صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین کنگره فعالان خواهر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد:

شعار مهم ما در حوزه فرهنگ نهضت بازگشت به مساجد است

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در نخستین کنگره فعالان خواهر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در تالار وحدت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت و بانوان ایران‌زمین، مادران شهدا و همسران شهدا و جانبازان با بیان اینکه بعد از سال‌های جنگ مرکزیت فرهنگی از مساجد گرفته شد، گفت: بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگ ضروری است و مساجد فعال، مساجدی نیست که در آن سه وعده نماز جماعت برگزار شود که امروز بسیاری از مساجد ما همین کارکرد را هم ندارند. این روزها یاد و خاطره شهدای عزیز فلسطین در میان ما بیش از گذشته رواج دارد که بعد از حماسه هفتم اکتبر صبوری را عملاً به جهانیان درس می‌دهند و درس آزادی زنان غزه فصل نویی در تاریخ جهاد بانوان است. به زنان و دختران غزه درود می‌فرستیم.
وی درباره سیاست اصولی ما در نگاه به مساجد افزود: شعار مهم دولت در حوزه فرهنگ را نهضت بازگشت به مساجد اعلام کردیم. مساجد همه داشته‌های انقلاب اسلامی است و نهضت امام یک نهضت مسجدمحور است و هسته سخت مسجد بچه‌های مسجد و هیأت‌ها بودند و تا امروز حیات نهضت و استعلایی که رخ داده به دلیل حضور اصحاب قرآن و مسجد در پیشانی رهبر عزیزمان بوده است. در دولت انقلابی باید همه محورهای خود را ارتقای فعالیت‌های اجتماعی با محوریت مسجد قرار دهیم. این فعالیت‌ها با الگویی که رهبر انقلاب و امام راحل تببین کردند خیلی فاصله داریم. ما خلأ داریم. اعداد و ارقام در مورد مساجد فعال بشدت نگران‌کننده است. اسماعیلی افزود: مساجد فعال، مساجدی نیست که در آن سه وعده نماز جماعت برگزار شود که امروز بسیاری از مساجد ما همین کارکرد را هم ندارند.
حکومت اسلامی با مسجد قبا و مسجدالنبی شروع شده و حکومت جهانی اسلامی به رهبری بقیة‌الله الاعظم مسجد کوفه است و در این فاصله نهضتی که بیشترین شباهت را به نهضت علوی و فاطمی دارد و به نهضت مهدوی ملحق خواهد شد، ناگزیر از حضور در مسجد است. حضور در مسجد و فعالیت‌ها در مساجد امر نمایشی و حاشیه‌ای نیست بلکه امری اصلی است. با توجه به داشته‌های خود در حوزه مساجد، نسبت به ابتدای انقلاب عقبگرد داشتیم، من چهار سال مکبر مسجد محله خودمان بودم. در مسجد قرآن یاد گرفتیم و تئاتر بازی کردیم و تمام فیلم‌های سینمایی چون سفیر و محمد رسول‌الله را در مسجد دیدیم. وزیر فرهنگ با اشاره به جایگاه بانوان در گفتمان امام و رهبری تصریح کرد: در الگوی سوم، زنان علاوه بر مادر و همسر، یک فعال اصیل اجتماعی هستند. امام این جایگاه را به بانوان دادند.
رژیم پهلوی شخصیت بانوان را لگدمال کرد اما عمده نهضت امام با بانوان بود. انقلاب ما یک انقلاب فاطمی الحدوث و حسینی البقاست و با نام امام حسین تداوم پیدا کرده و بار عظیمی از این نهضت بر دوش بانوان بود. من از حضور در خانواده‌ای صحبت می‌کنم که سه فرزندشان با هم در جبهه بودند. نزدیک ایام کربلای چهار و پنج می‌شویم. مادران شهدا چه حماسه‌ای را آفریدند. زنان ما جلوتر بودند. شهید حاج حسین همدانی در راه‌اندازی تیپ همیشه پیروز محمد رسول‌الله که بعداً تبدیل به لشگر شد، همراه با شهیدان همت و شهبازی و جاویدالاثر، می‌گفتند که از کنار تنور پخت نان تا بچه‌هایی که به عمق خاک دشمن نفوذ می‌کردند، اینها جلو می‌بردند.
اسماعیلی درباره اهمیت ایجاد وحدت در جامعه قرآنی گفت: جامعه قرآنی ما باید پیشتاز وحدت شود و اجازه ندهند دوقطبی‌سازی‌های موهوم جامعه را متأثر از خود کند و با استفاده از مکتب فرهنگی خود باید دایره را گسترش دهیم. این کانون‌ها را راه‌اندازی نمی‌کنیم که در وضعیت فعلی برشی ایجاد کنیم بلکه کانون‌های بانوان را ایجاد می‌کنیم تا به محل بروز روحیات ایثارگرایانه و دیگر‌خواهی تبدیل شود و مفاهیم مکتب خود را توسعه دهیم.‌ رسالت امروز زنان و مردان انقلابی، مسجدی و قرآنی این است که جامعه ایرانی را زیر پرچم اسلام و ولایت گرد هم آوردند. وقتی با قدرت حداکثر وحدت را ایجاد کنیم، پیروزی ما در اجتماع با وحدت ماست.

فصل نویی در استفاده از توانایی های بانوان
در مساجد را شاهدیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این کنگره در جمع خبرنگاران گفت: ما ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد داشتیم که در دوره اخیر تنها در حوزه کانون‌های فرهنگی بانوان 1300 کانون مختص بانوان راه‌اندازی می‌شود تا بانوان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد بتوانند منشأ اثرات بیشتری باشند.
همه پشتیبانی‌های لازم برای این کانون‌ها به صورت ویژه توسط کانون‌های فرهنگی و هنری انجام می‌شود و شاهد ظهور فصل نویی در ارائه فعالیت‌های فرهنگی و هنری با استفاده از ظرفیت‌های بالای بانوان در مساجد خواهیم بود. اسماعیلی درباره اهمیت دادن بانوان به این فعالیت‌های فرهنگی گفت: در میان تمام فعالیت‌ها و اماکنی که بانوان می‌توانند در آن حضور داشته باشند، مسجد بهترین مکان است چرا که امنیت، فضای عبادت و همچنین فضای کنش ایثارگرانه در مساجد فراهم است.
 1300 کانونی که در حال راه‌اندازی است، گام نخست خواهد بود و این کار را توسعه خواهیم داد و حوزه کانون‌های فرهنگی و هنری بانوان شاید مهم‌ترین برنامه اجرایی دولت در بخش مساجد باشد. در حال توسعه سینماهای سیار هستیم و اکثر نمایش‌های این سینماها در مساجد است.

جستجو
آرشیو تاریخی