صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و دو - ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

تأمین میوه شب یلدا بدون تغییر قیمت

طرح نظارتی ویژه شب یلدا برای کنترل قیمت‌ها از ۲۰ آذرماه آغاز به کار کرده و نظارت ویژه بر میوه‌فروشی‌ها، قنادی‌ها، آجیل‌فروشان و گل‌فروشی‌ها درحال انجام است

نفیسه امامی
خبرنگار

  با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل پاییز و فرارسیدن شب یلدا و افزایش تقاضا برای خرید میوه‌های یلدایی مانند انار، هندوانه، خرما و کالاهایی مانند خشکبار، میوه و شیرینی قیمت این محصولات با رشد قیمت و بعضاً غیرمتعارف مواجه می‌شود.
سال‌های گذشته با نزدیک شدن به این ایام سیستم‌های نظارتی اعلام می‌کردند نظارت بر همه فروشندگان امکانپذیر نیست و باید با عرضه فراوان قیمت‌ها شکسته شوند و حالا عرضه میوه مخصوص شب یلدا در روزهای پایانی آذرماه افزایش خواهد یافت تا قیمت‌ها بالا نرود. از سوی دیگر میوه به میزان کافی ذخیره شده و از ۲۷ آذرماه به منظور تنظیم قیمت‌ها وارد بازار خواهد شد.
هندوانه به‌طور سنتی یکی از مهم‌ترین میوه‌های یلدایی محسوب می‌شود که به میزان کافی تأمین شده است. حسین اصغری مدیرکل دفتر امور سبزی‌ و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی از عرضه ۱۷۰ هزار تن هندوانه پاییزی برای شب یلدا خبر داد و گفت:‌ برآورد تقریبی نیاز مصرف هندوانه در شب یلدا حدود 120 هزار تن است.
کشت هندوانه شب یلدا در استان‌های جنوبی و گرمسیر کشور انجام گرفته است و از طریق شهرهایی مانند دزفول تأمین می‌شود. اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره تأمین این میوه گفته است: سال‌های قبل هندوانه انباری برای این آیین ملی وارد بازار می‌شد، اما با پیش‌بینی نیاز بازار، هندوانه نیز به شکل تازه‌خوری برای شب چله تأمین است.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اضافه کرد: در کنار میوه‌های خاص این آیین، میوه‌های مکمل مانند نارنگی، پرتقال، سیب و… نیز به اندازه کافی ذخیره شده است.
رئیس اتحادیه بارفروشان استان تهران هم از ذخیره‌سازی 5هزار تن انار، کیوی، نارنگی، پرتقال، سیب و هندوانه در انبارها برای شب یلدا خبر داد، به‌طوری‌که این اقلام ذخیره شده در روزهای پایانی ماه یعنی از ۲۷ آذرماه در بازار عرضه خواهند شد و هیچ کمبودی وجود نخواهد داشت. به گفته مصطفی دارایی‌نژاد، روزانه ۲ تا 3 هزار تن سیب، انار، هندوانه و... در ورودی میدان مرکزی میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.
امسال تولید محصولات باغی وضعیت مناسبی داشته‌اند و خوشبختانه آفت‌زدگی و بلایای طبیعی به وقوع نپیوست. به همین جهت میوه با مقدار زیاد در کشور وجود دارد که می‌تواند عامل مهمی در جلوگیری از گرانی میوه در مناسبت‌هایی مانند شب یلدا و نوروز باشد.

آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار ویژه شب یلدا
باتوجه به احتمال افزایش غیرمتعارف قیمت میوه و کالاهای مخصوص شب یلدا در بازار، واحدهای بازرسی و نظارت، با حداکثر ظرفیت اتحادیه‌های صنفی، گشت‌های مشترک با سازمان‌های ذیربط تشکیل داده و به‌صورت مستمر، بازار مصرف را کنترل می‌کنند. طرح نظارتی ویژه شب یلدا برای کنترل قیمت‌ها هم از ۲۰ آذرماه آغاز به کار کرده و نظارت ویژه بر میوه‌فروشی‌ها، قنادی‌ها، آجیل‌فروشان و گل‌فروشی‌ها درحال انجام است.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر از آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار ویژه شب یلدا خبر داد که تا شب یلدا هم ادامه دارد.
مسعود امراللهی با اشاره به اینکه این طرح در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور اجرا می‌شود، یادآور شد: به استناد تفاهمنامه منعقد شده بین وزارت جهاد کشاورزی و اتاق اصناف کشور، در شبکه عمده‌فروشی بازرسان وزارت جهاد کشاورزی و در شبکه خرده‌فروشی بازرسان اصناف، نظارت در این طرح را انجام می‌دهند.
به گفته مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، در این طرح میوه، محصولات پروتئینی و آجیل مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرد.
وی تأکید کرد: شهروندان می‌توانند درصورت مشاهده تخلف شکایت خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کرده تا پس از ثبت گزارش بازرسان ما به آن رسیدگی کنند.

 

برش

شفاف سازی قیمت میوه در بازار
درحال حاضر نرخ کنونی هر کیلو انار دماوند ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان، انار ساوه ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان، انار شیراز ۲۰ تا ۵۵ هزار تومان، پرتقال تامسون شمال ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان، پرتقال ناول جنوب ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان، لیمو شیرین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، نارنگی ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان، نارنگی پیچ ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، نارنگی یافا ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان، انگور بی‌دانه ارومیه۳۰ تا ۷۰ هزار تومان، انگور بی‌دانه سفید ۱۵ تا ۴۰ هزار تومان، انگور بی‌دانه قرمز ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان، انگور مهره ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان، خرمالو شمال ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان، خرمالو شهریار و کن ۲۵ تا ۶۰ هزار تومان، سیب لبنانی زرد ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان، سیب لبنانی قرمز ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان و کیوی ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان است.

جستجو
آرشیو تاریخی