صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و چهار - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

تخریب محیط زیست در دستور کار نتانیاهو

کارشناسان زیست محیطی، آب بستن در تونل‌های مقاومت را تهدید جدی برای نسل‌های آینده می‌دانند

زهره صفاری
خبرنگار


چندی قبل رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، صهیونیست‌ها در راستای نابود کردن تونل‌های زیرزمینی حماس در نظر دارند تا این گذرگاه مخفی را با پمپاژ آب دریا ناامن و تخریب کنند. گفته می‌شود تکمیل این پروسه چندین هفته طول می‌کشد اما به باور کارشناسان تبعات زیست‌محیطی خطرناک آن برای مردم غزه و حتی ساکنان اراضی اشغالی تا نسل‌های بعدی باقی خواهد ماند.
آنطور که سایت تلگراف در گزارش اخیر خود منتشر کرده، صهیونیست‌ها برای اجرای این عملیات که چندی قبل هرتزی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی آن‌را به عنوان ایده‌ای خوب برای از بین بردن جنبش حماس خوانده بود، 5 پمپ پرفشار و لوله‌های انتقال آب در اطراف غزه تعبیه کرده‌اند و درحال انتقال آب دریا به سمت تونل‌هایی هستند که در حملات زمینی به غزه موفق به شناسایی آنها شده‌اند. این اقدام درحالی قرار است تسریع شود که هنوز وضعیت گروگان‌های این رژیم مشخص نیست و با به بن‌بست خوردن نشست شورای امنیت درباره آتش‌بس غزه با رأی مخالف امریکا، راهکار مثبتی برای رهایی آنها مشخص نشده است. هالوی در مصاحبه اخیر خود آب پاکی را بر دستان خانواده‌های گروگان‌ها ریخت و تأکید کرد: «ما راه‌های زیادی برای کنترل تونل‌ها داریم. از انفجار گرفته تا تخریب، اما نمی‌خواهم وارد جزئیات آنها شوم. به عبارت دیگر ما هر کاری می‌کنیم تا بتوانیم مانع از عملیات‌های حماس در تونل‌ها برای حمله به نظامیان‌مان شویم.»
نخستین بار اوایل ماه جاری میلادی وال استریت ژورنال با انتشار یک تصویر از عملیات انتقال لوله‌های آب از دریا به سمت غزه، از این عملیات پرده برداشت. گزارش این روزنامه انتقادات علیه صهیونیست‌ها را چند برابر کرد چرا که کارشناسان نگران فجایع زیست محیطی و بحرانی شدن وضعیت آب برای ساکنان باریکه غزه بودند. اما صهیونیست‌ها با تأکید بر اینکه این تونل‌های زیرزمینی با طول تقریبی 300 مایل، اصلی‌ترین بخش عملیات‌های حماس و اتاق فرمان آن است و باید نابود شود به انتقادات پاسخ دادند.
 
تبعات چندین ساله یک خطای جنگی
انتشار خبر آغاز پروسه انتقال لوله‌های آب از دریای مدیترانه به غزه برای پرکردن تونل‌های زیرزمینی حماس، کارشناسان زیست محیطی را در داخل اراضی اشغالی نیز به انتقاد واداشته و به نوشته تایمز اسرائیل آنها از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند که مسئولیت تبعات این استراتژی اشتباه را برعهده بگیرند.
غزه پیش از این جنگ با دارا بودن 2.3 میلیون نفر جمعیت، یکی از شلوغ‌ترین مناطق زمین به شمار می‌رفت اما آب شیرین این باریکه از طریق شبکه آبرسانی در مجاورت ساحل مدیترانه تأمین می‌شد. همین فرایند سبب شده است که جزئیات برنامه صهیونیست‌ها برای نابودی تونل‌ها سبب نگرانی کارشناسان شود. در حالت عادی آب باران با نفوذ در خاک و رسیدن به ذخایر آب زیرزمینی سبب پر شدن چاه‌های آب می‌شود اما اگر میزان آب پمپاژ شده بیش از حد ظرفیت باشد، در زمانی که سطح آب زیرزمینی افت را نشان می‌دهد سبب نفوذ آب دریا به آبخیزهای زیر خاک شده و همین امر بر کیفیت اندک آب شیرین باقیمانده تأثیر بسزایی خواهد گذاشت. به این ترتیب بخش زیادی از آب‌های زیرزمینی از طریق فاضلاب‌ها دفع می‌شوند و 97 درصد آب آشامیدنی غزه استانداردهای بهداشت جهانی را از دست خواهد داد.
گرچه پیش از جنگ نیز مردم غزه آب آشامیدنی سالم اندکی در اختیار داشتند و چاره‌ای جز استفاده از تانکرهای اختصاصی آب و تصفیه‌کننده‌ها نداشتند اما گفته می‌شود اگر صهیونیست‌ها طرح‌شان را در تونل‌های غزه عملی کنند تبعات زیانبار آن تا نسل‌های متمادی باقی خواهد ماند. الیون آدر، استاد آب‌شناسی دانشگاه بن گوریون معتقد است: «میزان آسیب‌های زیست محیطی به ذخایر آب زیرزمینی غزه بشدت به حجم آب پمپاژ شده در زمین و میزان نفوذ آن بستگی دارد.»
وی معتقد است تلاقی آب شور و شیرین حداقل تبعات این اقدام صهیونیست‌ها خواهد بود. دیگر تأثیر منفی پمپاژ میلیون‌ها مترمکعب آب به داخل تونل‌های غزه کیفیت تبخیر این حجم آب و انتقال باقیمانده آن به سطح زمین است که بدون شک سلامت چندین نسل را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
یکی دیگر از کارشناسان عبری‌زبان نیز که نامش را فاش نکرده این عملیات را برای صهیونیست‌ها خطرناک خواند: «تونل‌ها از شن‌های نفوذپذیر ساخته شده‌اند بنابراین برای تخریب آنها با این روش باید حجم بالایی آب وارد زمین شود. در عین حال برخی از این تونل‌ها تا زیر خاک اسرائیل نیز کشیده شده است. این یعنی اگر آب وارد این بخش‌ها شود چاه‌های زیرزمینی اسرائیل در نزدیکی مرز غزه نیز آلوده خواهد شد.» دیگر کارشناس زیست محیطی دانشگاه تل‌آویو نیز از بعد دیگری به فاجعه تخریب تونل‌ها نگاه می‌کند: «تأثیرات زیست محیطی تخریب این تونل‌ها با هر روشی شامل انفجار یا پمپاژ آب با توجه به گستردگی این مسیرها می‌تواند مواد سمی و معدنی سنگین را به سطح زمین آورد و نه فقط خاک، بلکه هوا، آب و... را نیز آلوده خواهد کرد. نمی‌توان هیچ راهی را عالی‌ترین دانست اما بدون شک این روش‌ها بدترین راهکار است.»
 
امریکا مانع نمی‌شود
باوجود همه هشدارها نه ارتش و نه وزارت دفاع رژیم صهیونیستی هیچ توضیحی دراین‌باره نداده‌اند و جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره پمپاژ آب در تونل‌های غزه و تبعات آن ژستی بشردوستانه گرفت و گفت: «بسیار موضوع سختی است، چراکه آب بستن در این تونل‌ها تبعات زیادی دارد. گفته می‌شود هیچ گروگانی در تونل‌ها نیست اما ما نمی‌توانیم دراین‌باره مطمئن باشیم. چیزی که بدون تردید می‌دانم این است که مرگ هر غیرنظامی یک تراژدی مسلم است.»
رئیس‌جمهور امریکا درحالی این جملات را گفت که کمتر از 24 ساعت از تأکیدش بر حمایت تسلیحاتی از رژیم کودک‌کش صهیونیستی گذشته بود و آخرین تقلای شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس با رأی واشنگتن بی‌ثمر ماند.
او به سؤالی درباره زمان پایان جنگ با طفره رفتن از یک پاسخ مستقیم خاطر نشان کرد: «بدون شک ما نمی‌خواهیم کارهایی را که اینجا انجام دادیم فراموش کنیم. ما باید از اسرائیل حمایت کنیم چون آنها یک ملت مستقل هستند. حمله ظالمانه 7 اکتبر حماس قابل مقایسه با هیچ چیزی نیست.»

جستجو
آرشیو تاریخی