صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبـــار کوتاه

اردوغان: نتانیاهو منطقه را به مخاطره انداخته است
رئیس جمهور ترکیه که به عنوان میهمان در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر دوحه قطر شرکت کرده، طی سخنانی در این نشست گفت: قتل کودکان و زنان و کشتار 17 هزار شهروند بی‌گناه فلسطینی جنایت جنگی ضد بشری است و اسرائیل باید به این خاطر بازخواست شود. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، اردوغان با اشاره به آغاز دوباره حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: امیدوار بودیم که آتش بس (میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین) دائمی باشد، اما متأسفانه این امر روی نداد. وی تأکید کرد: نتانیاهو آینده همه منطقه را به خاطر محاسبات سیاسی داخلی خود به مخاطره انداخته است.
   
نوه نلسون ماندلا: فلسطینی‌ها حق داشتن سرزمین اجدادی خود را دارند
نوه نلسون ماندلا معتقد است که هر فلسطینی حق داشتن سرزمین اجدادی خود را دارد.
به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، «ماندلا ماندلا»، نوه نلسون ماندلا در بیانیه‌ای در جریان پنجمین کنوانسیون جهانی همبستگی با فلسطین که از ۳ تا ۵ دسامبر در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد، اعلام کرد که هر فلسطینی حق داشتن سرزمین اجدادی خود را دارد. وی اضافه کرد: «این تنها زمانی محقق می‌شود که فلسطین از بلای امپریالیسم، اشغالگری،  زنجیر نژادپرستی، ظلم و همچنین از آثار فاجعه بیش از ۷۵ ساله در غزه و سراسر فلسطین اشغالی رها شود.» آفریقای جنوبی رسماً حمایت خود را از فلسطین اعلام کرده و پارلمان این کشور به تعلیق روابط دیپلماتیک با دولت یهود رأی داده است. در اوایل نوامبر، پرتوریا دیپلمات‌های خود را از سرزمین‌های اشغالی خارج کرد. کنوانسیون تحت عنوان «نلسون ماندلا و فلسطین: مقابله با نژادپرستی تا رهایی» در سال‌جاری به مناسبت دهمین سالگرد مرگ نلسون ماندلا که در ۵ دسامبر ۲۰۱۳ در سن ۹۵ سالگی درگذشت، برگزار می‌شود. در این مراسم نمایندگانی از بیش از ۷۰ کشور جهان گرد هم می‌آیند و هیأتی از حماس نیز حضور دارد.
   
جرمی کوربین: اسرائیل آشکارا در حال «پاکسازی کل جمعیت غزه» است
جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر انگلیس، رژیم صهیونیستی را به «اقدام در راستای پاکسازی کل جمعیت غزه» متهم کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری بریکینگ‌نیوز، این نماینده پارلمان انگلیس گفت که حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه به هیچ وجه با «رویدادهای» هفتم اکتبر «متناسب نیست.» وی همچنین به دنبال اطمینان خاطر بود که بداند هیچ سرباز بریتانیایی در میدان نبرد غزه حضور ندارد. اظهارات این سیاستمدار انگلیسی در جریان نشست مجلس عوام مطرح شد که طی آن لئو دوچرتی، معاون پارلمانی وزیر خارجه این کشور، در بحبوحه درخواست قانونگذاران برای پایان یافتن درگیری رژیم صهیونیستی و حماس، گفت صحبت از آتش‌بس «زودهنگام» است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی