تأثیر آموزگاران بر زندگی دانشآموزان از آموزش الفبا تا انتخاب شغل و میزان درآمد
معلمان بزرگ تفاوتهای واقعی به وجود میآورند
برای هر معلم مهم است که قدرت تأثیر مثبت یا منفیاش را بر زندگی دانشآموزان درک کند
آرزو کیهان
خبرنگار
همه ما معلمانی داشتهایم که زندگی ما را به نحوی تحت تأثیر قرار دادهاند؛ به ما انگیزه دادهاند تا استعدادهایمان را پرورش دهیم، رؤیاهایمان را دنبال کنیم و برای آینده آماده شویم. معلمان خوب، میتوانند اعتماد دانشآموزان را جلب کنند، الهام بخش خلاقیت باشند و دانشآموزان را به کاوش و آموختن بیشتر، ترغیب کنند. آنان قادرند مهارتهای زندگی را به دانشآموزان بیاموزند و نگرش مثبتی در ارتباط با زندگی ترویج کنند. به همین علت، برای هر معلم مهم است که قدرت تأثیر مثبت یا منفیاش را بر زندگی دانشآموزان درک کند.
اکثر افرادی که امروزه در زندگی موفق هستند، زمانی توسط شخص دیگری کمک شدهاند. در بیشتر موارد این افراد توسط معلمان خود حمایت شدهاند.
اگر به تمام اجزای یک کلاس درس که بر موفقیت دانشآموزان تأثیر میگذارد نگاه کنیم، نقش معلمان از تمامی آنها مهمتر است. درواقع معلمان دو تا سه برابر بیشتر از سایر عوامل بر نمرات دانشآموزان تأثیرگذارند.
ویژگی یک معلم خوب برای دانشآموزانش، همدلی، حس شوخ طبعی، مهارتهای ارتباطی شفاف، خلاقیت، نگرش مثبت و شناخت پتانسیل دانشآموزان است.
معلمی شغل سختی است، اما یک معلم باید بداند که دانشآموزان در شاخههای متفاوت پتانسیل بالایی دارند و رویکرد یک معلم خوب این است که این پتانسیل را توسعه داده یا آن را کشف کند و در مسیر درست هدایت کند.
در این میان، روشهای مختلف تدریس و درک محتوا نیز اهمیت مییابد. استفاده از روشهای درست، علاوه بر افزایش میزان یادگیری، بر کارآمدی، نشاط کلاس و رفتار دانشآموزان تأثیر میگذارد.
افزایش عزت نفس
بسیاری از کودکان عزت نفس پایینی دارند. عزت نفس پایین، اغلب بر علایق تحصیلی کودک تأثیر میگذارد و شرکت در کلاس را برای او دشوار میکند. معلمان میتوانند با آموزش درمانی، تشویق بچهها، آموزش شخصی و سایر اقدامات کوچک مانند اظهارات خوب در مورد تکالیف و سایر امتیازات، این مشکل را یک بار برای همیشه حل کنند.
وقتی نوبت به موفقیت در هر زمینهای از زندگی میرسد، عزت نفس ضروری است.
ایجاد علاقه به موضوعات دشوار
بسیاری از کودکان با موضوعات خاصی یا بهدلیل اینکه آن موضوع را درک نمیکنند یا برایشان جالب نیست، ارتباط نمیگیرند. اما نقش معلم برانگیختن و حفظ علاقه دانشآموز به یک موضوع است. معلمی که به دانشآموزان کمک میکند تا به موضوعهایی که دوست نداشتند، اشتیاق داشته باشند و بر چالشهای تحصیلی غلبه کنند، چیزی کمتر از یک نابغه نیست. او دانشآموزان را در فعالیتها مشارکت میدهد و از روشهای آموزشی نوآورانه استفاده میکند. معلمان در این زمینه تأثیر بسزایی بر دانشآموزان دارند.
کمک به کودکانی که نیاز به شنیده شدن دارند
واقعیت این است که همه کودکان حمایت و راهنمایی لازم والدین را دریافت نمیکنند. معلم، جایگزینی برای والدین نیست، اما مطمئناً با کلمات دلگرم کننده به کودک کمک میکند و میتواند به نوجوانان نیازمند توجه بیشتر، کمک کند. نیاز اساسی کودک این است که هرازگاهی شنیده شود. وقتی معلمان برای گوش دادن وقت بگذارند و به کودک اجازه دهند به آنها اعتماد کند، تأثیر زیادی روی دانشآموزان خواهند گذاشت. آنها به طور طبیعی در نتیجه چنین مبادلهای، اعتماد دانشآموزان را جلب کرده و پیوندی ناگسستنی با آنان ایجاد میکنند و این به شکلگیری ذهن کودکان کمک زیادی میکند.
کشف استعدادها
اکثر بچهها به شغلهایی که دوست دارند در آینده داشته باشند، فکر میکنند. اما یک معلم میتواند به آنها کمک کند تا بدانند آیا این گزینه برای آنها مناسب است یا خیر؟ راهنمایی یک معلم خوب در سالهای تحصیلی ممکن است تأثیر بسزایی در مسیر انتخابی دانشآموز برای آینده داشته باشد. در یک جمله میتوان گفت معلمان نقش کلیدی در زندگی دانشآموزان دارند و سنگ بنای ساختن حرفه آیندهشان را تا حدود زیادی تعیین میکنند.
درآمد بهتر با داشتن معلم داناتر
در آخرین تحقیقات انجام شده دانشگاه دورهام روشن شد کودکانی که در سال اول دبستان به خوبی آموزش دیدهاند، نه تنها به نتایج بهتری در زبان رسمی کشور و ریاضیات میرسند، بلکه در آینده درآمد بیشتری خواهند داشت.
براساس گزارش این محققان در زمینه مزایای اقتصادی کلاسهای آموزشی مؤثر، درآمدهای آتی دانشآموزان تحت تأثیر معلمانی است که در کلاس اول به آنها ریاضیات و زبان رسمی کشور را تدریس کردهاند.
مسئول این تحقیقات میگوید: «ما اکنون، با همکاری وزارت آموزش، توانستهایم نشان دهیم که آموزشهای کارآمد توسط معلمان دلسوز و خبره قادر است توانایی بالایی به دانشآموزان بدهد تا در آینده درآمد بالاتری داشته باشند. بسیاری از شنیدن این موضوع شگفتزده میشوند، اما این نشاندهنده نقش مهم معلمان کودکان خردسال است. به همین دلیل میتوان گفت که معلمان بزرگ، تفاوتهای واقعی به وجود میآورند.»
این محقق تأکید کرده است: «رویکرد ما در دهه گذشته روی افزایش استانداردها، بویژه در مدارس ابتدایی بوده است، به همین دلیل است که ما برای بهبود تسلط کودکان در سواد و ریاضیات، غربالگری کرده و آموزشهای ابتدایی را توسط معلمان کارآمد ضروری میدانیم.»