آماده باش مسئولان و امدادگران برای مهار آتش در پالایشگاه بیرجند

گروه حوادث/ آتش‌سوزی گسترده در یکی از مخازن ۲۵۰ تنی مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند باعث تخلیه منطقه و آماده‌باش تمامی مدیران، مسئولان و حضور امدادگران در منطقه شد.
صبح یکشنبه یکی از مخازن این مینی پالایشگاه به دلیل نامعلومی آتش گرفت و در حالی که عملیات مهار آغاز شده بود ناگهان آتش به مخازن دیگر سرایت کرد.
 محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به پیگیری‌های استاندار، درخواست هواپیما و بالگرد امدادی برای اطفای حریق مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به تهران و خراسان‌رضوی داده شد.
وی عصر یکشنبه در نشست مدیریت بحران حادثه آتش‌سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی در این منطقه برگزار شد، افزود: همه ظرفیت‌ها و تجهیزات در استان باید به میدان بیاید تا خسارت حادثه حریق در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به حداقل برسد، البته جان افراد اهمیت بیشتری دارد. برای اینکه در این حریق حادثه‌ای برای افراد رخ ندهد باید از خودروی آتش‌نشانی تا فوم موجود در شرکت نفت با پیش‌بینی‌های لازم به کارگیری شود.
وی گفت: ورود به کانون حریق تا فاصله ۲۰۰ متری امکان‌پذیر نبود و امکانی برای مانور پروازی هم نیست پس باید با همه امکانات موجود ظرفیت‌سنجی کنیم تا بتوان حادثه را مدیریت کرد.
 وزیر کشور نیز در ارتباط تلفنی با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی جویای وضعیت این آتش‌سوزی شد.
سید محمدرضا طالبی، معاون استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این نشست گفت: همه تلاش‌ها باید در راستای به حداقل رساندن حریق باشد ولی نباید جان کسی به خطر بیفتد و در صورت احتمال تلفات انسانی نباید ریسک کرد. باید آمادگی لازم وجود داشته باشد که اگر دود به سمت شهر تغییر مسیر داد تدابیر لازم انجام شود.
وی بیان کرد: آتش‌نشانان از فاصله ۵۰ متری برای خنک کردن مخازن وارد عملیات شده‌اند و همه ظرفیت‌ها برای تأمین آب مورد نیاز دستگاه‌های آتش‌نشانی به‌کارگیری شده و خودروهای موجود در استان در حال حمل آب هستند.
طالبی با اشاره به اینکه نباید احساس ترس در مردم القا و ایجاد شود، گفت: دود متصاعد شده از آتش سمی نیست، با وجود این بیمارستان‌ها آمادگی لازم را برای پذیرش و پاسخگویی داشته باشند.
وی گفت: از محل حادثه تصویری به یکی از شبکه‌های معاند ارسال شده بود که به لحظه توسط دستگاه‌های امنیتی شناسایی شد لذا غیر از رسانه‌ها نباید شخصی اقدام به تصویربرداری کند.
معاون استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: جهت وزش باید به لحظه اعلام شود و مسئولان نباید محیط را ترک کنند، حتی اگر لازم است سه یا چهار روز مدیران یا معاونان در محل مستقر شوند زیرا مسیر تا شهر دور است و رسیدن به سر صحنه وقتگیر خواهد بود.
لازم به ذکر است آتش‌سوزی در یکی از مخازن ۲۵۰ تنی مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساعت 8و45 دقیقه یکشنبه اعلام شد و بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند که تقریباً اطفای حریق پیشرفت داشت اما از حدود ساعت ۱۰و40 دقیقه آتش به مخازن دیگر هم سرایت کرد.
با توجه به مدیریت شرایط، این حادثه خسارت جانی نداشته و فقط یک نفر به صورت سرپایی توسط اورژانس مداوا شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی