صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و شش - ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

مبارزه با فرار مالیاتی، نقطه‌قوت بودجه 1403

هر چقدر از اتکای خود به درآمدهای نفتی در بودجه بکاهیم، به موازاتش می‌توانیم این درآمدها را در پروژه‌های توسعه‌ای نفت و گاز به کار بیندازیم که در نهایت به نفع کشور است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این مطلب گفت: بودجه بدون نفت برای کشور مزایای بی‌شماری دارد و اتصال هزینه‌های جاری کشور به درآمدهای پایدار مالیاتی و تحقق افزایش درآمدهای مالیاتی با تکیه بر مبارزه بر فرار مالیاتی نقطه قوت بودجه 1403 است
میرتاج الدینی افزود: رویکرد دولت به درستی به سمت اصلاحات ساختاری بودجه است. اگرچه درآمدهای نفتی به بیشینه و رکوردشکنی در سال‌جاری رسیده است اما حرکت دولت در اصلاح ساختاری بودجه در سال 1403، مبتنی بر تحقق بودجه بدون نفت در کنار استفاده حداکثری از منابع نفتی در جهت توسعه اقتصادی کشور است. این دو اصل در کنار هم معنا پیدا می‌کند، به این معنا که منابع پایدار برای هزینه‌های پایدار و منابع حاصل از فروش دارایی‌های سرمایه‌ای برای ایجاد توسعه و تملک دارایی سرمایه‌ای جدید در اقتصاد هزینه شود.
وی بیان داشت: دولت با این آگاهی به سمت اتکا بر درآمدهای مالیاتی حرکت کرده است که تمرکز بر مالیات‌ستانی اصول بسیار مهمی دارد و باید با حداقل فشار به بخش مولد اقتصاد و تقاضای بخش مولد اقتصاد همراه باشد. تمرکز اصلی توسعه درآمدهای مالیاتی منطبق بر مبارزه با فرار مالیاتی در بخش‌های شناسایی شده، شناسایی مؤدیان جدید در جهت گسترش بخش‌های شفاف اقتصادی و همچنین تعریف پایه‌های مالیاتی جدید برای کاهش جذابیت بخش‌ها و فعالیت‌های سوداگرانه در اقتصاد کشور است.
 لازم است مالیات و نرخ مالیاتی اخذ شده از بخش مولد اقتصاد به حداقل برسد و تولید مشمول تخفیف مالیاتی شود. چنین سیاستگذاری‌های مالیاتی می‌تواند بستری فراهم کند تا به سمت تأمین منابع پایدار برای هزینه‌های جاری کشور و تحقق تراز عملیاتی حرکت کنیم.
میرتاج‌الدینی با اشاره به این موضوع که کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه سال 1403 به چشم می‌خورد، تصریح کرد: در لایحه بودجه سال آینده که هنوز به دست مجلس نرسیده و فقط کلیاتش مطرح شده است، شاهد کاهش اتکا به درآمدهای نفتی هستیم و تلاش شده است به درآمدهای پایدار دولت مانند مالیات تکیه شود.
وی ادامه داد: ساماندهی معافیت‌های غیرضرور نیز در دستور کار است. دولت باید پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح کند و مجلس نیز به بررسی بپردازد. معافیت به معنای حمایت است و نباید به صورت دائمی باشد. نیاز است در مقاطع مشخصی به بررسی معافیت‌ها بپردازیم و معافیت‌های غیرضرور را حذف کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: دولت تلاش کرده است از طریق مقابله با فرار مالیاتی و شناسایی مؤدیان جدید به اخذ مالیات عادلانه از مؤدیان مبادرت کند. به نحوی که در سال 1401، 2 میلیون و 700 هزار مؤدی جدید کشف شد. بنابراین اتکا به درآمدهای مالیاتی در بودجه به معنای اعمال فشار بر مردم نیست.
میرتاج الدینی گفت: اقداماتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان صورت گرفته است. از سوی دیگر، افزایش معافیت حقوق بگیران مدنظر است. تمامی این روندها با این هدف است که اقشار پردرآمد متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند و اقشار ضعیف و کم درآمد متحمل فشار مالیاتی نشوند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: هر چقدر از اتکای خود به درآمدهای نفتی در بودجه بکاهیم، به موازاتش می‌توانیم این درآمدها را در پروژه‌های توسعه‌ای نفت و گاز به کار بیندازیم که در نهایت به نفع کشور است. بودجه بدون نفت برای کشور مزایای بی‌شماری دارد و اتصال هزینه‌های جاری کشور به درآمدهای پایدار مالیاتی و تحقق افزایش درآمدهای مالیاتی با تکیه بر مبارزه بر فرار مالیاتی نقطه قوت بودجه 1403 است.

 

برش

پول نفت باید در توسعه کشور وارد شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: پول نفت باید در توسعه کشور وارد شود، با ناترازی گاز مواجه هستیم که در ماه‌های سرد سال مجبور می‌شویم گاز صنایع را قطع کنیم و این ضرر چندمیلیاردی برایمان دارد. چنانچه بتوانیم درآمدهای مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه کنیم، بستری برای سرمایه‌گذاری با اتکا به درآمدهای نفتی در میادین گازی مشترک و بهره‌برداری از آنها فراهم می‌شود. به این ترتیب، می‌توانیم به رفع مشکل ناترازی گاز بپردازیم و از طرف دیگر، با صادرات گاز به تقویت نقش خود در بازارهای جهانی انرژی برسیم.
میرتاج الدینی ادامه داد: درآمدهای نفتی اطمینان بالایی ندارند. نوسانات قیمتی بالاست و بودجه‌ریزی بر اساس این درآمدها دقیق نخواهد بود. چه بسا درآمدهای نفتی محقق نمی‌شود و اداره کشور با مشکل مواجه می‌شود. از طرف دیگر، نفت یک ماده تحریم‌پذیر است و نمی‌توانیم روی درآمدهایش حساب کنیم. با توجه به تمامی این موارد و لزوم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای صنعت نفت و گاز، بهتر است هر چه بیشتر به سمت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی گام برداریم.

جستجو
آرشیو تاریخی