صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبـــار جهــان

باکو و ایروان اسیر مبادله کردند
جمهوری آذربایجان و ارمنستان دیروز با تبادل اسرای خود برای برقراری روابط مجدد اعلام آمادگی کردند. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز چهارشنبه در جهت عادی‌سازی روابط اقدام به تبادل اسرا کردند. گفته می‌شود این مبادله شامل آزادی ۳۲ سرباز ارمنی از سوی جمهوری آذربایجان می‌شود که عمدتاً در اواخر سال ۲۰۲۰ اسیر شده بودند. در مقابل، ارمنستان نیز دو سرباز جمهوری آذربایجان را که از آوریل ۲۰۲۳ اسیر کرده بود، تحویل مقامات باکو داد.
 
حمله به پارلمان هند
دو مرد با اسپری‌های دودزا به صحن مجلس عوام هند (لوک سابا) هجوم بردند که پلیس هند 4 نفر را در رابطه با این رویداد دستگیر کرد. به گزارش هندوستان تایمز، این نفوذ امنیتی بزرگ به مجلس عوام هند (لوک سابا) در بیست و دومین سالگرد حمله به پارلمان، انجام شده است. در پی این نفوذ امنیتی، جلسه به حالت تعلیق درآمد و نمایندگان مجلس از سالن خارج شدند. هنگامی که نمایندگان مجلس از لوک سابا بیرون آمدند، گفتند که مهاجمان در حال پاشیدن نوعی گاز در صحن مجلس بودند.
 
مخالفت مجارستان با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا
نخست‌وزیر مجارستان در سخنانی تأکید کرد: به اتحادیه اروپا اجازه نمی‌دهم مرتکب اشتباه شود و مذاکرات الحاق کی‌یف در این اتحادیه را آغاز کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ویکتور اوربان گفت، حتی اگر در بین ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تنها باشد به اتحادیه اروپا اجازه چنین اشتباهی را نخواهد داد زیرا اوکراین در موقعیتی قرار ندارد که مذاکرات الحاق آن به اتحادیه اروپا آغاز شود.
 
شوک اقتصادی در آرژانتین با کاهش ارزش پول ملی
کاهش شدید ارزش پول، کاهش یارانه‌های خدمات و حمل‌ونقل و تعدیل شدید مالی بخشی از تغییراتی است که دولت جدید آرژانتین به‌دنبال اجرای آن برای ایجاد «شوک» اقتصادی است که این کشور امریکای‌جنوبی برای جلوگیری از «فاجعه» به آن نیاز دارد. به گزارش روزنامه ال پائیس، لوئیس کاپوتو وزیر اقتصاد آرژانتین به‌عنوان بخشی از مجموعه اقدامات برای کاهش هزینه‌های عمومی، ارزش پول ملی این کشور را ۵۰ درصد کاهش داد. این طرح، ۱۰ دستورالعمل اولیه دولت خاویر میلِی رئیس‌جمهور جدید آرژانتین برای رسیدگی به کسری مالی را که وزیر اقتصاد آن را مشکل اصلی آرژانتین توصیف کرد، ترسیم می‌کند.
 
سئول: کره‌شمالی منتظر جهنم ویرانی باشد
وزیر دفاع کره‌جنوبی به کره‌شمالی هشدار داد در صورت انجام اقدامات «بی‌پروا» از سوی پیونگ‌یانگ، تنها یک «جهنم ویرانی» در انتظار این کشور است. به گزارش یونهاپ، در بحبوحه تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره پس از لغو توافقنامه نظامی بین دو کره در سال ۲۰۱۸، شین وون سیک، وزیر دفاع کره‌جنوبی، پس از آنکه کره‌شمالی ماه گذشته اعلام کرد تمامی اقدامات نظامی متوقف‌شده تحت این پیمان را از سر خواهد گرفت، این هشدار را در جلسه‌ای با فرماندهان ارشد نظامی خود بیان کرد. ماه گذشته، سئول قرارداد دوطرفه را در اعتراض به پرتاب اولین ماهواره جاسوسی نظامی کره‌شمالی به حالت تعلیق درآورد. سپس پیونگ یانگ نیز این توافق را لغو کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی