صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

84 درصد از جمعیت فعال زنان شاغل هستند

تداوم رونق اشتغال بهاری بانوان در تابستان

از مجموع 4 میلیون و 709 هزار زن فعال، 3 میلیون و 984 هزار زن شاغل هستند

ایلیا پیرولی
خبرنگار


در تابستان سال 1401، از مجموع جمعیت فعال زنان، 84.6 درصد آنها شاغل بوده‌اند. در سه ماهه اول امسال نیز زنان شاغل به همین میزان بوده‌اند، با این تفاوت که میزان و تعداد جمعیت فعال زنان در سه ماهه دوم امسال نسبت به بهار سال‌جاری و تابستان سال گذشته با افزایش مواجه شده است. گزاره‌ای که رونق اشتغال و کاهش نرخ بیکاری زنان را نوید می‌دهد. در سه ماهه دوم امسال نسبت به سه ماهه دوم سال گذشته، سهم زنان شاغل از اشتغال کل کشور با افزایش مواجه شد و به بیش از 41.69 درصد رسید و 378 هزار شاغل جدید به جمع شاغلان اضافه شد.
بنابر داده‌های آماری مرکز آمار از بازار کار تابستان سال 1402، تعداد اشتغال خالص زنان در این فصل بالغ‌بر 378 هزار شغل بوده است. سال گذشته در همین بازه زمانی 113 هزار و 912 شغل در بخش زنان ایجاد شده بود. بنابراین حدود 265 هزار شغل بیشتر از سال گذشته در بخش زنان ایجاد شده است. در این میان، از مجموع 4 میلیون و 709 هزار زن فعال، 3 میلیون و 984 هزار زن شاغل هستند و تنها 725 هزار زن از این جمعیت بیکار هستند. به عبارتی در تابستان امسال، 84.6 درصد ازمجموع زنان فعال در بازار کار شاغل بوده‌اند.
از تابستان سال 1400 تا تابستان سال 1402، به میزان 5.3 درصد بیکاران فارغ‌التحصیل زن کاهش یافته است.
بر اساس گزارش مرکز آمار، تابستان امسال 906 هزار و 799شغل خالص ایجاد شده که 378 هزار و 134 شغل به زنان اختصاص یافته است. چنانچه سهم زنان از مجموع اشتغال خالص ایجاد شده در تابستان سال 1402، بیش از 41.69 درصد بوده است.
در تابستان سال 1402 نسبت به تابستان سال 1401، نرخ بیکاری کشور با کاهش یک درصدی، به 7.9 درصد رسید و نرخ جمعیت فعال نیز با 0.6 درصد افزایش به 41.6 درصد رسید.
همزمانی رشد نرخ مشارکت اقتصادی کشور با ادامه روند نزولی نرخ بیکاری آن که حالا به کف 19 ساله اخیر خود رسیده است، سیگنال‌های مثبتی را از اقتصاد کشور ارسال می‌کند. بهبود فضای کسب و کار و افزایش تعداد کارجویان برای اقتصاد کشور به معنای رونق تولید و به حرکت درآمدن بخش مولد اقتصاد کشور است.
طبق آمار ارائه شده، در تابستان امسال با اضافه شدن 906 هزار و 799 شاغل جدید به شاغلان کشور، تعداد آنها به 24 میلیون و 685 هزار و 513 نفر رسیده است. در این بازه زمانی، تعداد شاغلان زن نیز با افزایش 378 هزار و 134 شاغل، به 3 میلیون و 984 هزار و 135  نفرافزایش یافته‌ است.

اشتغال زنان در بهار امسال
این در حالی است که در بهار امسال، از میان ۴ میلیون و ۵۳۹ هزار زن جویای کار، تنها ۶۷۳ هزار نفر بیکارند و در این میان ۳ میلیون و ۷۶۳ هزار نفر شاغل هستند. به عبارتی حدود ۸۵ درصد از جمعیت فعال زنان، شاغل هستند.
کل جمعیت فعال زنان، به ۴ میلیون و ۵۳۹ هزار نفر رسید که نشان از افزایش ۱۵۰ هزار نفری دارد. در مقابل ۲۳۷ هزار نفر از جمعیت غیرفعال زنان کاسته شد. در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته بیش از ۱۸۵ هزار نفر به تعداد شاغلان زن اضافه شد که جمعیت آنها را به ۳ میلیون و ۸۶۶ هزار نفر رسانده است. در این بازه زمانی از جمعیت غیرفعال زنان به میزان ۲۳۷ هزار نفر کاسته شده و تعداد آنها را به ۲ میلیون و ۶۳۱ هزار نفر کاهش داده است. براساس گزارش مرکز آمار، در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نرخ بیکاری از ۹,۲ درصد به ۸,۲ درصد کاهش یافته و نرخ مشارکت اقتصادی نیز از ۴,۹ درصد به ۴۱,۲ درصد افزایش یافته است. در همین بازه زمانی، اشتغال کشور نیز با ۰,۷ درصد افزایش به ۳۷,۸ درصد رسید و در این مدت ۷۲۸ هزار شغل جدید نیز ایجاد شده است. اما در این میان آنچه می‌توان از داده‌های مرکز آمار از وضعیت نیروی کار در بهار امسال نسبت به سه ماهه اول بهار سال گذشته استنباط کرد، این است که کاهش نرخ بیکاری در زنان بیشتر از مردان بوده است. طبق گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری زنان در بهار امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته، ۱,۳ درصد کاهش یافته اما این نرخ در مردان تنها یک درصد با کاهش مواجه شده است. نرخ بیکاری زنان از ۱۶,۱ درصد در بهار سال ۱۴۰۱ به ۱۴,۸ درصد در بهار سال ۱۴۰۲ رسیده است.

روند بهبود نرخ بیکاری زنان در تابستان امسال
در بهار امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته، نرخ بیکاری گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله زنان به ۳۲,۲ درصد رسید که این مقدار با کاهش ۸,۵ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که در این گروه سنی در مردان تنها، ۱,۵ درصد کاهش نرخ بیکاری مشاهده شده است.
جمعیت بیکار زنان در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله در بهار سال گذشته، بالغ بر ۱۶۳ هزار نفر می‌شد که این تعداد در بهار سال ۱۴۰۲ به ۱۴۶ هزار نفر رسید.
نرخ بیکاری زنان در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۲,۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. در بهار سال گذشته این مقدار ۲۸,۳ درصد بود که بهار امسال به ۲۶,۲ درصد رسید. نرخ بیکاری زنان در تابستان سال 1402 نسبت به همین مدت مشابه در سال 1401، 1.8 درصد با کاهش مواجه شده است. نکته قابل تأمل اینکه، نرخ بیکاری زنان در حالی در تابستان سال 1402 به 15.4 درصد رسیده که این نرخ در تابستان سال 1400، هنگام آغاز به‌کار دولت سیزدهم، 17.7 درصد بود که در تابستان سال‌جاری نسبت به دو فصل مشابه خود 2.3 درصد با افت روبه‌رو شده است. جالب آنکه نرخ بیکاری زنان در تابستان سال 1400 به نسبت تابستان سال 1399 طی یک سال، به میزان 1٫2 درصد با افزایش مواجه شده بود. در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته نرخ بیکاری زنان جوان به‌طور چشمگیری با کاهش مواجه شده است. این میزان کاهش نسبت به دوره‌های مشابه سال‌های گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.
طبق آمار ارائه شده، در تابستان امسال نرخ بیکاری زنان جوان در گروه سنی 15 تا 24 ساله با کاهش 8.6 درصدی از 39 درصد به 30.4 درصد رسیده است.
طبق آمار، نرخ بیکاری زنان در گروه سنی 18 تا 35 ساله در تابستان امسال نسبت به دو فصل مشابه با کاهش 4.4 درصدی روبه‌رو شده و به 26.6 درصد رسیده است. نرخ بیکاری زنان 18 تا 35 سال در تابستان سال 1401، 29٫3 درصد اعلام شدکه این میزان نسبت به تابستان سال 1400 که 31 درصد ثبت شده بود، 1٫7 درصد کاهش نشان می‌دهد. روند نزولی نرخ بیکاری در رده سنی زنان جوان نیز از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شده و این روند نزولی در دوفصل ابتدایی امسال هم ادامه داشته است.

 

برش

رونق مشارکت و افزایش اشتغال زنان
در تابستان امسال نرخ مشارکت اقتصادی زنان نسبت به تابستان سال 1400، 1.1 درصد افزایش داشته و نسبت به تابستان سال گذشته، 0.9 درصد با افزایش مواجه شده است. نرخ مشارکت در تابستان سال 1400، 13.5 درصد بود که این رقم در تابستان سال 1401، به 13.7 درصد افزایش یافت. روند افزایشی نرخ مشارکت زنان در همین تابستان نیز ادامه یافت و به کانال 14 درصد وارد شد. نرخ مشارکت اقتصادی زنان در تابستان امسال، به 14.6 درصد رسید. به بیان دیگر، باوجود اینکه نرخ مشارکت زنان افزایش یافته و نسبت بیشتری از زنان وارد سن کار شده‌اند، اما نه‌تنها این زنان تازه وارد شده به جمعیت بیکار افزوده نشده‌اند بلکه نرخ بیکاری کاهش نیز یافته است. این امر نشان می‌دهد وضعیت اشتغال بانوان در ایران در تابستان سال‌جاری نسبت به تابستان سال گذشته بهبود یافته است. همه این موارد نشان می‌دهد که دوباره کارجویان زن به یافتن شغل امیدوار شده و بستر لازم برای اشتغال آنها نیز فراهم شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی