صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و هفت - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس‌جمهور در نشست مشترک قوای مجریه و مقننه:

حسرت اختلاف دولت و مجلس را به دل دشمن می‌گذاریم

رئیس‌جمهور در نشست مشترک قوای مجریه و مقننه که با حضور رؤسای دو قوه، نمایندگان و تعدادی از اعضای هیأت دولت برگزار شد، با بیان اینکه الگوی مناسب بین دولت و مجلس، تعامل، همگرایی، همکاری و هماهنگی است، تصریح کرد: این بدان معنا نیست که نمایندگان مجلس نقد اصلاحگرایانه خود نسبت به دولت را بیان نکنند. بارها اعلام کردیم که نقد مصلحانه به اصلاح در دستگاه‌های اداری کشور می‌انجامد.  
آیت‌الله رئیسی در این باره با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعیدفطر درباره پرهیز از اختلاف و تأکید بر اتفاق‌نظر در اداره امور کشور، تأکید کرد: حسرت اختلاف دولت و مجلس را به دل دشمن می‌گذاریم. زیرا دولت و مجلس با یکدیگر گفت‌وگو دارند، ممکن است گاهی اختلاف نظر نیز داشته باشیم، اما با نشست و گفت‌و‌گو و تعامل بسیاری از مسائل حل می‌شود.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این نشست که پس از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ و به منظور گرامیداشت روز مجلس انجام شد، ضمن تأکید بر اینکه تمام تلاش دولت و مجلس برطرف کردن کم و کاستی‌ها و رفع نیازهاست، تبادل نظر بین این دو نهاد را دارای اهمیت دانست و افزود: مسئولیت دولت و مجلس مشترک است و بر یک کشتی سوار هستند. وی در این سخنان که در گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مدرس بیان می‌شد، سلوک عارفانه، عالمانه، انقلابی و مردم‌دارانه آیت‌الله مدرس را سیره و الگوی دولتمردان و نمایندگان دانست و گفت: تجلیل از شهید مدرس، تجلیل از اخلاص او، فریادش بر سر تبهکاران و دفاعش از حقوق مردم برای رضای خداست.

در نظام ولایت‌فقیه بن‌بستی وجود ندارد
رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه در نظام جمهوری اسلامی و ولایت‌فقیه بن‌بستی وجود ندارد و رفع مشکلات مبتنی بر مسأله‌شناسی و شناخت راهکارهای حل آنهاست، گفت: دولت سیزدهم ‌معتقد است اگر چاله‌ای در مسیر مشاهده شد باید برایش چاره‌ای اندیشید و نباید از کنار مسائل به‌سادگی عبور کرد. اینکه مردم بدانند مسئولان مصمم به حل مشکلات هستند، باعث امیدواری خواهد شد. آیت‌الله رئیسی در عین حال یادآور شد: معتقدیم قطار پیشرفت کشور در حال حرکت است و آنهایی که نمی‌توانند حرکت آن را ببینند، هیچ وقت پیشرفت را ندیدند و نمی‌خواهند ببینند.  مشکلاتی داریم اما معتقدیم مشکلات با عنایت حضرت حق، رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب و با اراده پولادین مردم رفع خواهد شد و کارها پیش خواهد رفت.
وی در ادامه خطاب به نمایندگان خانه ملت اظهار داشت: شما در حوزه انتخابیه مورد سؤال مردم هستید و ما هم وقتی در تهران و مراکز استان‌ها حضور پیدا می‌کنیم هم همواره سؤالات مختلف مطرح می‌شود. مردم خوبی‌ها را می‌بینند و مورد تحسین و تقدیر آنهاست، اما کاستی‌ها هم آنها را رنج می‌دهد، بنابراین تلاش مشترک نمایندگان و اعضای کابینه دولت باید این باشد که کاستی‌ها را رفع کنیم و نیازها را واقعی ببینیم.

سفره و زندگی مردم؛ اولویت‌ جدی دولت
رئیس‌جمهور سپس با اشاره به همت دولت سیزدهم و راه‌اندازی و ادامه یافتن نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در این دولت، اقدام دو قوه برای پی‌ریزی نظام عادلانه پرداخت و حفظ جایگاه و شأن اقشار مختلف مردم را ضروری دانست و گفت: دولت، سفره و زندگی مردم را یکی از اولویت‌های جدی خود می‌داند. رئیس‌جمهور در گریزی به موضوع انتخابات و تأیید صلاحیت‌ها بر عدم دخالت بخشداران، فرمانداران و استانداران در احراز صلاحیت افراد تأکید کرد. وی با اذعان به اینکه دولت و وزارت کشور مجری انتخابات هستند، ناظر انتخابات شورای نگهبان است و کسانی که صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند هیأت‌های اجرایی و نظارت هستند، گفت: از نظر ما اصل بر صلاحیت افراد است مگر خلاف آن از سوی این مراجع ذی‌صلاح اعلام شود که کار قانوناً در دست آنهاست.
تأکید قالیباف بر عدم اختلاف مجلس و دولت
پس از سخنان رئیس‌جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه همراه با اداره کشور، تحول مهم است، گفت: برخی می‌خواهند اختلاف سلیقه بین دولت و مجلس را به اختلاف بین قوا تبدیل کنند، در حالی که چنین موضوعی وجود ندارد. قالیباف با تأکید بر اینکه «امروز همدلی و همیاری بین دولت و مجلس یک ضرورت است و این خواست رهبر معظم انقلاب و مردم در این شرایط است‌»، افزود: البته اختلاف سلیقه وجود دارد ولی برخی می‌خواهند این اختلاف سلیقه و مباحث کارشناسی را به اختلاف بین قوا تبدیل کنند، در حالی که چنین موضوعی وجود ندارد و هرگز در جبهه انقلاب رخ نخواهد داد.

جستجو
آرشیو تاریخی