کارنامه ضعیف نمایندگان ایران برابر حریفان عربستانی

ناکام برابر ستاره‌ها، امکانات و پول

حامد جیرودی
خبر‌نگار


لیگ قهرمانان آسیا در فصل 24-2023 برای نمایندگان ایران در حالی به نقطه پایان مرحله گروهی رسید که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای نساجی، سپاهان و پرسپولیس، رویارویی با حریفان عربستانی بود؛ آن‌هم در حالی‌که در طول یک‌سال اخیر، پروژه تقویت و شکوفایی فوتبال باشگاهی عربستان به طرز چشمگیری پیگیری شد و فوق‌ستاره‌های فوتبال جهان از جمله کریستیانو رونالدو، کریم بنزما، سادیو مانه و بسیاری دیگر از چهره‌های سرشناس تصمیم گرفتند تا ادامه مسیر فوتبالی خود را در عربستان بگذرانند. این درحالی است که نمایندگان ایران در سال‌های گذشته نیز کار سختی برای حریفان عربستانی داشتند اما تقویت فوق‌العاده این تیم‌ها در بازار نقل‌وانتقالات باعث شد تا بیش از پیش کار تیم‌های ایرانی دشوار شود.
جالب آنکه در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا، طلسم برگزاری مسابقات در ایران و عربستان هم شکسته شد و دیگر خبری از برگزاری مسابقات در زمین ثالث نبود اما نگاهی به کارنامه مرحله گروهی نشان می‌دهد که عربستانی‌ها عملکردی خیره‌کننده را از خود در نبرد با حریفان ایرانی به جای گذاشته‌اند. این درحالی است که در پیروزی‌های تیم‌های عربستانی نقش ستاره‌ها، امکانات و پول انکارناپذیر است. النصر بازیکنانی چون کریستیانورونالدو، سادیو مانه، آیمریک لاپورت، مارسلو بروزوویچ، اوتاوویو و تالیسکا را در اختیار داشت.
 الاتحاد از بازیکنانی چون کریم بنزما، ژوتا، انگولو کانته، فابینیو و عبدالرزاق حمدالله در ترکیب خود بهره می‌برد و الهلال هم در این فصل نیمار را در اختیار داشت ولی پس از مصدومیت این ستاره برزیلی، ستاره‌های دیگری مانند کالیدو کولیبالی، یاسین بونو، سرگی میلینکوویچ ساویچ، الکساندر میتروویچ و روبن نوس را در اختیارداشت که از قدرت این تیم کم نکرد.
 این نشان می‌دهد که این سه تیم از مدعیان جدی قهرمانی در این فصل از لیگ قهرمانان به شمار می‌روند و احتمالاً تیم‌های دیگر آسیایی هم نمی‌توانند برابرآنها کاری از پیش ببرند. آنها با پول فراوان این ستاره‌ها را با مربیان سرشناس به استخدام خود در آورده‌اند و از طرف دیگر، امکانات فراوانی در اختیار دارند که با تیم‌های بزرگ اروپایی برابری می‌کند. این درحالی است که تیم جوان و بی‌تجربه‌ای مثل نساجی که بازیکن بزرگی در سطح بین‌المللی نداشت، به خاطر نداشتن ورزشگاه استاندارد مورد نظر AFC، بازی‌های آسیایی‌اش را در ورزشگاه آزادی برگزار کرد. این در شرایطی بود که این استادیوم ورزشگاه خانگی پرسپولیس به شمار می‌رفت و سپاهان هم پس از محرومیت، مجبور شد در آزادی بازی کند. این شرایط نشان می‌دهد که بدون شک در آینده نیز کار تیم‌های باشگاهی کشورمان در آسیا برابر تیم‌های پرستاره و امکانات عربستانی بسیار سخت خواهد بود.
 
پیروزی یاران رونالدو در گام اول
پرسپولیس و النصر اولین نمایندگان ایران و عربستان بودند که در این فصل لیگ قهرمانان آسیا برابرهم به میدان رفتند. بعد از حواشی سفر تاریخی کریستیانو رونالدو به تهران، نبرد دو تیم به دلیل محرومیت سرخ‌پوشان از حضور هواداران، در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی برگزار شد و در شب کم‌فروغ رونالدو، النصری‌ها توانستند به پیروزی 2-0 برسند.
 شکست نساجی برابر یاران نیمار
نساجی اولین مسابقه خانگی‌اش در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا را در ورزشگاه آزادی تهران برابر الهلال برگزار کرد. تیمی که با همه فوق‌ستاره‌هایش از جمله نیمار به تهران سفر کرده بود اما شاگردان سید مهدی رحمتی در نبرد با این تیم، 3-0 بازنده شدند و کاری از پیش نبردند.
 
الاتحاد، به زمین نیامد و برنده شد!
یکی از اتفاق‌های عجیب سال‌های اخیر در بازی سپاهان برابر الاتحاد در ورزشگاه نقش جهان اصفهان رقم خورد. جایی که تیم عربستانی با وجود سفر به اصفهان و حضور در ورزشگاه حاضر به انجام بازی نشد و به کشور خود برگشت و بعد از عدم برگزاری این دیدار، کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا در اقدامی پرسش برانگیز، رأی به برتری 3-0 الاتحاد و محرومیت سه جلسه‌ای سپاهان از انجام بازی در ورزشگاه خانگی‌اش (یک بازی تعلیقی است) و جریمه 200 هزار دلاری این باشگاه داد.
 
یک امتیاز سرخ‌ها در اول پارک
پرسپولیسی‌ها در حالی در بازی برگشت خود برابر النصر قرار گرفتند که برای تثبیت جایگاه دومی خود در گروه‌شان، نیازمند کسب امتیاز در این بازی بودند. شاگردان یحیی گل محمدی پس از 10 نفره شدن میزبان در دقیقه 17، بیش از 70 دقیقه فرصت داشتند که به النصر گل بزنند و برنده شوند اما این اتفاق نیفتاد. با این حال، کسب یک امتیاز باعث شد تا آنها دست خالی ورزشگاه اول پارک ریاض را ترک نکنند.
 
قائد رحمتی اولین گل ایرانی‌ها را زد
نساجی در شرایطی دوشنبه شب بازی برگشت خود برابر الهلال را برگزار کرد که با شکست‌هایی که در دیدارهای قبل تجربه کرده بود، عدم صعودش به مرحله بعد قطعی شده بود و این بازی برای تیم شهر خسته تشریفاتی به شمار می‌رفت. رحمتی در این دیدار تعدادی از بازیکنانش از جمله محمد رشید مظاهری را در اختیار نداشت و الهلال هم با نفرات کامل خود به میدان نرفته بود. دراین شرایط، بازی با نتیجه 2-1 به سود میزبان به پایان رسید و تنها اتفاقی که رخ داد شوت زیبای محمود قائد رحمتی بود که تبدیل به گل شد و باعث شد تا اولین گل تیم‌های ایرانی به تیم‌های عربستانی در این دوره از لیگ قهرمانان به ثمر برسد.
 
سپاهان خوب بود اما نبرد
ساعتی پس از این بازی هم الاتحاد و سپاهان برابر هم قرار گرفتند. در این مسابقه، با اینکه شاگردان ژوزه مورایس بازی خوبی را از خود به نمایش گذاشتند و حتی پس از دریافت گل اول، ضربه سر رامین رضاییان بازی را به تساوی کشاند اما گل دوم را دریافت کردند و 2-1 بازنده شدند. این درحالی است که سپاهانی‌ها فرصت‌های خوب دیگری هم داشتند که اگر تبدیل به گل می‌شد، می‌توانستند برنده بازی شوند اما این اتفاق رخ نداد.
 
پنج برد و یک تساوی
به این ترتیب، در جدال تیم‌های ایرانی و عربستانی، پنج برد (یک برد با احتساب حکم کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا) در کارنامه نمایندگان عربستان به‌ ثبت رسید و تنها یک امتیاز نصیب پرسپولیس شد. این درحالی است که 9 گل خورده و تنها دو گل زده در کارنامه نمایندگان ایران دیده می‌شود که آماری ناامیدکننده است.
 
دیگر خبری از رقابت پایاپای نیست
فوتبال ایران و عربستان به عنوان دو قدرت اصلی منطقه غرب آسیا، رقابت نزدیکی در لیگ قهرمانان آسیا داشتند. به گزارش فوتبال 360، تا پایان لیگ قهرمانان آسیا 2020 تیم‌های ایرانی مقابل عربستانی‌ها به ۴۵ پیروزی رسیده بودند و در سمت مقابل عربستانی‌ها ۴۴ بار نمایندگان ایران را مغلوب کرده بودند ولی پس از آن ورق کاملاً به نفع تیم‌های عربستانی برگشت و تیم‌های ایرانی و عربستانی ۱۷ بار با یکدیگر دیدار داشتند که دو پیروزی سهم نمایندگان ایران بوده و ۱۱ برد برای تیم‌های عربستانی داشت تا عربستانی‌ها ۵۵ به ۴۷ از ایرانی‌ها پیش بیفتند. عربستانی‌ها در هفت تقابل آخر با ایران شش بار به پیروزی رسیده‌اند و آخرین پیروزی یک تیم ایرانی برابر یک تیم عربستانی، برتری فولاد مقابل تیم لیگ یکی الفصیلی عربستان در مرحله یک‌هشتم نهایی فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا بود.

 

بازتاب

اعتراف رئیس فدراسیون عربستان به برتری ایران
تیم ملی عربستان در شرایطی با هدایت روبرتو مانچینی خود را برای حضور در جام ملت‌های آسیا در قطر آماده می‌کند که در مرحله گروهی باید با تیم‌های تایلند، عمان و قرقیزستان رقابت کند. در شرایطی که هواداران فوتبال در عربستان رؤیای کسب عنوان قهرمانی قاره را برای چهارمین بار در تاریخ خود و برای اولین بار از سال 1996 در سر دارند، رئیس فدراسیون فوتبال در این کشور در گفت‌و‌گویی اعلام کرد که در این رقابت‌ها چهار تیم برتر از عربستان هستند. یاسر المسحل در پاسخ به این سؤال که آیا قبل از جام ملت‌های آسیا به هواداران قول قهرمانی در این مسابقات را می‌دهد، گفت: «ما قول می‌دهیم به صورت دسته جمعی تلاش کنیم. روبرتو مانچینی اعلام کرده که آرزوی کسب عنوان قهرمانی را دارد، اما این آسان نیست. جام ملت‌های آسیا شاهد حضور تیم‌های بسیار قدرتمندی است که در رده‌بندی فیفا از ما برتری دارند؛ مانند ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و ایران. البته این بدان معنا نیست که بدون اینکه هدف‌مان قهرمانی باشد، وارد مسابقات می‌شویم. تیم ما در‌ دو بازی عملکرد خوبی داشت و آماده حضور در مسابقات قهرمانی قاره خواهد بود.»

جستجو
آرشیو تاریخی