صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و چهار - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

کابوس کودک کشی!

دو خواهر دوقلوی 15 روزه در حملات ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند

گروه جهان / روز گذشته تنها ساعتی پس از آنکه کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی کودکان سازمان ملل، یونیسف هشدار داد: «غزه دیگر بار تبدیل به خطرناک‌ترین نقطه جهان برای کودکان شده است»، سایت خبری قدس نیوز، از شهادت دو خواهر دوقلو که تنها 2 هفته از عمر آنها می‌گذشت، خبر داد.
به گزارش قدس نیوز، این دو کودک به همراه 52 نفر از اعضای خانواده و فامیل خود در جریان حمله روز جمعه ارتش رژیم صهیونیستی به خان یونس به شهادت رسیدند. مریم، مادر سلما و لما، خواهران دوقلوی به شهادت رسیده، که دچار سوختگی درجه سوم شده و از بمباران جان سالم به در برده، هنوز نمی‌داند، کودکانش را از دست داده است.
انتشار تصاویر مربوط به این دو شهید نوزاد که با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه شد، هشداری را که مدیر اجرایی یونیسف داده بود، ملموس‌تر ساخت. کاترین راسل در بیانیه‌ای هشدار داد: «با از سر گرفته شدن جنگ در غزه، این مکان دیگر بار تبدیل به خطرناک‌ترین جای دنیا برای کودکان شد. برای هفت روز بارقه کوچکی از امید برای کودکان وجود داشت که این کابوس وحشتناک دیگر وجود نداشته باشد. دراین مدت بیش از 30 کودک که در غزه اسیر بودند، آزاد شدند و امن و امان به جمع خانواده خود بازگشتند. وقفه بشردوستانه این امکان را فراهم کرده بود تا کمک‌های انسانی بیشتری وارد غزه شود. کودکان به یک آتش بس بشردوستانه دیگر نیاز دارند. بنابراین از همه طرفین می‌خواهیم از کودکان حفاظت کنند. همه کودکان نیاز به صلح و آرامش داشته و باید امیدی به آینده بهتر داشته باشند.»
راسل در حالی این بیانیه را صادر کرده است که به گفته خود او اگر بمباران‌ها ادامه یابد، هر روز صدها کودک قربانی حملات خواهند شد. بنابر جدیدترین اطلاعاتی که سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده است، از 7 اکتبر تا پایان هفته گذشته 6 هزار و 150 کودک دربمباران‌ها و حملات رژیم صهیونیستی جان باختند که در کل 41 درصد شهدای غزه را تشکیل می‌دهند. در آماری که دیروز نیز توسط مقامات بهداشتی غزه منتشر شد، اعلام شده است، شمار شهدای غزه به 15 هزار و 207 نفر رسیده است که 70 درصد آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.
در همین ارتباط ینس لرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل با تأکید بر اینکه مردم غزه از جمله کودکان نیازمند صلح هستند، می‌گوید: «روز جمعه کودکان، زنان و مردان غزه دیگر بار با صدای جنگ از خواب بیدار شدند. طرف‌های درگیر در این جنگ باید از غیر نظامیان محافظت کرده و دسترسی عوامل سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه را برای کمک به تمامی مردم غزه فراهم کنند.»
ابراز نگرانی‌ها برای وضعیت کودکان در حالی است که پیشتر نیز نهادهای حقوق بشری درباره وضعیت روانی کودکان غزه هشدار داده بودند. به گزارش فایننشال تایمز، آژانس‌های امدادی که برای کمک به مردم غزه پیشگام شده‌اند، می‌گویند، کودکان غزه فارغ از استرس و ناراحتی‌هایی که بابت از دست دادن والدین، خواهر و برادر و دوستان خود دارند، یا به‌خاطر جراحت‌ها در رنج و ناراحتی هستند، گرسنه هستند زیرا به‌خاطر تخریب نانوایی‌ها همچون سایر مردم غزه نانی برای سیر کردن شکم خود ندارند. آنان همچنین دسترسی کافی به آب آشامیدنی و سالم ندارند. زیرا سران تل آویو تمامی راه‌های ورود کمک‌های انسانی را بسته‌اند و اجازه نمی‌دهند سوخت مورد نیاز تصفیه خانه‌های آب تأمین شود. این در حالی است که بنا بر آماری که سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود، حتی پیش از جنگ غزه نیز 70 درصد مردم غزه به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشتند و این وضعیت اکنون بدتر از قبل شده و دیگر هیچ آب آشامیدنی سالمی در غزه پیدا نمی‌شود و به همین دلیل بیماری‌های تنفسی و گوارشی شیوع چشمگیری یافته است. طوری که هفته پیش سازمان جهانی بهداشت هشدارداد، احتمال دارد شمار کسانی که بر اثر بیماری‌های مختلف در غزه جان خود را از دست می‌دهند، بسیار بیش از شمار شهدا در حملات رژیم صهیونیستی باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی