از گوشه و کنار ایران

نجات 2 محکوم به قصاص
در پویش «بخشایش فاطمی»
دو خانواده ترکمن اهل سنت در استان گلستان به حرمت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) 2 محکوم به قصاص را بخشیدند.
حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری گلستان در این باره گفت: در یکی از این پرونده‌ها، محکوم به قصاص مرد ۵۹ ساله‌ای است که سال ۱۳۹۴ در پی مشاجره خانوادگی، سبب مرگ همسرش شد و پس از صدور رأی قصاص به درخواست اولیای دم پرونده در نوبت اجرا بود. فرزند ۱۸ ساله این خانواده که اولیای دم بود امسال پس از رسیدن به سن قانونی، با پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف و بزرگان خانواده و به حرمت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) از اجرای حکم قصاص پدرش منصرف شد و او را بخشید.وی ادامه داد: در دومین پرونده نیز که به برکت پویش «بخشایش فاطمی» به گذشت اولیای دم منجر شد، محکوم به قصاص جوانی بود که سال ۱۴۰۰ به علت فحاشی و ناتوانی در کنترل خشم، سبب مرگ دوستش شده بود. در این پرونده نیز با پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف و ستاد صبر استان، اولیای دم به حرمت حضرت زهرا (س) از حق شرعی و قانونی خود گذشتند .

خرید کتاب به جای زندان
دو شکارچی غیرمجاز به جای مجازات حبس ، موظف به خرید کتاب برای کتابخانه عمومی شهرستان مراوه‌تپه شدند.قاضی دادگاه در شهرستان مراوه‌تپه، دو شکارچی غیرمجاز را که کبک و قرقاول شکار کرده بودند، به جای تحمل چهار ماه حبس و فرستادن به زندان به اهدای کتاب ملزم کرد.سیدمهدی هاشمی رئیس حوزه قضایی مراوه‌تپه گفت: با شکایت محیط زیست این افراد به چهار ماه حبس تعزیری و جریمه محکوم شدند. از آنجا که این افراد سابقه کیفری نداشتند، قاضی آنها را به جای حبس به اهدای ۱۳۵ جلد کتاب کمک درسی به کتابخانه عمومی ملزم کرد که محکومان، دیروز این کتاب‌ها را تهیه و به کتابخانه این شهرستان اهدا کردند.

ضارب پزشک تبریزی دستگیر شد
مرد جوان که یکی از پزشکان بیمارستان شهدای تبریز را با چاقو مجروح کرده بود، دستگیر شد.امیرعزیزی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: این حمله توسط مردی جوان رخ داد که از بیرون وارد بیمارستان شد و با انگیزه خصومت شخصی به این رزیدنت حمله کرد.
سرهنگ «یداله جهان آرا» فرمانده انتظامی شهرستان تبریز نیز در تشریح این خبر گفت: با اعلام خبر مجروح شدن یک پزشک توسط فردی در یکی از بیمارستان‌های شهر تبریز مأموران کلانتری ۲۰ بلافاصله به محل اعزام و ضارب را دستگیر کردند و به کلانتری انتقال دادند. علت این نزاع و ضرب و جرح خصومت شخصی بین ضارب و پزشک بود که ضارب پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شد.

مرگ خاموش 2 نفر در کنگاور
دو نفر بر اثر گازگرفتگی در شهرستان رستم‌آباد کنگاور جان باختند. مسعود قلعه‌سفیدی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از فوت دو نفر در شهرستان کنگاور به دلیل گازگرفتگی خبرداد.  این حادثه در شهرستان کنگاور (رستم‌آباد) ساعت حدود 10 صبح شنبه 18 آذر به وقوع پیوست.

صدور کیفرخواست عامل قتل در میبد
کیفرخواست عامل قتل پسر جوان میبدی در کمتر از یک هفته از سوی قاضی پرونده صادر شد.غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: پس از دستگیری قاتل جوان میبدی در کمتر از  ۱۵ ساعت، کیفرخواست متهم اصلی نیز قبل از برگزاری مراسم هفتمِ مقتول صادر شد.وی افزود: پس از تلاش مضاعف ضابطین امنیتی و انتظامی برای شناسایی و دستگیری متهمان، دستگاه قضایی نیز رسیدگی خارج از نوبت  را در عین التزام دقیق به موازین دادرسی، رعایت حقوق متهم و تعیین وکیل تسخیری در دستور کار قرار داد و کیفرخواست متهم در کمترین زمان ممکن صادر شد. این قتل دارای ابعاد پیچیده قضایی و اطلاعاتی نیست و به همین سبب با تلاش مجموعه قضایی کیفرخواست صادر و در کمترین زمان ممکن در دادگاه کیفری یک استان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.شامگاه نهم آذر امسال در پی یک درگیری در حاشیه شهر میبد و نزاع جمعی یک پسر جوان میبدی به کام مرگ فرو رفت و یک جوان دیگر نیز در بیمارستان به سر می‌برد.

جستجو
آرشیو تاریخی