صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

اعتراض جوانان امریکایی و بحران سیاست خارجی واشنگتن

موج حملات گسترده اعتراضی به حمایت بی‌چون وچرای ایالات‌متحده، هم در عرصه داخلی و سیاسی و هم در ساحت افکار عمومی به بی‌سابقه‌ترین سطح ممکن رسیده است. از زمان آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه، بسیاری از مقامات سیاسی امریکا بر خلاف رویه‌ معمول، انتقاد خود را از حمایت دولت این کشور از رژیم‌صهیونیستی در جنگ غزه مخفی نکرده‌اند. از مهم‌ترین مواضع و اقدامات اعتراضی می‌توان به استعفای «جاش پال» از مدیران دفتر امور سیاسی-نظامی وزارت خارجه امریکا اشاره داشت که با انتشار یادداشتی صریح ضمن اعلام استعفای خود از تصمیم دولت بایدن به افزایش کمک‌های نظامی به رژیم‌صهیونیستی انتقاد کرد و نوشت:گمان می‌کنم داریم همان اشتباهاتی را تکرار می‌کنیم که طی دهه‌های گذشته مرتکب شده‌ایم و من از اینکه بیش از این در این‌باره نقشی داشته باشم، امتناع می‌کنم.
افزون بر مقامات سیاسی، شراکت تمام‌عیار دولت بایدن در جنایات بی‌امان رژیم بنیامین نتانیاهو با مخالفت گسترده افکارعمومی بویژه جوانان این کشور روبه‌رو شده است. در همین راستا روزنامه گاردین گزارش داد که جنگ جدید غزه موجب ایجاد اختلاف میان نسل جوان و نسل‌های مسن‌تر امریکایی شده است، به شکلی که امروز بخش اعظم جوانان امریکا از حمایت دولت این کشور از رژیم‌صهیونیستی ناراضی هستند.
گاردین با اشاره به اینکه در پی آغاز جنگ غزه، جوانان خشمگین امریکا سردمدار جنبش در حال رشد همبستگی با مردم فلسطین در این کشور بوده‌اند، نوشته است: آنها در واشنگتن و دیگر شهرها و ایالت‌ها به خیابان آمده‌اند تا خواستار برقراری آتش‌بس دائمی شده و مخالفت خود را با حمایت‌های کاخ سفید از حملات رژیم‌صهیونیستی به غزه اعلام کنند؛ حملاتی که به شهادت هزاران فلسطینی منجر شده و یک بحران انسانی ایجاد کرده است.
به گزارش این رسانه غربی، شکاف نسل‌ها در امریکا بر سر مناقشه فلسطین، گفتمان سیاست خارجه واشنگتن را دچار مشکل کرده است، زیرا تا پیش از این عموماً طرفداران هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در امریکا، حامی رژیم‌صهیونیستی بودند و این رژیم در ایالات‌متحده از حمایتی تقریباً تمام‌عیار برخوردار بود. حال با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ امریکا، این احتمال مطرح است که مسأله فلسطین احتمال پیروزی دوباره بایدن، رئیس‌جمهور کنونی این کشور را کاهش دهد.
شبلی تلهامی، مدیر مؤسسه صلح و توسعه «انورسادات» در دانشگاه مریلند می‌گوید: در دیدگاه جوانان امریکا خصوصاً دموکرات‌ها به مسأله فلسطین، وقایع بزرگی در حال رقم خوردن است.
با آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر که به کشته ‌شدن ۱۲۰۰ و اسارت ۲۴۰ نفر صهیونیست منجر شد، حمایت‌ها از رژیم‌صهیونیستی افزایش یافت، اما با گذر زمان و عملیات دو ماهه این رژیم در نوار غزه که به شهادت دست‌کم ۱۷ هزار فلسطینی منجر شده است، بسیاری از امریکایی‌ها خصوصاً جوانان این کشور به خیابان‌ها آمده و مخالفت خود را با حملات زمینی و هوایی صهیونیست‌ها علیه مردم غزه اعلام کرده‌اند. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد جوانان امریکا نسبت به نسل‌های قبل از خود اهمیت بسیار بیشتری به فلسطینیان نشان داده و با سیاست‌ها و استراتژی جو بایدن در قبال این مناقشه مخالفت شدیدتری دارند. این جریان مشخصاً میان حامیان حزب دموکرات در امریکا بیشتر دیده می‌شود.
اندکی پس از حمله هفتم اکتبر حماس به مواضع رژیم‌صهیونیستی، یک مرکز نظرسنجی در مریلند یک نظرسنجی برگزار کرد؛ تحقیقی که چهار هفته پس از هفتم اکتبر دوباره تکرار شد. با مقایسه نتایج این دو نظرسنجی مشابه، می‌توان دریافت که تعداد جوانان دموکرات امریکایی که بایدن را «بیش از حد حامی اسرائیل» می‌دانند، در این چهار هفته بیش از دو برابر شده است. از سوی دیگر تعداد جوانان دموکراتی که می‌گویند در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به دلیل مواضع بایدن در قبال مسأله فلسطین به او رأی نمی‌دهند بیش از دو برابر شده است. در یک نظرسنجی که در اواسط نوامبر منتشر شد، ۵۲ درصد از جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله امریکایی اعلام کردند بیشتر با فلسطینیان همدردی می‌کنند تا اسرائیلی‌ها. این در حالی است که در نظرسنجی مشابهی در ماه اکتبر، ۴۱ درصد از جوانان امریکایی اعلام کرده بودند با اسرائیلی‌ها همدردی می‌کنند. تلهامی در این‌باره گفت: این بیشترین تغییری است که در این مدت کوتاه دیده‌ام.
همچنین یک نظرسنجی شبکه خبری ان‌بی‌سی نشان می‌دهد ۷۰ درصد از جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله امریکایی مواضع بایدن در قبال این مناقشه را قبول ندارند و تنها ۱۹ درصد از آنان از سیاست‌های رئیس‌جمهور امریکا نسبت به این مسأله راضی هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی