صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

خبر در خبر

ایرنا

سیدعادل مولا، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به سرشماری پاییزه سال ۱۴۰۲ در منطقه حفاظت شده دیمه رامهرمز گفت: حدود ۲۰۰ رأس آهو در این منطقه حفاظت شده سرشماری شد. سرشماری پستانداران هر ساله در فصل پاییز به منظور برآورد جمعیت گونه‌ها، برنامه‌ریزی جهت مدیریت و حفاظت آنها در زیستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

 

ایسنا

  نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: اصل ۵۰ قانون اساسی بر موضوع محیط‌ زیست تأکید دارد که نسل حال و آینده باید از آن بهره‌مند شود و حفظ محیط‌ زیست یک وظیفه عمومی تلقی می‌شود. فعالیت خانه‌های محیط‌ زیست از جمله اقدامات شاخص این سازمان برای افزایش مشارکت مردمی در استان‌ بوده و اکنون 2هزار خانه محیط‌ زیست در کشور فعال و منشأ خدمات بسیار ارزشمندی است.
 

مهر

محمدعلی جودکی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهارستان از جمع‌آوری یک واحد ضایعات آلاینده در شهرک صنعتی «قلعه میر» خبر داد و گفت: طی گشت مشترک اداره حفاظت محیط زیست بهارستان و بخشداری بوستان، ضمن پایش محورهای جاده «همدانک» به شهریار و مسیر اتوبان ساوه به تهران، از واحدهای جمع‌آوری و تفکیک ضایعات خیرآباد و «همدانک» بازدید و دو مورد پسماندسوزی توسط واحدهای متخلف شناسایی شد. ضمن اطفای آتش، اخطاریه به واحدهای آلاینده ابلاغ و بیش از ۲۶ واحد غیرمجاز و آلاینده به کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری نسیم‌شهر برای برخورد قانونی معرفی شدند.

 

ایسنا

  مریم مغانلو، رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالی متمادی، تغییرات اقلیمی و برداشت بی‌رویه از بلوط‌های زاگرس از میزان آنها بسیار کاسته شده است. ایران از تنوع گیاهی و گونه‌ای بسیار متنوع و غنی برخوردار است؛ اما به دلیل خشکسالی، کم‌آبی و گرمایش و تغییرات اقلیمی سال‌های اخیر، بسیاری از گونه‌های گیاهی در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند. با بهره‌برداری بی‌رویه انسان از این گونه‌ها، ازجمله درختان بلوط ناحیه رویشی زاگرس جمعیت آنها محدود و درگیر طغیان آفات و خشکسالی شده‌اند.

 

ایبنا

 غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان درباره بازدید از شانزدهمین نمایشگاه کاغذ و مقوای هند، گفت: موضوع صنعت کاغذ در بُعد رشد و پایداری از طریق فناوری سبز همچنین طرفداری از محیط زیست در این رویداد مشهود بود.یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های جهان در حوزه سلولزی در هفت سالن، هفته پیش برگزار شد. حدود ۵۹۸ غرفه از قاره‌های مختلف اروپا، امریکای شمالی، امریکالی جنوبی، آسیا و آسیای دور در این رویداد حضور داشتند و جدیدترین نوآوری‌های خود را به نمایش گذاشتند.

 

ایرنا

   امامعلی یگان‌زاده، سرپرست اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان شمیرانات از دستگیری شکارچی غیرمجاز در گشت محیطبانان منطقه حفاظت شده البرز مرکزی خبر داد و گفت: مأموران این اداره بعد از دریافت گزارش مردمی مبنی بر شنیدن صدای گلوله، در ارتفاعات منطقه حفاظت شده البرز مرکزی، به محل اعزام و در بررسی محل لاشه کل وحشی کشف کردند. پس از ردگیری خودروی شکارچی و اخذ دستور قضایی برای تفتیش خودرو و ورود به منزل شکارچی، ۳ قبضه اسلحه به همراه خشاب و فشنگ، یک عدد دوربین چشمی و مقادیر قابل توجهی گوشت کل وحشی کشف شد.

 

پاد

 مستند «ارجنا» با موضوع توجه به احیای جنگل و حفظ محیط زیست، جدیدترین تولید حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری به نویسندگی و کارگردانی عباس رفیعی مرغملکی در بخش مسابقه ملی هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» راه پیدا کرد. این جشنواره بهترین ویترین برای تولیدات سینمایی مستند ایران است و هر ساله تولیدات هنرهای تصویری حوزه هنری استان در این رویداد بین‌المللی حضور داشته و در چند دوره جوایزی را از آن خود کرده است.

 

مهر

   آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: برنامه‌های هفته پژوهش از ۲۱ تا ۲۹ آذر در این مجموعه جهانی با برپایی دو نمایشگاه «روتوش نگاتیوهای عکاسی با پایه شیشه‌ای» در عکس‌خانه کاخ گلستان و نمایشگاه «دروازه‌های تهران قدیم» در ضلع غربی عمارت تخت مرمر اجرا می‌شود. همچنین روز پنجشنبه ۲۳ آذر کتاب «برآمدن قاجار: تاریخ ایران از پایان عصر صفوی تا قتل آغامحمدخان قاجار» اثر غلامحسین زرگری‌نژاد برای بار دوم رونمایی و کارشناسان تاریخی و فرهنگی درباره این کتاب به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت.

جستجو
آرشیو تاریخی