صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و یک - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

فرمانده ارتش در مراسم الحاق پهپاد رهگیر کرار مجهز به موشک مجید به نیروی پدافند هوایی:

اقتدار ایران در حوزه‌های مختلف موجب ناامیدی دشمن شده است

دفاع از امنیت مرزهای گسترده جمهوری اسلامی ایران به فناوری پیشرفته پدافند هوایی هواپایه بدون سرنشین مجهز شد. روز گذشته در آیینی با حضور فرمانده‌کل ارتش ده‌ها فروند از پهپادهای کرار مسلح به موشک مجید به یگان‌های نیروی پدافند هوایی ارتش ملحق شدند تا در مناطق پدافند هوایی مرزهای شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب، جنوب، جنوب‌شرق و شرق کشور به کار گرفته شوند. به گزارش ایرنا، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی در این آیین با بیان اینکه حیات یک ملت وابسته به تقویت مؤلفه‌های قدرت است و تجربه ثابت کرده که اقتدار ما موجب ناامیدی دشمن می‌شود، گفت: قوی شدن مؤلفه‌های مختلفی دارد، اما آنچه به ما نظامیان مربوط می‌شود، قوی‌تر شدن از لحاظ نظامی و آماده شدن برای مقابله با تهدیدات، حفظ و ارتقای آمادگی، بهره‌گیری از علم و فناوری و اقدام انقلابی برای در هم شکستن موانع است و ما برابر تدبیر و فرمان رهبر انقلاب، آماده مقابله با ترفندها و تهدیدات سخت و نرم دشمن هستیم.
فرمانده‌کل ارتش سپس با بیان اینکه پهپادهای کرار مجهز به موشک بخشی از توان پدافند هوایی و تقویت دفاع در سراسر مرزهای زمینی، دریایی و هوایی، اصل جدایی‌ناپذیر از ارتش است، تصریح کرد: دشمنان باید در راهبردها و راه‌کنش‌های نبردهای هوا به هوای خود بویژه در بُعد هواپیماهای بدون سرنشین تجدیدنظر قطعی کنند.

برتری‌های پدافند هواپایه
رهگیر مسلح به موشک مجید تحت عنوان «طرح رسول» حاصل همکاری و هم‌افزایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی پدافند هوایی ارتش است که می‌تواند با هزینه بسیار کمتر از هواپیماهای با سرنشین شکاری، عملیات رهگیری و انهدام هواگردهای متخاصم را به انجام رساند.
موشک پدافندی مجید که برای هدف قرار دادن اهداف در طرح رسول استفاده شده است به دو صورت حرارتی و تصویری هدف را ردگیری و دنبال می‌کند و یک دستاورد کاملاً بومی است. پهپاد کرار مسلح به موشک مجید در رزمایش پهپادی ارتش در مهرماه سال‌جاری با موفقیت هدف واگذاری را مورد اصابت قرار داد.  با الحاق پهپادهای طرح رسول به یگان‌های پدافندی در سطح کشور، بخش عمده‌ای از عملیات پدافند هواپایه به‌صورت تاکتیکی و در هر موقعیت جغرافیایی و با هزینه بسیار پایین‌تر نسبت به استفاده از هواپیماهای باسرنشین و با درصد خطر کمتر انجام می‌شود. «طرح رسول» مفهوم جدیدی از پدافند هوایی با عنوان پدافند هوایی هواپایه بدون سرنشین را به جهانیان معرفی کرد که می‌تواند نویدبخش روحیه خودباوری، اعتماد به نفس، عزت و عزم راسخ ملی برای جوانان و دوستداران جمهوری اسلامی ایران در جهت رشد و بالندگی و ارتقا در تمامی عرصه‌های علم و فناوری باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی