صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

استقلال و پرسپولیس تا پایان سال واگذار می‌شوند

هاشمی: این بار شعار نیست و عمل می‌شود

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، دیروز با حضور در محل تالار شهدای دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران نشستی صمیمی با دانشجویان داشت و به سؤالات آنها پاسخ داد. او در این نشست، با اشاره به اینکه خیلی خوشحال هستم که در جمع دانشجویان و اساتید علوم ورزشی و تندرستی هستم، گفت: «همواره از نظرات کارشناسان ورزشی بهره برده‌ام و معتقد هستم که نظرات این کارشناسان برای ورزش کشور بسیار راهگشا است و امیدوار هستم چنین نشست‌هایی مستمر باشد و در استان‌های مختلف نیز جلساتی را با کارشناسان ورزش هر استان برگزار می‌کنم. دیدار جامعه ورزش با مقام معظم رهبری بسیار اثرگذار بود و همه متوجه نگاه رهبری به ورزش در ابعاد مختلف شدند. ایشان تأکید کردند که اگر می‌خواهیم ایران قوی داشته باشیم، باید ورزش قوی داشته باشیم و طرح این مسأله نشان می‌دهد که تا چه حد ورزش اثرگذار است.»
وزیر ورزش و جوانان با تأکید بر اینکه امیدوار هستیم شاهد حضور غیرورزشی‌ها در ورزش نباشیم، عنوان کرد: «با تغییرات در آینده، بحث آموزش را تقویت و از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده می‌کنیم. بعضاً فلان فرد سیاسی فشار آورده تا یک ورزشگاه در شهرستان متبوعش ساخته شود و بعد متوجه شده‌اند اساساً در آن شهر فوتبال مستعد نیست و در عین حال در شهری مانند انزلی که در رشته فوتبال بسیار مستعد است ورزشگاه مناسبی ساخته نشده و امیدوار هستیم تا پایان سال شاهد پیشرفت طرح آمایش سرزمینی باشیم و حتی اگر یک فرد سیاسی از بالا به بنده به عنوان وزیر ورزش و جوانان نیز فشار آورد و توصیه کرد به او پاسخ دهم که وزارت ورزش و جوانان بر اساس طرح آمایش سرزمینی و قانون وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان کار خود را پیش می‌برد.»
هاشمی با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان مگر می‌تواند تیمداری کند؟ یادآور شد: «وزارت ورزش وظیفه‌ای برای تیمداری ندارد در حالی که سال هاست تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس را مدیریت می‌کند، آن هم در شرایطی که قانون اجازه نمی‌دهد حتی یک ریال برای این تیم‌ها هزینه کنیم. البته استقلال و پرسپولیس تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار می‌شوند. این اتفاق در حد شعار نخواهد بود و عملیاتی می‌شود و به عنوان یک دستاورد بزرگ با راهکارهای سازمان خصوصی‌سازی مدنظر قرار می‌گیرد و یک خدمت بزرگ به ورزش است و باعث می‌شود وزارت ورزش و جوانان به دیگر وظایف اصلی وزارت ورزش بپردازد؛ همه این شرایط باعث شده وزارت ورزش و جوانان از وظایف خود مانند عمومی کردن ورزش غافل بماند.»
وزیر ورزش و جوانان به بحث حق پخش هم پرداخت: «حق پخش تلویزیونی در ورزش حرفه‌ای بیش از ۶۰ درصد را به خود اختصاص داده اما آیا ورزش کشور از این سهم برخوردار است؟ خیر. موضوع مهم دیگر قانون کپی رایت است اما حتی استقلال و پرسپولیس به عنوان باشگاه‌های بزرگ کشور فاقد این مزیت هستند و باید به عنوان قانون از سوی مجلس شورای اسلامی مدنظر قرار گیرد.»
او در ادامه به اینکه طرح شهرک مدال در دستورکار قرار گرفته و زمین به صورت رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد و قهرمانان واجد مدال به صورت رایگان صاحب واحد مسکونی می‌شوند، اشاره کرد: «صنعت ورزش موضوع مهمی است که در ورزش دنیا مطرح می‌شود و ما نیز به صورت جدی به این مسأله توجه داریم اما تا زمانی که نظام باشگاه‌داری تهیه و به قانون تبدیل نشود نمی‌توانیم به هدف اصلی برسیم.»
هاشمی ادامه داد:«وزارت ورزش استقبال می‌کند که دانشجویان به منظور تقویت مهارت‌ها در دوره‌های کارورزی شرکت کنند. در حال حاضر ۳۲ هزار و ۵۰۰ باشگاه در کشور وجود دارد که ۹۰ هزار شغل ورزشی در آنها ایجاد شده و ایجاد ۱۸ هزار شغل دیگر نیز در دستورکار قرار گرفته است. همچنین باید نظامی تألیف شود که وضعیت حقوقی مربیان مدنظر قرار گیرد.»
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه در قالب ماده ۸۸ برخی اماکن ورزشی به بخش خصوصی واگذار شده و بخشی نیز در اختیار دولت است، اعلام کرد: «به دنبال آن هستیم که دانشجویان تربیت بدنی به صورت رایگان و نیم بها از این اماکن ورزشی استفاده کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی