سال آینده که در بودجه آمده باید با عملکرد امسال و سالهای گذشته مقایسه شود. قانون بودجه امسال، یک بودجه بشدت ناترازی است زیرا برخی از ارقام درآمدی یا در لایحه یا در مجلس، بیش از برآوردها تعیین شده بود.
منظور در مورد سؤالی در مورد افزایش فروش اوراق در لایحه بودجه ۱۴۰۳، پاسخ داد: در سال ۱۴۰۰ فروش اوراق حدود ۲۷۴ همت است که در سال ۱۳۹۹ به ۲۰۷ همت، سال ۱۴۰۱ به ۲۶۸ همت و امسال به ۱۸۷ همت رسیده و در لایحه بودجه سال آینده ۲۵۴ همت فروش اوراق ما پیشبینی شده است که از سال های۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کمتر است و تعجب میکنم که مجلس روی این رقم ایراد گرفته است.
وی تصریح کرد: میزان اوراقی که برای سال آینده پیشبینی کردیم، عیناً برای استمهال اوراق سالهای قبل است، یعنی از این ۲۵۴ همت براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، دولت هیچ درآمدی برای سال آینده برای خودش ندیده است و فقط برای بازپرداخت اوراقی است که سالهای قبل مجلس تصویب کرده و ما باید بازپرداخت کنیم در بودجه آمده که آن را با اوراق جدید استمهال میکنیم.
قرار نبود در مرحله اول تقدیم لایحه بودجه، بخش هزینهها را ارائه دهیم
وی با بیان اینکه امسال بودجه دو مرحله است، تأکید کرد: اصلاً قرار نبود در مرحله اول بخش هزینهها را به مجلس ارائه دهیم؛ نه در مورد بازنشستگان و نه در مورد هیچ حکم هزینهای دیگری؛ اینها و مواردی مانند یارانه نان، یارانه دارو، موضوعات بخش دوم بودجه است؛ نمایندگان مجلس هنوز ذهنشان براساس همان مدل اولی است که سالهای قبل بودجه تنظیم و ارائه میشده است.
منظور اضافه کرد: امسال روش ارائه لایحه بودجه به مجلس تغییر کرد و این را خود مجلس تکلیف کرد که در مرحله اول هزینهها را نمیخواهد بیاورید و ما هم نیاوردیم، حالا میگویند، خب بازنشستهها چه شد؟ گندم را چه کار میکنید؟ دارو چگونه است؟ خب طوری میگفتند تا ما کل بودجه را با هم بدهیم؛ چرا دو مرحلهای کردیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: همانطور که در برنامه هفتم پیشنهاد کردیم در برنامههای اصلاحی، برنامه رفاهی برای مردم ارائه کردیم و به لایحه خودمان پایبند هستیم، البته آن قسمتی از برنامه که به صورت نهایی به ما ابلاغ خواهد شد؛ اصلاً قرار نبود در مرحله نخست ارائه بودجه بگوییم که افزایش حقوق بازنشستگان چقدر است البته بازنشستگان، فرهنگیان، ایثارگران، نظامیان و پرستاران برای ما اهمیت دارند، همه مردم عیال ما هستند.
وی گفت: به عنوان دولت و سازمان برنامه و بودجه به رفاه همه مردم توجه داریم و حتماً در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ که تقدیم مجلس خواهیم کرد، مصالح همه مردم ازجمله بازنشستگان را خواهیم دید.
هدف دولت در سال آینده کنترل تورم است
وی ادامه داد: اعتقاد داریم آنچه در بخش هدفمندی لایحه بودجه آوردیم، ترازمند است و میتوانیم با این تراز هزینهها را متناسب با آن انجام دهیم و نمیتوانیم درآمد واهی بتراشیم و بعد این را به قیمتها و افزایش قیمتها تبدیل کنیم. هدف ما در سال آینده کنترل تورم است و مکلف هستیم تا پایان برنامه تورم را تکرقمی کنیم. ما قطعاًدر دولت از هرگونه اقدام تورمی اجتناب میکنیم.
ام المصائب کشور، کسری بودجه است
منظور گفت: این طوری نیست که براساس مصرف، منابع بتراشیم، بلکه روششناسی مجلس و قانون میگوید، ببینید چقدر درآمد قابل تحقق است و براساس آن درست هزینه کنید، نمیخواهیم دست در جیب مردم کنیم یا تورم ایجاد شود. اگر درآمد واهی و موهومی بتراشیم، کما اینکه در سالهای قبل اتفاق افتاد، باید سراغ بانک مرکزی برویم که پایه پولی بالا میرود و مردم باید تورم آن را پرداخت کنند؛ آیا مجلس راضی است ما از جیب مردم برداریم؟
مالیات تورمی آفت بودجهریزی کشور است
وی تأکید کرد: مالیات تورمی آفت بودجهریزی کشور است و مقام معظم رهبری فرمودند، ام المصائب کشور، کسری بودجه است. برای اینکه کسری بودجه را برطرف کنیم، درآمدها را کاملاً واقعی دیدهایم؛ بنابراین نخست درآمدها را اعلام کردیم، مجلس میآید میگوید این درآمد کم است و خب زیاد میکنیم یا اینکه درآمد زیاد است و باید کم کنیم. اصلاً نمیخواهیم وارد هزینه شویم، این تفاوت راهبردی بین نگاه ما و مجلس در رسیدگی به لایحه بوده است.
دولت از اقشار ضعیف جامعه و کم درآمدها حمایت میکند
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: تورمی که در جامعه ایجاد شده عمدتاً به ناترازیها و بویژه ناترازی بودجهای برمیگردد که مردم تحت مضیقه هستند. میخواهیم این تجربه در سال ۱۴۰۳ تکرار نشود و به مردم پیام یک بازار باثبات، تورم پایین، زندگی و معیشت مناسب بدهیم.
منظور در پایان گفت: دولت از تمام سیاستهای حمایتی خود مانند اجرای کالابرگ، پرداخت یارانه و معافیتهای مالیاتی برای حمایت از کمدرآمدها استفاده میکند و حتماً از اقشار ضعیف جامعه حمایت میکنیم و این وظیفه دولت است.
بــــرش
فشار مالیاتی جدیدی اعمال نمیشود
معاون رئیسجمهور در ادامه در خصوص افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: درآمدهای مالیاتی کاملاً واقعی دیده شده است. رشد درآمدهای مالیاتی سالهای قبل نشان میدهد که از سال ۱۳۹۹ با ۱۸۹ همت شروع شده و سال ۱۴۰۰ به ۳۰۱ همت، سال ۱۴۰۱ به ۴۷۲ همت رسیدهاست و در قانون بودجه امسال ۷۴۸ همت درآمد مالیاتی داشتیم، یعنی در تمام این سالها درآمد مالیاتی ۵۰ درصد رشد کرده است.
به گفته منظور، ظرفیت مالیاتی کشور، ظرفیت بالایی است، زیرا وقتی رشد اقتصادی اتفاق میافتد و قیمتها بالا میرود، درآمدهای مالیاتی متناسب با قیمتها رشد میکند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش درآمد مالیاتی به معنای افزایش مالیاتها از جیب مردم است، اظهار داشت: خیر، الان برای حقوقبگیران سقف معافیت مالیاتی ۱۲ میلیون تومان در ماه در لایحه بودجه تعیین شده و برای مشاغل هم سقف معافیت مالیاتی را نسبت به امسال دو برابر کردیم به طوری که درآمد خالص معاف از مالیات امسال، ۴۵ میلیون تومان است که برای سال بعد ۷۵ میلیون تومان دیده شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: افزایش درآمدهای مالیاتی از مقابله با فرارهای مالیاتی، شناسایی مؤدیان جدید، دادههای اطلاعاتی جدیدی که سازمان مالیاتی دارد، تأمین میشود و مسأله مهمتر اینکه وقتی امسال ۳۹ درصد تورم داریم، سود شرکتها متناسب با این ۳۹ درصد رشد میکند، پس مالیات ما هم ۳۹ درصد رشد میکند. قیمت کالا ۳۹ درصد میرود بالا، مالیات ارزش افزوده ما هم به طور طبیعی ۳۹ درصد افزایش مییابد، پس فشار مالیاتی جدیدی وارد نمیشود.
منظور تأکید کرد: مجلس حکم مالیاتی جدیدی تصویب نکرده که از دولت بخواهیم فشار مالیاتی جدید به کسی وارد کند، بنابراین، نرخها و پایه مالیاتی تغییر نکرده است و به مردم اطمینان میدهم، در سال آینده هیچگونه فشار مالیاتی جدیدی به کسی وارد نمیشود، البته دولت سراغ دانهدرشتها میرود و ما مالیات حَقّه مردم از باب عدالت اجتماعی را از درشتها میگیریم به کوچکها معافیت میدهیم.
بــــرش
کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی ادعای مجلس است
منظور در خصوص این موضوع که مجلس میگوید در حالت خوشبینانه ۴۰۰ همت کسری بودجه در سال آینده داریم، گفت: دولت هنوز تعریف نکرده است که رقم کسری بودجه اعلام کنیم و فقط درآمد تعریف کردیم؛ هزینهها را در سقف درآمد ارائه میدهیم و قطعاً کسری بودجه را کنترل میکنیم. و رقم اعلام شده کسری بودجه ادعای مجلس است.
وی با بیان اینکه بخش درآمدها به مجلس ارائه شده و مصارف در حد درآمدها دیده میشود، بنابراین هیچگونه کسری هم نخواهیم داشت، بیان کرد: بخش بزرگی از درآمدهای تبصره ۱۴ هنوز تحقق پیدا نکرده اما دولت ۹۱ همت فقط از صنایع شیمیایی و فولادی طلبکار است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد پول گندمکاران و اینکه چگونه ۱۶۰ همت تأمین شد، تأکید کرد: مجلس منابع و مصارف را درست ندیده بود و دولت را گرفتار کرد، در بودجه کلاً 58 همت برای خرید گندم مصوب کرده بود.
منظور با تأکید بر اینکه کسری بودجه نداریم، گفت: مجلس کمک کند منابع درآمدی کشور پایدار شود تا بتوانیم از منابع پایدار اوراق سالهای قبل را بازپرداخت کنیم. برای سال آینده منابع ما در حدی است که بتوانیم هزینههای جاری و هزینههای تملک دارایی را اجرا کنیم.
وی تأکید کرد: درآمدهایی که پیشنهاد کردیم، مشخص است، جزئیات و محاسبات آن را به مجلس هم دادیم. اگر مجلس هر منبع دیگری پیشنهاد کند که بتوانیم آن را محقق کنیم، اجرا میشود. یعنی اگر بتوانیم منبع خلق کنیم، حتماً میتوانیم مصارفمان را متناسب با آن افزایش دهیم، ولی ما نمیتوانیم مصارفی را تعریف کنیم که قطعی شود ولی منابع آن تحقق پیدا نکند که در این صورت مجبوریم با روشهای تورمی آن را تأمین کنیم.