صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و سه - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز طرح اسقاط خودروها خبر داد

گواهی اسقاط تاکسی ۲۱۰ میلیون تومان شد

رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از شروع اسقاط خودروها خبر داد.
یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران و بسیاری از کلانشهرها، خودروهای فرسوده هستند که علاوه بر افزایش ترافیک با مصرف بالای بنزین باعث آلودگی می‌شوند. بنابراین از اهداف سازمان حفاظت محیط زیست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزینی خودروهای استاندارد و برقی به جای آنها است.
در این زمینه سازمان حفاظت محیط زیست دو موضوع مهم و جدی درباره آلودگی هوا را پیگیری کرد؛ نخست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و دیگری استاندارد آلاینده‌های خودرو.
داریوش گلعلی‌زاده، رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ادغام دو آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک و ماده ۱۰ صنعت خودرو، آخرین تغییرات گواهی اسقاط خودروهای فرسوده را اعلام کرد.
اولین بار بحث اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در دهه ۸۰ مطرح و براساس آن قرار شد به ازای واردات خودرو، تعدادی خودرو فرسوده از رده خارج شود. طرحی که با وجود اختصاص اعتبارات در سال‌های ابتدایی امیدوارکننده به نظر رسید؛ اما به‌دلیل مشکلات اعتباری، ممنوعیت واردات خودرو و مسائل دیگر در دهه ۹۰ متوقف شد. دولت سیزدهم این مهم را دوباره در دستور کار قرار داد و چرخه اسقاط خودروها آغاز به کار کرد.
داریوش گلعلی‌زاده، با اعلام خبر ادغام آیین‌نامه ماده ۱۰ صنعت خودرو با آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک (تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند) افزود: موضوع اسقاط خودروهای فرسوده طی 7- 6 سال گذشته متوقف شده بود، بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست تلاش کرد از طریق منابع خود اسقاط خودرو، این چرخه را به گردش درآورد.
شرایط مناسب برای نوسازی خودروها
وی سن فرسودگی تاکسی‌ها را ۱۰ سال اعلام کرد و گفت: در گذشته یک تاکسی دو گواهی اسقاط دریافت می‌کرد که این گواهی‌ها عددی حدود ۷۰ میلیون تومان نصیب دارنده تاکسی فرسوده می‌کرد، اما با تغییرات جدید نزدیک ۲۱۰ میلیون نصیب تاکسی فرسوده می‌شود، که با یک آورده اندک شرایط برای نوسازی خودرو مهیا می‌شود.
گلعلی‌زاده گفت: سواری‌ها ۷۰ میلیون بابت گواهی اسقاط دریافت خواهند کرد، به علاوه ۲۰ میلیون تومان که ارزش لاشه خودرو است.
رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه رادیوایران، گفت: این هدف‌گذاری با تمرکز بر خودروهای پر پیمایش و اثربخشی آنها بر آلودگی هوا صورت گرفته است و بنا به برنامه‌ریزی‌ها، چشم‌انداز ما از این اقدامات خارج کردن سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه فرسوده از چرخه است.
وی با اعلام خبری امیدبخش برای مردم شهرهای اهواز، بوشهر و عسلویه اظهار کرد: با توجه به اقدامات انجام شده و توافق‌های صورت گرفته تا سال آینده خروجی گاز فلر در این شهرها نصف خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی