صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

طرح تحول راه‌ها و پل‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود

برچیدن پل‌های وحشت از معابر روستایی

ارتقای شاخص آسفالت راه روستایی و توسعه مسیرهای ارتباطی در استان کهگیلویه و بویراحمد با روی کارآمدن دولت سیزدهم، رونقی دوباره گرفته و با آغاز ساخت پل‌های بزرگی همچون پل شهید طیب، پل وحدت لنده، پل بید انجیر، پل رود سمه، پل تنگ چویل و پل روستای جلاله، امیدها برای پایان دادن به عمر ارابه‌های ترس (گرگر) در مناطق روستایی را زنده‌تر کرده است.
سال‌هاست که داستان استفاده از گرگر(جره) به حکایتی غمناک وهراس‌انگیز در برخی از نقاط محروم و روستاهای کهگیلویه وبویراحمد تبدیل شده است. نیمکتی آهنی و مخوف که با ریسمانی پولادین بر فراز رودخانه‌های خروشان عبور کرده و مصیبت‌های بسیاری را به سر خانواده‌ها و کودکان و دختران معصوم می‌آورد. کودکانی بی‌گناه که با دلی لرزان، سوار این نیمکت سخت و آهنی شده و تنها برای خریدی کوچک یا کاری معمولی، آن هم در زمستان از رودخانه‌های دهشتناک «مارون و خرسان و یا ایدنک» عبور کرده و تاوان سوارشدن بر ارابه ترس را با قطع بند انگشتی پرداخت می‌کنند.
مهاجرت اجباری روستاییان
ساکنان روستاهای «موگر» لنده «بیدانجیر» در چرام و «گاودانه علیرضا» «دره نی»، «چم رود» «دشتک علیا و سفلی»، «نسه کوه» و چندین روستای دیگر کهگیلویه و بویراحمد هستند که سالیان متمادی تجربه تلخ و تاوان سنگین استفاده از «گرگر» را بارها چشیده‌اند. چند تن نیز از اهالی این روستاها، به دلیل استفاده از ارابه مرگ (گرگر) کشته شده و انگشتان خیلی از کودکان و دانش‌آموزان و اهالی این روستاها قطع شده است.
«سیدعلی احمدزاده» استاندار کهگیلویه و بویراحمد، راهبرد و سیاست اصلی دولت سیزدهم را رفع محرومیت از چهره مناطق محروم و روستاها دانسته و می‌گوید: عبور روستاییان استان روی پل‌های روستایی خطرناک در میان دره‌ها و رودخانه‌های عمیق، تاکنون شمار زیادی تلفات داده است که به منظور سهولت مردم کارهای زیرساختی زیادی در این حوزه آغاز شده است.  وی می‌افزاید: برای تسهیل در مسیر عبور و مرور مردم پلی به طول ۶۵ متر روی رودخانه روستای بید انجیر در حال احداث است و کار در مراحل پایانی است و با توجه به شروع فصل بارندگی تلاش می‌شود این پل تا قبل از پایان سال به بهره‌برداری برسد تا مردم برای تردد با مشکلی مواجه نشوند. پلی که تاکنون ۵۵ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیلش، هزینه شده و برای اتمام آن به ۱۵۰ میلیارد ریال دیگر نیازمند است. پیشرفت این پل تاکنون ۴۵ درصد بوده و در صورت تأمین اعتبار و مساعد بودن شرایط آب و هوایی، ظرف سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
«طریق الطیب» موگر
احداث جاده دسترسی به روستای موگر سوق (طریق الطیب) زادگاه شهید هدایت‌الله طیب از شهدای شاخص استان، یکی از درخواست‌های مردمی و مطالبات جدی است که در سفر هیأت دولت به کهگیلویه وبویراحمد مصوب شد. طبق گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، روستای موگر در بالادست رودخانه و سد مارون قرار داشته و به دلیل نبود جاده دسترسی، امکان بهره‌مندی مردم وجود ندارد. برای حل این مشکل، عملیات اجرایی پل شهید طیب روی رودخانه مارون یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور در لنده به وصیت شهید هدایت‌الله طیب و پس از چند سال انتظار در دولت سیزدهم آغاز شده و تاکنون حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
عبور امن از «دره وحشت»
همه ساله با شروع فصل بارندگی و راه افتادن سیلاب در دره وحدت یا به گفته ساکنین(دره وحشت)، ارتباط ۱۰ روستای بخش موگرمون با لنده مرکز شهرستان به کلی قطع می‌شود. طبق گفته «جلال دانش» فرماندار لنده، تاکنون پنج نفر در این منطقه، هنگام عبور از رودخانه غرق شده‌اند. برای رفع این مشکل، سال گذشته ساخت یک پل ارتباطی پس از ۱۷ سال انتظار با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال آغاز گردیده است.
پل ارتباطی در دیشموک
ساکنان روستاهای ۴۰ خانواری رود سمه و پایپَر دیشموک، سال‌هاست که از نبود پل ارتباطی روی این رودخانه رنج کشیده و اغلب دانش‌آموزان این روستاها به دلیل بسته‌شدن راه ارتباطی مجبور به ترک تحصیل شده‌اند. طبق گفته «علیرضا نوروزی» بخشدار دیشموک، ساخت پل روی رودخانه سمه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۲۰ درصد کار هنوز باقی مانده است. در مجموع پیشرفت عملیات اجرایی طرح، مطلوب بوده اما به دلیل کمبود اعتبار، تکمیل کار توسط پیمانکار به کندی پیش می‌رود.
ترمیم پل «تنگ چویل»
اما وجود ۲ دره فصلی پرآب، ارتباط بخش دیشموک با استان خوزستان را قطع کرده و رؤیای رفتن به باغملک از راه دیشموک در کوهستان تنگ چویل را به آرزویی برای مردم این منطقه محروم تبدیل کرده است.
آنگونه که «سیدعلی احمدزاده»، استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: دستور تأمین اعتبار و انتخاب پیمانکار قوی برای تسریع در عملیات اجرایی ترمیم پل تنگ چویل دیشموک به برنامه و بودجه و راهداری و حمل و نقل استان داده شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی