صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه - ۱۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه - ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در جریان نشست خبری معاون اول رئیس جمهور و نخست‌وزیر سوریه اعلام شد

حذف تعرفه تجاری میان تهران و دمشق

عرنوس : ایران شریک اساسی ما در بازسازی سوریه است

نخست‌وزیر سوریه که به دعوت رسمی معاون اول رئیس جمهور به ایران سفر کرده بود، در دیدار با مقامات عالی کشورمان موضوع همکاری‌های مشترک اقتصادی تهران و دمشق و نقش‌آفرینی ویژه جمهوری اسلامی ایران در دوره بازسازی سوریه را پیگیری کرد. سفر «حسین عرنوس» به ایران اگر چه به مناسبت برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیته عالی مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور انجام شد، اما آنچه در عرصه بین‌المللی بر اهمیت این سفر ‌افزود تبادل نظر مقامات ایران و سوریه به عنوان دو وزنه مؤثر در جبهه مقاومت در برهه‌ای است که با پایان آتش بس دور جدیدی از اقدامات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه آغاز شده است.
 توسعه همکاری‎‌های مشترک اقتصادی دو متحد راهبردی
محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور روز گذشته در دیداری که پس از استقبال رسمی از عرنوس و با حضور وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نیرو، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی انجام شد؛ روابط تهران و دمشق را راهبردی، ‌نزدیک و صمیمانه توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است در حوزه اقتصادی نیز همکاری مشترک و گسترده با سوریه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، مخبر در کنار یادآوری نگاه ویژه دولت و ملت ایران به آرامش و استقلال مردم سوریه به حوادث و جنایاتی که این روزها توسط رژیم صهیونیستی در غزه اتفاق می‌افتد پرداخت و گفت: به لطف الهی محور مقاومت امروز به درختی تناور و قوی تبدیل شده که دشمنان در برابر آن ناتوان هستند.
وی در عین حال با ابراز تأسف از بی‌عملی مجامع بین‌المللی در قبال نسل کشی و جنایات جنگی صهیونیست‌ها، بیشترین عصبانیت امریکا و رژیم صهیونیستی را ناشی از شکسته شدن هیمنه ساختگی شان در عملیات طوفان‌الاقصی و ناتوانی از رسیدن به اهداف شومشان در جنگ غزه دانست و تصریح کرد: همانگونه که گروه تروریستی داعش به عنوان لشکر نیابتی امریکا با مقاومت جانانه دولت و ملت سوریه نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند، هم‌اکنون نیز رژیم صهیونیستی با مقاومت سرسختانه مردم غزه نخواهد توانست بر منطقه مسلط شود.

امضای تفاهم کمیته‌های عالی دو کشور
نخست‌وزیر سوریه نیز در این دیدار روابط دو کشور را عمیق، ریشه دار، تاریخی و راهبردی توصیف کرد و گفت: دولت و ملت سوریه حمایت‌ها و مواضع شرافتمندانه دولت و ملت ایران را فراموش نخواهند کرد. عرنوس با تأکید بر نقش مهم ایران در مرحله بازسازی این کشور خاطرنشان کرد: دمشق به طور قطع تلاش خواهد کرد که ایران شریک اساسی و اولین کشور در بازسازی سوریه باشد. وی تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه را عجیب و فراتر از تصورات بشری دانست و گفت: بسیار تعجب برانگیز است که این تجاوزات در مقابل دیدگان جهانیان صورت می‌گیرد و گویا عده‌ای تمایل دارند که غزه از نقشه جهان حذف شود اما امید است که محور مقاومت بتواند همه این توطئه‌ها را از بین ببرد.
پس از این نشست، یادداشت تفاهم پانزدهمین نشست کمیته عالی مشترک ایران و سوریه به امضای معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر جمهوری عربی سوریه رسید. علاوه بر این با هدف توسعه بیش از پیش روابط تهران - دمشق و در راستای توافق رؤسای جمهور دو کشور پس از سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه، مسئولان عالی ذیربط ۶ سند همکاری امضا کردند.
 
تعرفه تجاری ایران و سوریه صفر شد
 معاون اول رئیس جمهور کشورمان پس از دیدار نخست‌وزیر سوریه در نشست خبری مشترک با بیان اینکه اجلاس کمیته عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور بعد از وقفه طولانی بخوبی برگزار و به امضای ۶ سند میان طرفین منتهی شد، از توافق دو کشور برای ایجاد کشتیرانی منظم و توسعه حمل و نقل میان ایران و سوریه خبر داد و اعلام کرد: همچنین با امضای سند موافقتنامه تجارت آزاد، تعرفه تجاری میان دو کشور صفر شد. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در کمیته عالی مشترک همکاری‌های دو کشور مباحث و موضوعات متعددی در بخش‌های مختلف نفت، ‌گاز، ‌برق، ‌صنعت، تجارت آزاد و گردشگری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، اظهار داشت: توافقات خوبی در زمینه‌های بازسازی کارخانه‌های آسیب دیده سوریه توسط شرکت‌های ایرانی و همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های بخش کشاورزی میان دو کشور منعقد و پنج کمیته نیز برای پیگیری این موضوعات تعیین و مشخص شد.
وی با بیان اینکه توافقات خوبی در زمینه‌های مختلف میان تهران و دمشق به امضا رسیده که عملیاتی شدن آنها با جدیت پیگیری می‌شود، گفت: با مشارکت ایران در بازسازی سوریه، مردم این کشور نتایج و آثار مثبت آن را احساس خواهند کرد.
مخبر همچنین در این نشست خبری با بیان اینکه عملیات طوفان‌الاقصی تجلی هم‌افزایی و انسجام رویکرد جریان‌های مقاومت بود و پیوستگی اضلاع جبهه مقاومت را متجلی ساخت که سخت‌ترین شکست را برای صهیونیست‌ها و حامیان غربی آنها رقم خواهد زد، از همه کشورهای آزاد بویژه مسلمان خواست به کمک بیایند و جلوی این فجایع را بگیرند و مسببین و مباشرین آن را محاکمه کنند.
نخست‌وزیر سوریه نیز نشست مشترک برگزار شده را بر مدار صراحت، صداقت و درک متقابل دانست و با بیان اینکه سفر رئیس جمهور ایران به سوریه نقطه عطفی مهم و سرنوشت ساز در روابط و مناسبات تهران ـ دمشق بود، گفت: باید تلاش کنیم توافقات و اسنادی که میان دو کشور به امضا رسیده به صورت جدی اجرایی شود. وی همچنین با اشاره به موضع مشترک دو کشور در قبال حمایت از محور مقاومت، تأکید کرد: قطعاً اجازه نخواهیم داد که امریکا و رژیم صهیونیستی بتوانند به اهداف خود برسند و قطعاً مجبور خواهند شد که به خواسته‌های ملت فلسطین تن بدهند.

جستجو
آرشیو تاریخی